۲۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۴۹
کد خبر: 84538327
T T
۰ نفر

چمران: قانون باغات به نفع شهروندان اصلاح می‌شود

۲۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۴۹
کد خبر: 84538327
چمران: قانون باغات به نفع شهروندان اصلاح می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه قانون فعلی باغات نیاز به اصلاح دارد، تاکید کرد: هدف ما برگشت به قوانین قبلی نیست بلکه با توجه به تجربه قوانین فعلی و گذشته و آسیب‌های ناشی از آن، بدنبال راه سومی جهت حفظ هماهنگ منافع شهر و شهروندان در زمینه باغات هستیم.

به گزارش روز جمعه ایرنا، مهدی چمران در مطلبی که از سوی معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، در اختیار رسانه ها قرار گرفت، در خصوص بحث باغات و قانون جاری، گفت: بحث باغات و فضای سبز بحث پیچیده ای شده است.

وی با بیان اینکه قانونی که قبلا در شورای های دوره دوم، سوم و چهارم اجرا می شد در دوره پنجم تغییر کرد، افزود : هر چند به قانون قبلی حملات زیادی هم شد که این قانون باغات را از بین برده است اما مشاهده کردیم بعد از تصویب قانون جدید در دوره پنجم عملا ساختمان سازی ها در این املاک قفل شد و تنها یک یا ۲ پرونده برای خانه مسکونی هایی که فضای سبز دارد، صادر شد.

چمران ادامه داد: در خصوص  باغات و زمین هایی که ۲ یا ۳ هزار متر هستند هیچ بحثی نیست و شهرداری باید آنها را خریداری و به باغ و فضای سبز عمومی تبدیل کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: آنچه اکنون اتفاق افتاده انسدادی است که در این زمینه به وجود آمده و خانه هایی که دارای فضای سبز و درخت هستند ساخت و ساز نمی کنند.

وی افزود: بر اساس قانون، خانه مسکونی باید در ۱۵ درصد زمین و در ۲ طبقه ساخته شود و این امر سبب شده است ساختمان سازی ها در این املاک قفل شود.  

چمران با بیان اینکه مجبوریم که شکایت های صاحبان این املاک را بر اساس قانون فعلی رسیدگی کنیم، اظهار داشت: این قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیات دولت و مصوبه شورای عالی استان ها را دارد و باید بر اساس قانون موجود رای دهیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران، گفت: امیدواریم بتوانیم به گونه ای اقدام کنیم تا کسانی که باغ دارند یا در زمین شان درخت و فضای سبز وجود دارد، متضرر نشوند.

چمران با تاکید بر اینکه باید وجود درختان و فضای سبز امتیازی برای ملک باشد، گفت: در عین حال در اجرای این قوانین هم نباید درختی قطع شود، این موضوع باید در مراجع خود مورد رسیدگی قرار گیرد یعنی در شورای عالی شهر سازی و معماری مطرح تا اصلاح شود.

وی تاکید کرد:  در حال حاضر نمی توانیم پرونده های مربوط به باغات را متوقف کنیم تا قانون اصلاح شود، بلکه به صورت موازی اصلاح قانون موجود پیگیری شود تا به سرانجام برسد.  

 چمران ادامه داد: باید بتوانیم شرایطی به وجود بیاوریم تا افرادی که فضای سبز دارند و یا می خواهند فضای سبز ایجاد کنند، ضرری نبینند و اگر می خواهند ساختمان سازی کنند به شرطی که درختی قطع نشود و فضای سبز حفظ شود این کار را انجام دهند.

وی یادآور شد: ساختمان سازی و نوسازی متوقف نشود که توقف کار ساختمانی با گستردگی که دارد موجب توقف اقتصاد شهر و کشور می شود.  

وی افزود: با این روش فعلی نیز فضای سبزی هم اضافه نمی شود و منافع مادی افراد موجب خشکاندن درختان و از بین رفتن آنها می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha