بیش از ۸۲۴ هزار هکتار از اراضی ملی گلستان سنددار شد

گرگان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ۸۲۴ هزار و ۵۴۶ هکتار از اراضی ملی این استان یکسال گذشته در قالب اجرای طرح حدنگاری(کاداستر) دارای سند تک برگ به نام دولت شده است.

عبدالرحیم لطفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: باقی مانده اراضی ملی ثبت در سامانه که ۴۳۲ هزار و ۹۱۲ هکتار است ظرف یکماه آینده برای آن ها سند تک برگ صادر می شود.
به گفته وی در اجرای طرح حدنگاری اراضی ملی استان، یک میلیون و ۲۵۷ هزار و ۴۶۲ هکتار در دستور کار قرار گرفت که تاکنون یک میلیون و ۲۵۳ هزار هکتار آن در سامانه مزبور ثبت شده است.
وی اضافه کرد: اراضی ملی باقی مانده به دلایلی از جمله قرارگرفتن در منطقه مرزی مشترک با استان های همجوار که از سوی کارشناسان واحد حقوقی اداره کل در حال پیگیری برای رفع موانع آن با طی مراحل اداری و قانونی با دستگاه های مرتبط و ثبت در سامانه و صدور سند تک برگی است.
اجرای طرح کاداستر(حدنگاری) منابع طبیعی از سال ۹۴ در گلستان فعال شد که در یکسال اخیر شتاب گرفته است.
حدنگاری منابع طبیعی شامل نقشه های رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد است که بر اساس شیوه نامه سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری از محدوده منابع ملی و اراضی مستثنیات تهیه شده و در سامانه شمیم(شبکه ملی یکپارچه ملک) سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت می شود.
اجرای حدنگاری جزو طرح های ملی و از برنامه های اصلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به شمار می رود که تثبیت مالکیت دولت بر عرصه‌های ملی، پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و دولتی از محل اعتبارات ملی، طرح ممیزی اراضی و تفکیک مستثنیات از جمله اهداف اصلی اجرای آن است.

زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات است.
استان گلستان دارای یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از غرب با مازندران همسایه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha