ایثارگری در اصفهان از پشتوانه فرهنگی آن نشات می‌گیرد

اصفهان- ایرنا- معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان گفت: درخشش روحیه ایثارگری در اصفهان در بزنگاه‌های مختلف؛ نتیجه پیشینه پربار فرهنگی و اعتقادی مردم این خطه است.

محمدرضا جان‌نثاری  روز سه‌شنبه در گفت‌وگو  با ایرنا به مناسبت سالروز حماسه ۲۵ آبان افزود: ایثارگر و ایثارگری به‌سرعت خلق نمی‌شود بلکه این مفاهیم و نمود آن‌ها در جامعه در طول سال‌های متمادی و بر اساس هویت و پیشینه تاریخی اصفهان شکل‌گرفته است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان، ادامه داد: مردم اصفهان همواره سرآمد دین‌داری، ولایت مداری و اعتقاد عمیق اسلامی بوده‌اند و این ویژگی نسل به نسل منتقل‌شده است.

وی بابیان اینکه بین مبانی اعتقادی و نقش‌آفرینی دفاع مقدس ارتباط قوی وجود دارد، افزود: نمود و جلوه چنین پیشینه پربار فرهنگی و اعتقادی را در بزنگاه‌های حساس ازجمله دفاع مقدس به‌خوبی می‌بینیم.

جان‌نثاری افزود: این خصیصه مردم اصفهان فقط محدود به دوران دفاع مقدس نیست، بلکه در دفاع از انقلاب و دفاع از ولایت نیز آن را به‌وضوح می‌توان دید.

معاون استاندار اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا کار مطالعاتی و تحقیقاتی بر روی چرایی آسیب‌های فرهنگی با توجه به اینکه استان به‌عنوان نماد ایثارگری و خاستگاه فرهنگ دفاع شناخته می‌شود انجام‌شده است، گفت: نمود برخی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در اصفهان با توجه به پیشینه ارزشمند اعتقادی و مذهبی آن، نیازمند ریشه‌یابی، برنامه‌ریزی و مدیریت است.

وی افزود: بسیاری از مشکلات این حوزه به دنبال تهاجم فرهنگی و فشارهایی است که دشمنان وارد می‌کنند، اما سطح آسیبی که وجود دارد به‌اندازه آن نیست که دشمن می‌خواهد چراکه اعتقاد و باور قوی مردم همچنان بسیاری از برنامه‌های دشمن را خنثی می‌کند.

جان‌نثاری ادامه داد: اصفهان امروز همان اصفهان قدیم باریشه‌های محکم اعتقادی است، اگر لازم باشد همین جوانان همانند رزمندگان دوان دفاع مقدس به میدان می‌آیند و ایثارگری همچنان ادامه می‌یابد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس هم در بین رزمندگان جوانانی بودند که روحیه، سبک‌رفتار وزندگی متفاوتی داشتند اما خالصانه به میدان آمدند، دفاع کردند و شهید شدند، این حقیقت گویای آن است که نمی‌توان از ظرفیت جوانان امروز غافل شد و آن‌ها را تنها بر اساس ظواهر قضاوت کرد.

وی بابیان اینکه جوانان امروز از دامان مادرانی معتقد پرورش‌یافته‌اند، افزود: مصداق این واقعیت، حضور پرشور طیف‌های مختلف جوانان با هر سطح فرهنگ و اعتقاد در عزاداری‌های محرم است؛ همین جوان با همین عقیده اگر پیش بیاید دفاع هم می‌کند و شهید می‌شود.

جان‌نثاری افزود: جوانان امروز در معرض افکار و تبلیغات مختلف هستند ازاین‌رو تفاوت نگاه و سلیقه در میان  بسیار و طبیعی است، باید مراقب بود آسیب جدی نبینند ؛ آینده کشور را همین جوان‌ها می‌سازند، باید به مشکلات آن‌ها توجه کرد تا ناامید نشوند و نتوانند تحت تأثیر دشمن باشند.

وی افزود: خون شهدا نباید پایمال شود، آن‌ها نرفتند که اکنون ما تنها به فکر خود باشیم و دغدغه‌ای به‌جز خدمت به مردم داشته باشیم.

معاون استاندار در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین پیامی که می‌توان از حماسه ۲۵ آبان مردم اصفهان دریافت کرد چیست، تصریح کرد:  پیام  حماسه ۲۵ آبان مقاومت است، دشمن باید بداند ریشه فرهنگ ایثارگری در کشور به‌قدری است که وقتی مردم اصفهان در یک روزافزون بر ۳۷۰ شهید را تشییع و خاک‌سپاری می‌کنند در عصر همان روز بدون آنکه خللی در روحیه آن‌ها ایجاد شود کمک‌های خود را برای ارسال به جبهه‌ها جمع‌آوری می‌کنند، این فرهنگ و پیامی است که باید تقویت و نهادینه شود.

مردم استان اصفهان در دوران دفاع مقدس ۲۳ هزار و ۵۰۰ شهید، ۵۰ هزار نفر جانباز، سه هزار و ۵۰۰ آزاده و یک‌هزارم مفقودالاثر تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

 مردم شهیدپرور و ولایتمدار اصفهان در روز ۲۵ آبان سال ۶۱ با تشییع پیکرهای مطهر ۳۷۰ شهید عملیات محرم حماسه‌ای ماندگار خلق کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha