۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۸:۵۶
کد خبرنگار: 2199
کد خبر: 84543497
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پایان پروژه پنج ساله خط ریلی زنجان - قزوین نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان

زنجان – ایرنا – پروژه ۲ خطه کردن راه آهن زنجان - قزوین که عمر آن به بیش از پنج سال می‌رسد برای تکمیل و بهره برداری نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که در صورت تامین تا چند ماه آینده به پایان این خط ریلی می‌رسد.

به گزارش ایرنا، توسعه شبکه حمل و نقل موجب تغییرات و توسعه بنیادین در فعالیت های اقتصادی و جذب جمعیت می شود، در این راستا راه آهن از مهمترین عوامل تحول اقتصادی به شمار می رود و ایران به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه شرق به غرب از دیرباز در جابه جایی کالاها اهمیت بسزایی داشته و استان زنجان نیز در شمالغرب مسیر ارتباطی هفت استان کشور است.

زنجان از شمال با استان اردبیل و گیلان، از شمال شرقی و شرق با استان قزوین، از سمت جنوب با استان همدان، از جنوب غربی با کردستان و از غرب با استان آذربایجان غربی و از شمالغربی نیز با استان آذربایجان شرقی همسایه است.

با این موقعیت استراتژیکی استان زنجان، فرصت بسیار مناسبی برای ترانزیت ریلی کالا و مسافر به کشورهای اروپایی و اورآسیایی دارد.

صنعت ریلی فرایند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود که بر همین اساس پروژه ۲ خطه کردن راه آهن زنجان – قزوین در سفر رهبر معظم انقلاب به استان زنجان ( سال ۱۳۸۲ ) به منظور توسعه این استان مصوب شد که از این زمان تا سفر رییس جمهوری وقت در دولت یازدهم این مصوبه مسکوت مانده بود که در هفتمین روز از بهمن ماه سال ۱۳۹۵ کلنگ اجرای این پروژه ملی توسط وزیر راه و شهرسازی وقت بر زمین زده شد.

مرداد ماه امسال همزمان با عید غدیرخم ۱۰۶ کیلومتر از راه‌آهن زنجان – قزوین با حضور مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از طریق ارتباط ویدئوکنفرانسی با رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

استان زنجان بزرگترین ظرفیت را برای تبدیل شدن به مرکز لجستیک شمالغرب کشور دارد، ۲ خطه شدن راه آهن زنجان – قزوین یکی از زیر ساخت های مورد نیاز در این خصوص است که متاسفانه از سال ۱۳۹۵ تاکنون این پروژه به دلیل وجود مشکلات و موانع اعتباری به پایان نرسیده است.

                                                      پایان پروژه پنج ساله خط ریلی زنجان - قزوین نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان

تملک برخی زمین های کشاورزان در مسیر پروژه مانع حقوقی دارد

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: کمبود اعتبار و نیاز نقدینگی برای ادامه ۲ خطه کردن راه آهن زنجان – قزوین مهمترین مانع اجرای این پروژه است.

حجت‌الاسلام مهدی باقری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: امیدواریم در سفر رئیس جمهوری به استان زنجان در مصوبه سفر دولت مبلغی برای این پروژه تعیین و تخصیص یابد.

وی ادامه داد: تملک برخی زمین های کشاورزان در مسیر این پروژه موانع حقوقی دارد که باید این مهم نیز رفع شود.

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: در این خصوص تعامل برای عملیاتی شدن پروژه ۲ خطه کردن راه آهن زنجان – قزوین با نمایندگان مجلس استان قزوین بالا است.

حجت الاسلام باقری تاکید کرد: خوشبختانه مجمع نمایندگان استان زنجان تعامل بسیار بالایی با نمایندگان مجلس سایر استان های همجوار دارند.

با تامین ۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی پروژه راه آهن زنجان – قزوین به پایان می رسد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان گفت:  از ۳۶ کیلومتر باقی مانده این طرح،  حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر در حوزه استحفاظی تاکستان قرار دارد که به خاطر مسائل اجتماعی تا این لحظه هنوز لاینحل باقی مانده است.

مهرداد سلطانی اظهارداشت: متاسفانه در طول سال‌هایی که این پروژه انجام می‌شد یک سری ممانعت هایی از سوی افراد باعث شد که پروژه پیشرفت نداشته باشد گویا عده ای نخواستند و نمی خواهند که این مسئله به راحتی حل شود.

وی با بیان اینکه برای ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر باقی مانده در محدوده شهر تاکستان اقدام خاصی هم از سایر استان های برای حل مسئله تا این لحظه انجام نشده است، افزود: این بخش از پروژه دست نخورده باقی مانده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان گفت:  اما ۲۴ کیلومتر باقی مانده از این ۳۶ کیلومتر که بخش عمده‌ای از عملیات اجرای آن انجام شده که برای نهایی شدن ممکن است رقم بالایی نیاز داشته باشد.

سلطانی ادامه داد:  حتی ممکن است پایان این پروژه باقی مانده از ۲ خطه کردن راه آهن زنجان – قزوین حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز داشته باشد تا مطالبات پیمانکاران نیز پرداخت شود.

وی تاکید کرد: اما اگر نقدینگی در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به جز مطالبات پیمانکاران تزریق شود، ۳۶ کیلومتر باقی مانده به پایان خواهد رسید و می توانیم این مطالبات را نیز به تدریج پرداخت کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان گفت: یکی از مطالبات اصلی ما در سفر رئیس جمهوری به استان پایان همین پروژه است  که در ۲ بخش مطالبه می شود که یکی از این موارد حل مسائل و مشکلات اجتماعی آن در حوزه استحفاظی تاکستان است که البته قول مساعد برای رفع موانع داده شده است.

سلطانی اظهارداشت: بخش دوم تزریق نقدینگی برای اتمام پروژه است که در این خصوص نیز قول مساعد داده اند.

وی ادامه داد: با تزریق نقدینگی مورد نیاز برای ۳۶ کیلومتر باقی مانده از پروژه ۲ خطه کردن راه آهن زنجان - قزوین قسمت باقی مانده تا چند ماه آینده به پایان می رسد و مشمول فصل کار و سرما نمی‌شود چرا که بیشتر بخش موانع مربوط به تجهیزات است و نه عمرانی.

                                                                                پایان پروژه پنج ساله خط ریلی زنجان - قزوین نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان

ساکنان تاکستان در محدود پروژه ۲ خطه کردن، اجازه گذر ریل از شهر را نمی دهند

نماینده مدیر پروژه ۲ خطه کردن راه آهن قزوین – زنجان نیز پیش از این گفته بود: پروژه ۲ خطه کردن راه آهن زنجان - قزوین به طول ۱۷۱ کیلومتر در چهار قطعه در دست انجام است.
غلامرضا چلاجور محمدی با بیان اینکه اجرای این پروژه از مرداد سال گذشته ۹۵ آغاز شده است، تاکید کرد: از این چهار قطعه، قطعه اول در حوزه استان قزوین و قطعه های ۲، ۳ و ۴ نیز در استان زنجان قرار دارد.
چلاجور محمدی، مشکلات پیش روی اجرای ۲ خطه کردن راه آهن زنجان – قزوین در سال ۹۶ را خسارت سیل به پل های در دست ساخت آن بیان کرد و افزود: علاوه بر این اختلاف با معارضان در تاکستان و تملک اراضی در این شهر است که ساکنان این منطقه اجازه گذر ریل از شهر را نمی دهند.
وی اظهار داشت: ۱۰ کیلومتر از عملیات اجرایی این پروژه در شهر تاکستان متوقف شده است و در حال رفع این اختلاف ها هستیم.

به گزارش ایرنا، ۲خطه کردن راه‌آهن زنجان - قزوین، یکی از پروژه‌های مهم و اولویت‌ دار استان زنجان بوده که عملیات اجرایی آن از سال ۸۳ آغاز و کارگاه آن پس از مدتی وقفه، فعال و در دولت دوازدهم ۲۰۰ میلیارد تومان نیز از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور برای اتمام این پروژه، تخصیص داده شده است.
 بهره برداری از پروژه ۲ خطه کردن راه آهن زنجان - قزوین یک ساعت زمان سفر قطارهای مسافری از تهران تا زنجان را کاهش خواهد داد و با افتتاح این پروژه تلاقی قطارها به طور کامل حذف و موجب افزایش ایمنی سیر و حرکت شده و زوج و فرد قطارهای رفت و برگشت رعایت می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha