مولفه‌های نمایشی آیین‌های سنتی قشم باید ارتقا پیدا کند

قشم- ایرنا- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم گفت: آیین‌ها و سنت‌های این جزیره به صورت سینه به سینه انتقال پیدا کرده‌ است که به لحاظ مولفه‌های هنری و نمایشی باید ارتقا یابد.

حامد بی‌آزار روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قشم از نظر آیین‌ها و آداب و رسوم مختلف بسیار غنی است، اما باید با بازطراحی این آیین‌ها، برای مخاطب امروز جذابیت افزوده ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در صورت ارتقاء این آیین ها به حالت نمایشی، امکان اجرای آن در سایر نقاط کشور به ویژه پایتخت و کلان‌ شهرها و حتی در فستیوال‌های بین المللی فراهم می‌شود تا مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی در قالب یک مراسم زیبا به مردم دیگر نقاط کشور انتقال یابد.

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم تصریح کرد: گروه‌های برگزار کننده آیین‌های کهن باید با استفاده از عناصر زیباشناسی مانند ریتم، هماهنگی و هارمونی از حالت آیینی گذشته به سمت گروه نمایشی ارتقا پیدا کنند.

وی افزود: استفاده از نیروهای جوان و تمرین آیین‌ها با تاکید بر عناصر زیباشناختی در روستاهای قشم به راحتی قابل اجراست و مسوولان محلی باید به این مساله توجه کنند.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha