پیشرفت ۹۰ درصدی ۲ خطه شدن راه آهن زنجان به قزوین در دولت سیزدهم

زنجان - ایرنا - ۲ خطه شدن راه آهن زنجان به قزوین پس از سال‌ها وقفه در دولت سیزدهم با تزریق منابع اعتباری لازم به پیشرفت ۹۰ درصدی رسیده است و مردم شمالغرب کشور چشم انتظار افتتاح آن هستند.

به گزارش ایرنا، توسعه شبکه حمل و نقل موجب تغییرات و تحولات بنیادین در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی یک منطقه می شود که در این راستا راه آهن از مهمترین عوامل تحول اقتصادی به شمار می رود.

ایران به دلیل قرار گرفتن در مسیر شرق به غرب از دیرباز در جابه جایی کالاها اهمیت به سزایی داشته و استان زنجان نیز با قرارگیری در شمالغرب و مسیر ارتباطی هفت استان کشور از این حیث دارای اهمیت است.

استان زنجان از شمال با استان اردبیل و گیلان، از شمال شرقی و شرق با استان قزوین، از سمت جنوب با استان همدان، از جنوب غربی با کردستان، از غرب با استان آذربایجان غربی و از شمالغرب نیز با استان آذربایجان شرقی همسایه است که با این موقعیت استراتژیکی، فرصت بسیار مناسبی برای ترانزیت ریلی کالا و مسافر به کشورهای اروپایی و اورآسیایی دارد.

احداث خط دوم راه‌آهن زنجان - قزوین در سال ۸۳ به تصویب رسید و سال های زیادی از آغاز این پروژه می گذشت تا اینکه با اقدامات انجام گرفته در دولت سیزدهم هم اکنون به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی رسیده است.

این طرح، پیش از این به دلیل تامین نشدن منابع مالی متوقف مانده بود تا اینکه در دهمین سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت به استان زنجان در ۲۷ آبان ۱۴۰۰، با مصوبات صورت گرفته، امیدها برای رفع موانع این طرح و تکمیل آن زنده شد.

در این سفر مقرر شد مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان به منظور تکمیل خط دوم راه آهن زنجان - قزوین اختصاص یابد که باید ۵۰۰ میلیارد تومان آن از منابع سازمان برنامه و بودجه، ۱۵۰ میلیارد تومان از طریق فروش اموال راه آهن و ۱۵۰ میلیارد تومان از محل فروش اموال و مازاد مالیاتی استان در سال های ۱۴۰۰-۱۴۰۲ تامین شود.

با تکمیل این پروژه مهم کشوری، افزایش ظرفیت حمل بار و مسافر، بهبود سرعت قطارها، تسهیل انتقال محصولات کشاورزی و معدنی و ایجاد رونق صادراتی در گذرگاه غرب به شرق کشور و حوزه صادراتی استان زنجان به بار می آید.

فاصله زنجان تا تهران با تکمیل این پروژه ۲ ساعت کاهش می‌یابد

استاندار زنجان با بیان اینکه صنعت ریلی یکی از صنایع پیشران و سودآور و ابزاری برای توسعه جوامع در دنیاست، گفت: یکی از برنامه های مهم و چالشی استان، پیگیری موضوع ۲ خطه شدن مسیر ریلی زنجان به قزوین است.

محسن افشارچی افزود: با تحقق این پروژه مهم در آینده نزدیک فاصله زنجان تا تهران ۲ ساعت کاهش خواهد یافت که برای این کار نیازمند استفاده از قطارهای پرسرعت به صورت آزمایشی در کشوری (پایلوت) هستیم که توسعه استان و افزایش سرمایه گذاری را در پی خواهد داشت. استاندار زنجان:نیازمند استفاده از قطارهای پرسرعت به صورت آزمایشی در راه آهن زنجان-قزوین - تهران هستیم.

این مسول ادامه داد: با جدیت خواستار راه اندازی قطارهای پرشتاب به صورت آزمایشی در زنجان هستیم که با راه اندازی آن علاوه بر سرعت گرفتن روند توسعه استان و جذب سرمایه گذاران، زنجان با تحول و دگرگونی قابل توجهی مواجه می شود.

استاندار زنجان چالش کنونی در تکمیل و به سرانجام رسیدن این پروژه را مشکل اجتماعی ذکر کرد و گفت: این پروژه در محدوده تاکستان با مشکل مواجه شده که نیازمند ورود دولت برای مرتفع سازی است.

پیشرفت ۹۰ درصدی ۲ خطه شدن راه آهن زنجان به قزوین در دولت سیزدهم

راه آهن زنجان – قزوین در چهار قطعه در دست اجرا و تکمیل است

مدیرکل راه آهن شمالغرب کشور نیز با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه ۲ خطه کردن راه آهن زنجان – قزوین، گفت: درصدی از اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومانی سفر رییس جمهوری برای تسریع پروژه تخصیص یافته که برای پرداخت مطالبات پیمانکاران پرداخت شده است.

منوچهر صفری افزود: در سفر رییس جمهور به استان زنجان اعتبار قابل توجهی برای پروژه ۲ خطه شدن راه آهن زنجان – قزوین مصوب شد که باید ظرف سه سال (تا سال ۱۴۰۲) تخصیص یابد.

این مسوول با بیان اینکه راه آهن کشور نیز بخش عمده از سهم ۱۵۰ میلیارد تومانی خود شامل ۱۳۴ میلیارد تومان را پرداخت کرده است، گفت: امیدواریم با همکاری های بین بخشی روند پروژه شتاب بیشتری به خود بگیرد.

وی با بیان اینکه پروژه ۲ خطه کردن راه آهن زنجان – قزوین در زمان حاضر در چهار قطعه در دست اجرا و تکمیل است، اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی پروژه وجود معضلات اجتماعی محدوده تاکستان به میزان ۱۱ کیلومتر است که خوشبختانه استاندار زنجان نیز به شدت پیگیر حل این موضوع هستند.

این مسوول با بیان اینکه برخی از قطعات و بلاک های این محور و کارهای تکمیلی از قبیل "بالاست ریزی و انجام عملیات زیرکوبی" آن انجام گرفته است، ادامه داد: تاکنون برای اجرای این پروژه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه سرعت طراحی پروژه ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است، اضافه کرد: بار محوری از ۲۰ تن بر ۲۵ تن افزوده شده و همچنین در محور زنجان به تهران حداقل شاهد ۳۰ تا ۴۰ دقیقه حذف تلاقی قطارها خواهیم بود.

به گفته صفری، با افتتاح این پروژه حداقل ظرفیت بار برای هر واگن در حرکت، ۱۰ تن افزایش خواهد یافت. با افتتاح این پروژه مهم، مقدار حمل بار از راه آهن استان حدود ۷۰ درصد رشد می یابد و زمان سیر قطارها نیز کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

صفری تصریح کرد: از آنجایی که پروژه پیشرفت خوبی دارد تلاش این است که در مقطع فعلی ۱۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات اختصاص یافته برای پروژه را دریافت کنیم تا مطالبات پیمانکاران تامین شود و روند اجرای پروژه شتاب بیشتری بگیرد.

وی یادآوری کرد: با افتتاح این پروه مهم، مقدار حمل بار از راه آهن استان حدود ۷۰ درصد رشد می یابد و زمان سیر قطارها نیز کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

پیشرفت ۹۰ درصدی ۲ خطه شدن راه آهن زنجان به قزوین در دولت سیزدهم

تخصیص ۴۰۷ میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه آهن زنجان - قزوین
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه در سفر استانی رییس جمهور در مجموع ۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه ۲ خطه کردن راه آهن زنجان – قزوین در محدوده استان زنجان مصوب شد، افزود:اعتبار تخصیصی به استان برای دوره سه ساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بود.

احمد خداوردی ادامه داد: از مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه کشور در سه ماهه آخر ۱۴۰۰ و سال گذشته در مجموع ۲۷۳ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار شد.

وی اضافه کرد: از مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان فروش اموال راه آهن نیز تاکنون ۱۳۴ میلیارد تومان به پروژه تزریق شد و به عبارتی از مجموع ۶۵۰ میلیارد تومان، ۴۰۷ میلیارد تومان آن از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور و شرکت راه آهن در مدت ۲ سال تخصیص یافت.

این مسوول با بیان اینکه برای ادامه تخصیص منابع امسال پیگیری های لازم انجام می گیرد، ادامه داد: در مصوبه مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان توسط استان از محل فروش اموال و مازاد مالیاتی ذکر شده است که قاعده‌ای برای تامین اعتبار آن وجود ندارد و در این ارتباط بارها مکاتبات لازم انجام گرفته است. طبق قانون مشکلی در تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه وجود ندارد و سازمان برنامه و بودجه کشور برای تکمیل این طرح با پیشرفت فیزیکی بالا اهمیت زیادی قائل است.

وی با بیان اینکه در سال جاری به دنبال آن هستیم مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان از محل منابع عمومی از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص یابد، اظهار داشت: در صورت رفع مشکل اجتماعی موجود در شهر تاکستان، بهره برداری از مسیر دوخطه راه آهن و تحقق اهداف پروژه امکانپذیر می شود.

این مسوول تاکید کرد: طبق قانون مشکلی در تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه وجود ندارد و باید توجه داشت سازمان برنامه و بودجه کشور برای تکمیل پروژه های زیرساختی به ویژه با پیشرفت فیزیکی بالا اهمیت زیادی قائل است و با جدیت آنها را دنبال می کند.

برآیند:

پروژه دوخطه شدن راه آهن زنجان- قزوین، قطعه‌ایی از پازل تکمیل و ارتقای خطوط حمل و نقل ریلی کشور است و از ابعاد مختلف بر اقتصاد استان و منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

با توجه به اهمیت این طرح، در دولت سیزدهم با جدیت مورد پیگیری و توجه قرار گرفت و در سفر استانی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن مصوب شد که در نتیجه طرح از پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی به پیشرفت ۹۰ درصدی رسید و به زودی با رفع برخی مشکلات اجتماعی در برخی قطعات به بهره برداری می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha