وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش:مجلس هر سال عملکرد بنده را بررسی کند

تهران- ایرنا- وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: بنده در صورت رای اعتماد مجلس شورای اسلامی موظف هستم که سند تحول بنیادین را اجرا کنم و مجلس سال به سال گزارش عملکرد بنده را بررسی کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، مسعود فیاضی امروز در جلسه رای اعتماد خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم اولین دولت در گام دوم انقلاب است؛ بنابراین در همه اجزا باید یک نگاه ۴۰ ساله وجود داشته باشد و برنامه ریزی وزیر باید برای ۱۰ سال آینده صورت گیرد.

وی افزود: در حال حاضر در خصوص نظام تعلیم و تربیتی صحبت می‌شود که در گام دوم انقلاب قرار دارد.

نباید به آموزش و پرورش هزینه‌ای نگاه کرد 

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر تنها دغدغه، ارتقای آموزش و پرورش است، گفت: ۴۰ درصد دولت و ۵۰ درصد مردم با وزارت آموزش و پرورش در ارتباط هستند.

فیاضی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در هر کشوری آیینه تمام نمای کشور است، اندیشمندان معتقدند آینده نه چندان دور کشورها از آموزش و پرورش امروز مشخص می‌شود؛ بنابراین نباید به این دستگاه به شکل هزینه‌ای نگاه شود چرا که ماهیت ایدئولوژیک دارد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش محوری ترین کانون هر اتفاقی در کشور است، گفت: آموزش و پرورش باید بتواند در مسیر تحول کشور نقش ایفا کند.

فیاضی ادامه داد: در موضوعات تحولی معتقد هستم که نوک پیکان را ارتقای کیفیت آموزش و تحقق عدالت آموزشی قرار دهیم، برای رسیدن به این نقطه بنده ۱۰ راهبرد مشخص کردم؛ اولین راهبرد، تمرکززدایی بر مشارکت حداکثری است، در هر استان نخبگانی از معلمان توانمند آموزش و پرورش وجود دارد که تاکنون از کارآمدی آنها استفاده نشده است. باید استان را خود استان اداره کند و ستاد تنها تنظیم گری کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یادآور شد: تحول قرار نیست که از بالا به پایین باشد، بلکه تحول باید از پایین به بالا باشد. ۵۵۰ هزار کلاس درس وجود دارد که تحول از این کلاس‌ها باید رخ دهد؛ بنابراین یک شبکه برای تنظیم گری باید وجود داشته باشد.

فیاضی عنوان کرد: باید مدیریت ستادی به مدیریت شبکه‌ای از افراد کارآمد، انقلابی، خلاق، جوان و فکور تشکیل شود و با یک نظام هماهنگی کار به آنها سپرده شود و ستاد در نهایت از آنها حمایت کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید از فناوری اطلاعاتی بیشترین استفاده شود، پرونده الکترونیکی برای دانش‌آموزان شکل گیرد، استعدادیابی دقیق انجام شود.

فیاضی یادآور شد: قانون سند تحول سال ۹۰ تنظیم شده است. قانون‌ها را تاکنون اجرایی نکردیم و زیرساخت‌های لازم هنوز به درستی فراهم نشده است. به طور مثال قانون ورزش اجباری در مدارس برای سال ۱۳۰۶ است.

فیاضی ادامه داد: معلم قلب نهاد آموزش و پرورش است، معلم به معنای اندیشه، خلاقیت و ابتکار است. وقتی معلم درگیر معیشت باشد، استعدادها به فعلیت نمی‌رسند. موضوع مهم رتبه بندی باید به هر طریقی میسر شود، بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته ۱۳.۴ درصد کل بودجه بوده کشور بود و امسال ۸.۸ درصد بودجه شده است یعنی بودجه کاهش یافته است اما در هیچ کشور پیشرفته‌ای سهم آموزش و پرورش از ۲۰ درصد بودجه کل کشور کمتر نبوده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر رقم بودجه آموزش و پرورش افزایش یافته اما نسبت پایین آمده است. اگر نسبت پایین نبود، این صحبت مطرح نمی شد که رتبه‌بندی را نمی توانیم اجرایی کنیم. رتبه بندی قانون امروز و دیروز نیست.

فیاضی خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی در سال ۱۳۹۰ در سند تحول مطرح شد و در سال ۱۳۹۲ در سیاست‌های ابلاغی رهبری و در برنامه پنجم توسعه سال ۹۵ به آن اشاره شده است. بنابراین باید این مساله از اساس حل شود. اگر قرار است معلم روی فکر و شخصیت کودک و نوجوان کار کند، نباید دغدغه معیشت داشته باشد.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: کارمندان آموزش و پرورش که ۴۰ درصد دولت را تشکیل می دهند، تنها بخشی از دولت هستند که فیش حقوقی‌شان از حکم کارگزینی آنها کمتر است.

فیاضی با بیان اینکه سهم بودجه دانشگاه فرهنگیان ۴۰ درصد بودجه دانشگاه تهران نیست، گفت: اگر این نگاه وجود نداشت، دانشگاه فرهنگیان دست چندم نبود، دانشگاه تهران مهم است اما دانشگاه فرهنگیان اهمیت بیشتری دارد. با این حال از نظر بودجه و نسبت اعضای هیات علمی ضعیف است. نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان نزدیک ۸۰ به یک است. سهمیه دانشجویی دانشگاه فرهنگیان باید از ۲۰ هزار به ۵۰ هزار افزایش یابد.

وی با بیان اینکه نقشه تحول در دست بنده است، افزود: در نقشه تحول بنده، آموزش در کنار پرورش و در عرض هم هستند و آموزش فدای پرورش نخواهد شد.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر در شرایط کرونایی که حدود ۲۲ ماه است دانش‌آموزان از کلاس‌های درس دور هستند، در بسیاری از مناطق به دلیل نبود زیرساخت بازماندگانی از تحصیل داریم. دانش‌آموزان ما به لحاظ روحی و جسمی صدمه دیدند. هر دانش‌آموز روزانه پنج هزار قدم کمتر برمی‌دارد و به همین دلیل سلامت آنها نیز تهدید می‌شود.

فیاضی ادامه داد: همچنین اینکه آموزش و پرورش اولویت‌هایی دارد که موضوع رتبه بندی معلمان در صدر است. رتبه‌بندی پول پاشی نیست بلکه ایجاد تناسب منطقی بین علم و نظام پرداخت است.

وی به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت:‌ بحران امروز وزارت خانه کمبود نیروی انسانی است. درحال حاضر با کمبود ۱۸۰ هزار معلم رو به رو هستیم. طبق برنامه بنده هر سال ۱۰ هزار معلم به این تعداد اضافه می‌شود؛ چراکه تنها ۲۰ هزار نفر ورودی دانشگاه فرهنگیان است و میزان بازنشستگی ها نیز ۳۰ هزار نفر است. این یعنی اینکه تراز منفی است.

فیاضی افزود: با بهره مندی از ظرفیت حق التدریسی‌ها می توان مشکل نیروی انسانی را برطرف کنیم. اگر ردیف بودجه تخصیص یافته برای پرداخت ماهیانه باشد، این موضوع رفع می شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: در آموزش و پرورش معوقات فرهنگیان چند ماه چند ماه عقب می افتد، باید توجه شود که ساماندهی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان امری مهم است و با رفاه فرهنگیان ارتباط دارد.

فیاضی یادآور شد: فرهنگیان باید در طول خدمت از این رفاهیات بهره مند شوند. اکنون ۹۶.۵ درصد از بودجه آموزش و پرورش هزینه پرسنل می شود اما برای رفاهیات در حال حاضر عددی وجود ندارد که این صندوق می تواند کمک کند.

وی گفت: در سال گذشته ۹۸۰ هزار بازمانده از تحصیل وجود داشت که اغلب در مناطق محروم بودند. در وزارتخانه قرارگاه محرومیت زدایی باید ایجاد و برای آن دستیار ویژه هم انتخاب شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: همچنین لازم می‌دانم که به برخی مباحث در این خصوص توضیحاتی ارائه دهم، عده ای گفتند من در مدرسه حضور نداشته‌ام، اما من هفت سال به عنوان معلم در مدرسه فعالیت داشتم.

فیاضی ادامه داد: آموزش و پرورش ابعادی دارد که اگر وزیر متخصص آن نباشد، موفق نخواهد بود. به طور مثال وزیر باید نسبت به معلمی، کلاس درس، فهم دانش، آموزش، محتوا و مواد کمک درسی، فرآیند چاپ و توزیع کتاب درسی و ... شناخت کافی داشته باشد.

وی یادآور شد: بنده در تمام موارد فوق، توفیق حضور و فعالیت داشته ام. بنده در کسوت معلمی سال‌ها کار کرده‌ام و در حوزه محتوای پژوهش درسی و موارد کمک درسی نیز فعال بودم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: همچنین مدرک مهندسی عمران من از دانشگاه تهران در شناخت زیرساخت‌ها و مباحث فنی کمک می کند. بنده بر ۴۰ ساختمان در تهران نظارت کردم پس چگونه می گویند با کار ستادی آشنا نیستم زمانی مدیرکل بودم. همچنین عضو هیات مدیره در حوزه سیاست‌های کلان نیز بوده‌ام و تا امروز در دفتر پژوهش‌های مجلس فعالیت داشتم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: همچنین برخی می گویند من در حوزه انتصابات قول‌هایی به برخی از افراد داده ام که همین جا این موضوع را تکذیب می کنم. بنده فقط به دانش‌آموزان در مناطقی که بدون معلم هستند، قول دادم که هیچ کلاسی بدون معلم نباشد اما به دنبال مباحث گروهی، خانوادگی و فردی نیستم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین عده‌ای می گویند که قرار نیست از تجارب دیگران استفاده کنم اما بنده ۲ اتاق فکر تشکیل خواهم داد که در یکی از نظرات و تجربه‌های تمام وزیران سابق استفاده کنم و همچنین در اتاق دیگر نیز از صاحب نظران این حوزه یاری می گیرم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: من ۲۵ سال طلبگی کردم و در خصوص مدرک تحصیلی دو امتحان جامع و تدوین رساله را پشت سرگذاشتم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha