۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۰۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84541687
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بورل: بعید است ساخت دیوار، بحران مرزی لهستان-بلاروس را حل کند

 تهران-ایرنا- جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به درخواست برخی کشورها برای ساخت دیوار مرزی گفت ساخت دیوار راه حل برون رفت از بحران پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس نیست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بورل در مصاحبه با شبکه خبری فرانس ۲۴ گفت اکنون دیوارهای بیشتری در اروپا در مقایسه با دوران دیوار برلین وجود دارد اما مشکلات مهاجرتی با ساخت دیوارها حل نمی شوند.

لهستان، لیتوانی و لتونی از اتحادیه اروپا خواسته اند بودجه ساخت دیوار در مرز بلاروس را تامین کند.

در چند هفته گذشته هزاران پناهجو که شامل زنان و کودکان نیز می شوند به امید ورود به اتحادیه اروپا در مرز لهستان و بلاروس تجمع کرده اند. لهستان نیروهای گارد مرزی را افزایش داده و ارتش را به منطقه مرزی گسیل کرده است. لهستان دولت مینسک را متهم می کند که در بروز بحران مهاجرت نقش دارد؛ اتهامی که مقامات بلاروس آن را رد کرده اند.

شرکت هواپیمایی دولتی بلاروس اعلام کرده که اتباع سوری، عراقی، یمنی و افغانی به درخواست دبی نمی توانند از امارات عازم این کشور شوند. مینسک متهم شده که مهاجران را از این کشورها به اروپا منتقل می کند.

به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز دبی روز یکشنبه مانع از عبور مهاجران عراقی از امارات برای رسیدن به بلاروس شدد و آخرین خط هوایی از خاورمیانه به مینسک را به امید متوقبف کردن بحران انسانی ناشی از سرگردانی هزاران پناهجو در مرز لهستان بلارس متوقف کرد.

طبق گزارش آژانس های مسافرتی دبی، در کنار عراقی ها، اتباع سوری نیز از سوار شدن به هوایپماها در این شیخ نشین اماراتی منع شده اند هر چند که روادید بلاروسی داشته باشند.

ممنوعیت پروازی در دبی به دنبال تشدید اقدامات دیپلماتیک کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام شده که نگران ورود هزاران مهاجر عراقی به بلاروس با تسهیل مقررات روادید در این کشور در ماه آگوست هستند.

این دسته از مهاجران که به امید یافتن زندگی امن در اتحادیه اروپا مهاجرت می کنند خود را در کمپ های سرد مرز لهستان، لیتوانی و لتونی می یابند.

اتحادیه اروپا اقدام بلاروس را به نوعی «مسلح کردن» مهاجران و بروز بحران مهاجرتی برای تنبیه کردن اتحادیه اروپا به ازای تحریم های این اتحادیه علیه مینسک توصیف کرده است.

برخی از کُردهای ساکن در دبی که در وهله نخست به دلایل اقتصادی مجبور به فرار از عراق شده اند می گویند شرکت هواپیمایی دولتی بلاروس موسوم به بلاویا مانع سوار شدن آنها در هواپیما شده است.

مسافر دیگری که به خاطر ترس از اخراج از افشای هویت کامل خود خودداری کرده است گفت کارکنان شرکت هواپیمای دولتی بلاروس از سوار شدن دستکم ۵۰ نفر از مسافران  سلیمانیه عراق به هواپیما در پرواز دبی به مینسک جلوگیری کرده اند.

اتحادیه اروپا ماه‌ها قبل، دولت الکساندر لوکاشنکو را به بهانه سرکوب مخالفان پس از انتخابات مناقشه‌آمیز اوت ۲۰۲۰ تحریم کرد.

این اقدامات خشم لوکاشنکو را برانگیخت و  او با اعلام این که بلاروس از تلاش برای جلوگیری از رسیدن مهاجران و پناهندگان غیرقانونی به اتحادیه اروپا دست می‌کشد، واکنش نشان  داد و چنین استدلال کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا، دولت وی را از بودجه لازم برای انجام این کار محروم کرده است.

از آن زمان، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مرز بلاروس، از جمله لیتوانی، لتونی و لهستان اعلام کرده اند تعداد افرادی که تلاش می‌کنند از مرزهای این کشور عبور کنند، بشدت افزایش یافته اند.

بلاروس خواستار لغو تحریم های غرب علیه این کشور شده و تهدید کرده که تامین گاز روسیه به اروپا را از طریق خط لوله ای که از بلاروس عبور می کند در واکنش تلافی جویانه به تحریم های اتحادیه اروپا قطع می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha