۲۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۲۵
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84548225
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۰ هزار کودک زنجانی تحت پوشش غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند

زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: تا کنون ۳۰ هزار کودک زنجانی تحت پوشش غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند و مشارکت و همکاری خانواده ها در اجرای بهینه این طرح نتایج بهتری را به دنبال دارد.

محمد محمدی قیداری روز شنبه در گفت و گو باخبرنگار ایرنا افزود: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی با هدف ارتقای سطح سلامت بینایی کودکان در پایگاه های دایمی جهت کودکان سه تا ۶ سال در سطح استان اجرا می شود.

وی اضافه کرد: این برنامه در سه سطح اجرا می شود که در سطح اول، غربال توسط افرادی انجام می‌گیرد که بصورت تئوری و عملی آموزش دیده و با استفاده از چارت و یا دستگاه و در شرایط استاندارد برای غربال کودکان اقدام می کنند.

محمدی معاینه سطح دوم را جهت کودک ارجاعی "مشکوک شناسایی شده در سطح اول"، توسط اپتومتریست عنوان کرد و افزود: چنانچه فرد بیمار تشخیص داده شود، تحت درمان لازم قرار می گیرد و اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی تر داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع داده می شود و توسط چشم پزشک معاینات دقیقتری انجام می گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: در سال جاری، با راه اندازی و تاسیس مراکز مثبت زندگی که با هدف ارائه خدمت و تسهیل مراجعه، پیگیری و پاسخگویی به جامعه هدف در تمام نقاط استان تاسیس شده  فعالیت غربالگری بینایی انجام می گیرد.

وی اظهار داشت: طبق آمار اداره کل ثبت احوال استان زنجان، تعداد کودکان ۳ تا ۶ سال استان  ۵۵ هزار و ۹۰۹ کودک است که بهزیستی در صدد است بیشترین پوشش غربالگری را تا پایان سال جاری در سطح استان داشته باشد.

به گفته این مسوول، بهترین زمان برای تشخیص و درمان تنبلی چشم سنین زیر پنج سالگی است و در صورتی که مشکل دید کودک قبل از این سال تشخیص داده شود، حتی اگر چشم کودک دچار تنبلی شده باشد، با درمان به موقع، بینایی کامل به دست خواهد آمد.

وی یادآوری کرد: هرچه درمان چشم تنبل با تاخیر انجام شود، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر خواهد شد، بطوری که پس از ۷ تا ۱۰ سالگی درمان تاثیری در بهبود بینایی نخواهد داشت.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: به خانواده ها توصیه می‌شود چشم کودکان ۳ تا ۶ سال باید همه ساله غربال شوند، و والدین با در دست داشتن شناسنامه و رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند برای سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال به مراکز مثبت زندگی مراجعه کنند.

به گزارش  ایرنا، هم اکنون  تعداد ۳۶ پایگاه غربالگری بینایی در سطح استان فعالیت دارندکه از این تعداد ۱۱ پایگاه با دستگاه غربالگری و ۲۵ پایگاه با چارت E کار غربال را انجام می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha