به گزارش ایرنا، دکتر غلامعلی منتظر روز چهارشنبه در آیین آغاز بکار پانزدهمین کنفرانس ملی ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های آموزشی که در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار داشت: اکنون در قرن جدید در گروههای آموزشی دانشگاهی و در سطح مراکز علمی تا سطح ملی و کلان، هر کاری که در حوزه علم و دانش انجام میدهیم باید همراه با پیوست ارزیابی و نظارتی باشد تا شاهد بهبود و پیشرفت هر چه بیشتر ساختار دانشگاهی باشیم.
وی از عدم برنامهریزی مناسب و آمادگی لازم در دانشگاهها برای ورود به قرن جدید انتقاد و اضافه کرد: به گمان بنده، باید با تامل و قدرت وارد سال ۱۴۰۰ میشدیم و این تصور را که سال ۱۳۹۹ با سال و قرن جدید تفاوتی ندارد را از ذهن خارج میکردیم.
رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: جامعه علمی کشور، اعم از محقق، معلم، استاد و دانشجو و وزارت علوم برای حضور قوی و پرنشاط در قرن جدید، باید برنامهریزی جدیتری میکردند که این اتفاق نیفتاد.
منتظر بر لزوم توجه به بحث نظارت و ارزیابی در برنامههای دانشگاهی در قرن جدید تاکید کرد و ادامه داد: اگر چرخه برنامهریزی در دانشگاهها با نظارت و ارزیابی همراه نباشد، در این مسیر با سعی و خطا جلو میرویم، در حالیکه نظارت و ارزیابی سعی و خطاها را نظاممند میکند و اصلاحاتی هوشمندانه برای تعالی علم و دانش در کشور روی میدهد.
وی با تاکید بر این نکته که هیچ برنامهای بدون پیوست نظارتی و ارزیابی نباید در سطح دانشگاهها آغاز شود، افزود: ۲ سال است که آموزش در دانشگاهها به صورت غیرحضوری انجام میشود و باید گزارش و تحقیقی درباره کیفیت آموزشها در این مدت صورت گیرد.
رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزاری پانزدهمین کنفرانس ملی ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های آموزشی در دانشگاه کردستان را تاثیرگذار در کیفیت آموزش در سطح کلان دانست و گفت: امیدواریم با رفع کرونا، شاهد توسعه هر چه بیشتر دانشگاهها و ارتقای کیفیت آموزش در سطح دانشگاه ها باشیم.
پیشرفت دانشگاهها نیازمند توسعه متوازن آموزش کمی و کیفی است
رییس دانشگاه کردستان نیز در این آیین گفت: دانشگاهها اگر میخواهند رشد کنند، همزمان باید در ۲ بعد کمی و کیفی توسعه متوازن داشته باشند و این مهم، نیازمند برنامهریزی در بخشهای مختلف دانشگاهی است.
رحمت صادقی اظهار داشت: اگر چرخه زندگی دانشگاهی در جوامع توسعه یافته، به درستی میچرخد، ناشی از این است که جامعه علمی رسالتش را به خوبی انجام میدهد.
وی جامعه دانشگاهی کارآمد را نیازمند داشتن برنامهریزی دقیق و نظارت و ارزیابی بر عملکرد دانست و افزود: یکی از مولفههای مهم برای توسعه در دانشگاهها، اعتبارسنجی، نظارت، ارزیابی و در نهایت چرخه صحیح نظام تولید و توزیع دانش است که باید به آن اهمیت داده شود.
رییس دانشگاه کردستان خواستار اصلاح مستمر نظام دانشگاهی و توجه به رشد متعادل کمیت و کیفیت در دانشگاهها شد و ادامه داد: قطعا بدون داشتن مراکز دانشگاهی پویا و توانمند، نمیتوان شاهد توسعه متوازن و پایدار در کشور بود.
صادقی با بیان اینکه دانشگاه های کشور رسالتهای علمی، پژوهشی و جایگاه ویژهای در توسعه دارند، اضافه کرد: رسالت اصلی دانشگاه، تربیت و تامین نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه است و این مهم با تلاش علمی و مجدانه، دانشگاهیان محقق میشود.
وی برگزاری پانزدهمین کنفرانس ملی ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های آموزشی در دانشگاه کردستان را رویدادی مهم دانست و ابراز امیدواری کرد این کنفرانس، کمکی به توسعه آموزش عالی در کشور باشد.
ارائه ۴۵ مقاله در پانزدهمین کنفرانس ملی ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های آموزشی
دبیر علمی پانزدهمین کنفرانس ملی ارزیابی و تضمین کیفیت در نظامهای دانشگاهی هم گفت: ۶۸ مقاله از دانشگاههای سراسر کشور به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شد که پس از داوری ۲۵ نفر از محققان و متخصصان در نهایت ۴۵ مقاله تایید و به صورت سخنرانی و پوستر ارائه خواهد شد.
جمال سلیمی با اشاره به حضور هفت صاحبنظر و پنج محقق داخلی و ۲ صاحبنظر و ۲ محقق خارجی در این کنفرانس، ادامه داد: روز چهارشنبه و در بخش اول کنفرانس، ۲۸ مقاله تخصصی در چهار اتاق مجازی ارائه میشود و پنجشنبه نیز بعد از سخنرانی اساتید و محققان، پنلهای تخصصی دانشگاههای مختلف کشور برگزار خواهد شد.
وی تاکید کرد: هدف از برگزاری این کنفرانس، تبادل تجربیات زیرنظام های آموزش عالی، اعم دانشگاه های دولتی، علمی کاربردی، پیام نور و دانشگاه علوم پزشکی در زمینه بحث ارزیابی و تضمین کیفیت نظام دانشگاهی و نظاممندسازی آموزش است.
پانزدهمین کنفرانس ملی ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های آموزشی در دانشگاه کردستان طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۹ و ۲۰ آبان برگزار میشود.
نظر شما