عزم دولت سیزدهم برای شکوفایی صنایع خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- پایش واحدهای صنعتی غیرفعال و مشکل‌دار سبب شده تا در ۲ سال گذشته حدود ۷۰ واحد صنعتی و معدنی غیرفعال خراسان شمالی به چرخه تولید بازگردند که عزم جدی دولت سیزدهم برای رفع مشکلات صنعتگران، آنها را به ادامه کار بیشتر امیدوار کرده است.

به گزارش ایرنا، حل مشکلات واحدهای صنعتی و بازگشت آنان به چرخه تولید در اولویت‌ کاری دولت سیزدهم قرار گرفته از این رو صنعتگران و تولیدکنندگان خراسان شمالی در تلاش برای احیای واحدهای صنعتی و تولیدی خود هستند.

چند سالی است که نامگذاری سال ها با موضوع اقتصاد و رونق تولید عجین شده و شعارهای سال با تولید پیوند خورده است. این امر نشان از وجود برخی مشکلات و کاستی ها در زمینه رونق تولید دارد و البته نشانگر دغدغه های رهبر معظم انقلاب در این زمینه است و حال دولت مصمم شده تا به حل مشکلات تولید شتاب بخشد. 

شمار واحدهای تولیدی در خراسان شمالی با وجود تمامی مزایایی که برای رونق تولید دارد، بسیار ناچیز است و علت آن شاید وجود مشکلاتی است که بر سر واحدهای فعال است. در این میان صنعتگران امید وار هستند با عزم دولت برای حل مشکلات، میزان سرمایه گذاری در این خطه افزایش یابد. 

خراسان شمالی با تولید سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول باغی و کشاورزی، ۴۵ هزار تن فولاد و ۹۰۰ هزار تن محصولات پتروشیمی زمینه مساعدی برای جهش تولید دارد از طرفی نزدیکی به کشورهای آسیای مرکزی، وجود ۳۰۱ کیلومتر مرز خارجی با کشور ترکمنستان و دارا بودن مشترکات تاریخی و فرهنگی با این کشور از مزیت‌های مهم این خطه برای رونق تولید و مراودات خارجی است.  

در خراسان شمالی سالانه بیش از یک میلیون تن سیمان و بیش از ۲۳۰ هزار تن آلومینا تولید می شود که از دیگر قابلیت ها و ظرفیت های تولیدی و صادراتی این استان به شمار می رود.  

روستایی بودن خراسان شمالی یکی دیگر از مزایای آن برای تحقق جهش تولید است. ۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری استان در روستاها سکونت دارند و این مزیت بسیار خوبی برای پرداختن به بخش کشاورزی با رویکرد صدور این محصولات است.

خراسان شمالی، فاصله کوتاهی با کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان دارد،  به عنوان نمونه فاصله بجنورد تا عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، تنها ۲۰۰ کیلومتر است، این مزیت موجب می شود در صورت برنامه ریزی مسوولان استان، صادرات محصولات کشاورزی و باغی با قیمت بسیار مناسب در اختیار کشورهای همسایه قرار گیرد. 

بازگشت ۶ واحد غیرفعال به تولید 

هرچند تحریم های ظالمانه و مشکلات اقتصادی سبب شده تا شماری از واحدها تعطیل شوند و شماری هم با ظرفیت بسیار پایین فعالیت داشته باشند اما اقدام برای پایش کارخانه ها و بنگاه های تولیدی و نیمه تعطیل روزنه ای است تا چرخ تولید در این خطه از کشور بچرخد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:  سال جاری ۶ واحد صنعتی غیرفعال و تعطیل شده با حمایت های مسوولان به چرخه تولید بازگشته است.

محسن صابری اظهار داشت: این واحدهای صنعتی از طریق واگذاری به سرمایه گذار جدید،  تغییر خط تولید و تغییر در نوع محصول تولیدی به چرخه تولید بازگشته و با راه اندازی این واحدها برای حدود ۸۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه اکنون ۲۶۶ واحد فعال و ۴۴ واحد غیرفعال در شهرک ها و نواحی صنعتی استان مستقر است خاطرنشان کرد: امسال ۴۴ واحد راکد صنعتی در داخل شهرک های صنعتی پایش و در سایت سازمان صنایع کوچک ثبت شده است تا برای احیای آن ها برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه شماری از واحدهای راکد در جانشینی بانکهای عامل هستند افزود: شماری از واحدها برای بازگشت به چرخه تولید متقاضی دریافت تسهیلات هستند، در این زمینه با پرداخت ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی و بازگشت به تولید، برای ۲۰۰ نفر  اشتغال ایجاد می شود.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی افزود: در سال گذشته ۱۴ واحد صنعتی در شهرک های صنعتی استان با دریافت تسهیلات به چرخه تولید بازگشت.

ایجاد ۱۷۴ اشتغال جدید در شهرک های صنعتی 

عزم دولت سیزدهم برای شکوفایی صنایع خراسان شمالی

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی گفت: نیمه نخست امسال ۱۳ طرح با سرمایه گذاری بیش از ۱۵ میلیارد تومان در این استان به بهره برداری رسید و برای ۱۷۴نفر اشتغال ایجاد شد.

سیاوش وحدت به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این بازه زمانی ۶۶ قرارداد در شهرک های صنعتی منعقد و در این قراردادها ۲۰ هکتار زمین نیز برای اجرای طرح های مختلف واگذار شده است.  

وی از تعیین تکلیف ۹۲  قرارداد راکد و غیرفعال در سال جاری نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: از شمار این قرار دادها، ۲۶ قرارداد فسخ و ۹ قرارداد برای خلع ید در محاکم قضایی مطرح هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی گفت: هشت طرح غیر فعال نیز فعال شده است.

جذب سرمایه گذار 

وحدت در مورد سرمایه گذاری های منطقه ویژه اقتصادی بجنورد نیز گفت: در نیمه نخست امسال میزان جذب سرمایه گذار داخلی ۷۴  میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال بوده است.

وی ارزش صادرات منطقه ویژه اقتصادی بجنورد را  در نیمه نخست امسال ۲۲ هزار یورو بیان کرد و افزود: ارزش واردات به منطقه ویژه اقتصادی نیز چهار هزار و ۲۴۱ هزار یورو بود و هم چنین ارزش واردات کالا از منطقه ویژه به سرزمین اصلی (داخل استان) پنج هزار و ۵۸۶ هزار یورو بود.

وی حجم تزازیت کالا از منطقه ویژه اقتصادی بجنورد را  ۵۰ تن اعلام کرد و گفت: در سال جاری ۲ قرارداد واگذاری زمین در این محل منعقد شد و در طی آن نیم هکتار زمین واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی اظهار داشت: هم اکنون ۹ قرارداد در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد فعال است.

وی در مورد توسعه زیرساخت ها در شهرک های صنعتی نیز گفت:۱۷ قرارداد زیرساختی با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان نیز در سال جاری نیز تحویل موقت شده است که ۱۰ میلیارد تومان از این اعتبارات از اعتبارات داخلی شرکت بود.  

۳۶ پروژه زیرساختی

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی از احیای ۶ واحد صنعتی در نیمه نخست امسال نیز خبر داد و با اشاره به کمبود زمین در برخی شهرستان ها اظهار داشت: در خواست توسعه یک شهرک و یک ناحیه صنعتی را مطرح کرده ایم که در سفرریاست جمهوری نیز مطرح خواهیم کرد.

وی افزود: در گرمه ۹۸ هکتار زمین برای توسعه شهرک صنعتی این شهرستان در نظرگرفته شده است و در شیروان خرید ۲۵ هکتار زمین برای توسعه ناحیه امیر آباد را در دستور کار داریم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ۳۰درصد از واحد های به بهره برداری رسیده در شهرک های صنعتی خراسان شمالی غذایی و آشامیدنی، ۲۴درصد شیمیایی، ۱۶.۴ درصد فلزی، ۱۲.۸ درصد کانی غیر فلزی و ۷.۵درصد سلولزی، ۵.۳درصد برق و الکترونیک، ۲درصد نساجی و ۲درصد نیز خدماتی است. 

تلاش دادگستری برای احیای تولید 

رییس کل سابق دادگستری خراسان شمالی هم از احیا  و جلوگیری از تعطیلی ۳۱ واحد تولیدی در نیمه نخست سال جاری خبر داد و گفت: در این مدت هفت واحد تولیدی احیا و از تعطیلی ۲۴ واحد تولیدی دیگر  در استان جلوگیری شد و  تعداد ۱۲۵ نفر از کارگران بیکار شده نیز مجددا به کار بازگشتند.

حجت الاسلام و المسلمین اسدالله جعفری در باره مصوبه های ستاد استانی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان اظهار داشت: متعاقب درخواست های مطرح شده از سوی  تولیدکنندگان و سرمایه گذاران در دبیرخانه ستاد استانی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان، تعداد ۷۲ فقره پرونده ثبت و مورد رسیدگی قرار گرفت و با توجه به موجودی قبلی، مجموعا ۸۹ فقره پرونده نیز مختومه شد.

وی با اشاره به برگزاری ۶ جلسه در قالب کارگروه اصلی با ۱۴ دستور کار توسط دبیرخانه ستاد در ۶ ماهه نخست سال جاری بیان کرد: این جلسات  ۲۱ مصوبه در پی داشته که عمدتا  اجرایی شد.

۱۰ درصد صنایع خراسان شمالی غیرفعال است

عزم دولت سیزدهم برای شکوفایی صنایع خراسان شمالی

معاون صنایع و معادن سازمان  صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از صنایع استان غیرفعال است در این باره گفت: اکنون ۵۵ واحد از ۶۱ واحد صنایع فلزی، ۱۲۸ واحد از ۱۴۰ واحد صنایع غیرفلزی و ۱۲۸ واحد از ۱۳۸ واحد معدنی استان فعال و مابقی غیرفعال است، همچنین در استان ۲۶۲ واحد معدنی دارای پروانه است که از این تعداد  ۱۴۷ واحد فعال و یا در حال تجهیز است  و ۵۶ واحد غیرفعال است.

علی اصغر رضازاده اظهار داشت: در مجموع ۱۰ واحد صنایع معدنی، ۱۲ واحد صنایع غیرفلزی و ۶ واحد صنایع فلزی در استان غیرفعال است که علت عمده آن مشکل در تامین نقدینگی و دریافت تسهیلات و بعضا نبود تمایل به تولید است، واحدهای معدنی هم عمدتا نیاز به نقدینگی و ماشین آلات دارند. 

وی افزود: در ۲ سال گذشته مشکل ۲۰ واحد صنایع معدنی از طریق طرح در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، مشارکت با سرمایه گذار جدید و  تامین زیرساخت حل شده و مشکلات  ۳۰ واحد صنایع غیرفلزی هم از طریق کارگروه مزبور بررسی و منجر به رفع آن شده است. 

معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان اینکه برای حل مشکلات واحدهای صنعتی طی سال های اخیر۳۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است افزود: مشکل برخی واحدهای تعطیل صنعتی مدیریتی  بوده و به اختلافات بین اعضای هیئت مدیره بازمی گردد افزود: بعضا با فوت مالک واحد تولیدی، ورثه دیگر پای کار نیامده اند و واحد تعطیل مانده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات برخی از واحدها که در استان حل نشد، در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در تهران مورد بررسی قرار گرفت اظهار داشت: در این زمینه ۶ پروژه صنعتی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مطرح شد، مشکلات این واحدهای تولیدی در حال بررسی است و در صورت تامین اعتبار برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز برای یکهزار و ۲۰۰ نفر شغل ایجاد می شود. 

وی تصریح کرد: واحد فولاد کیمیای صبا برای طرح توسعه، متقاضی دریافت سه هزار میلیارد ریال تسهیلات است که در صورت تحقق آن میزان تولید از ۲۰۰ هزار تن  در سال به ۲ برابر افزایش می یابد، واحد آذین فورج هم با دریافت هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه توسعه ای، میزان تولید را به ۲ برابر افزایش می  دهد.

رضازاده افزود: پروژه لایه سبحان هم اکنون تعطیل است برای سرمایه در گردش به ۲۳۰ میلیارد ریال تسهیلات نیاز دارد و با دریافت این میزان اعتبار تسهیلاتی به چرخه تولید بازمی گردد .

معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده، کارشناسان از بانک های عامل در استان حضور یافته و از پروژه ها بازدید کرده اند بررسی ها برای پرداخت تسهیلات در حال انجام است. 

۲۷۸ واحد صنعتی در ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی خراسان شمالی فعالیت دارد.

مجموع سرمایه‌گذاری در این واحدها ۲ هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال و آمار اشتغال زایی آنها نیز چهار هزار و ۳۸۵ نفر است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ  در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است. سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha