اجرای سند توسعه ۱۴۰۴، زیرساختهای فرهنگ و هنر اصفهان را تقویت می کند

اصفهان – ایرنا – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: زیرساختهای فرهنگ و هنر شهرستانهای استان با اجرای سند توسعه ۱۴۰۴، به عنوان نقشه راه تقویت می‌شود.

حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی، روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ضرورت تهیه و تدوین این سند، اطلاع از وضع موجود در شهرستانهای استان از نظر زیرساختهای فرهنگ و هنر بود که با شناسایی آنها در مناطق دارای کمبود به تقویت زیرساختها و در مناطق برخوردار به توسعه فعالیتها پرداخته می شود.

وی با بیان اینکه برای شهرستانها، برش شهر به شهر این نقشه آماده شده است، افزود: در قالب ۲ برش، شناخت داشته‌ها و تعیین هدف برای دستیابی به نقطه مطلوب در پنج سال آینده این سند تدوین شده است.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: در این نقشه راه، شاخص های فرهنگی و هنری در استان براساس برنامه ششم توسعه و همچنین برمبنای بیانیه گام دوم انقلاب آماده شده است.

وی ادامه داد: این سند  در سال جاری که نخستین سال اجرای این برنامه است براساس شاخصهای وزارت فرهنگ و ارشاد و مولفه‌های فرهنگی و هنری استان به شهرستانها ابلاغ می شود.

مدیریت فرهنگ وهنر مهمترین نتیجه اجرای سند توسعه است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، افزود: این نقشه راه به ما نشان می‌دهد که در کجا چه اقداماتی باید صورت گیرد و برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی و پیگیریها به چه صورت در شهرستانها انجام شود.

حجت‌الاسلام معتمدی یکی از ویژگیهای خوب این سند را تعیین راهبردها عنوان کرد و گفت: به این منظور ۱۴ گام و راهبرد در این نقشه مشخص شده تا شهرستانها براساس آن حرکت کنند.

وی افزود: این سند در حوزه زیرساخت موسسات فرهنگی، آموزشگاه‌ها، کانونهای قرآنی، کانونهای مساجد و دیگر بخشها، مشخص می‌کند که داشته‌های ما در کدام شهرستانها است و در چه مناطقی باید تقویت شود.

به گفته وی؛ که این مهم نیازمند راهنمایی نمایندگان مردم در مجلس و ائمه جمعه شهرستانها است.

معتمدی ادامه داد: در نهایت این نقشه راه تدوین شده است تا  بتوانیم عدالت فرهنگی ایجاد و سرانه فرهنگی برای شهرستانها تعیین کنیم.

به گفته وی، اجرای این نقشه راه جزو تکالیف روسای ادارات در شهرستانها در حوزه ارزیابی و بودجه‌بندی با حمایتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که راهبردی و راهبری منابع انسانی و مادی در مسیر توسعه زیرساختهای فرهنگ و هنر در استان را بدنبال خواهد داشت.

معتمدی افزود: این سند دارای ۱۴ محور و راهبرد تعریف شده است که در حوزه شهر، روستا و بین‌الملل با توجه به مطرح بودن اصفهان در دنیا و مناسباتی که با شهرهای خواهر خوانده دارد قابل   عملیاتی شدن است که تبادل فرهنگی را نیز بدنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد:  تا زمانی که زیرساختهای فرهنگی و هنری ایجاد و تقویت نشود هنرمندان همیشه دچار چالش و محدودیت در حوزه فعالیت هستند.

حجت الاسلام معتمدی  ادامه داد: این سند می‌تواند نیازهای هنرمندان را تقویت و مشکلات آنها را رفع کند و بستری برای فعالیت هنرمندان در ابعاد مختلف فرهنگ و هنر و رسانه شود.

وی افزود: لازمه اجرای این سند، مشارکت نهادهای دولتی، بخش خصوصی و مردمی بمنظور طی کردن مطلوب مسیر این نقشه راه است.

۱۶ شهرستان در اصفهان فاقد مجتمع فرهنگی و هنری است

حجت‌الاسلام معتمدی افزود: در زمان حاضر ۱۶ شهرستان در استان اصفهان فاقد زیرساختهای فرهنگی و هنری شامل مجتمع‌های فرهنگی، سینما و مراکزی از این نمونه است.

وی افزود: از جمله این مناطق می‌توان به چهار شهرستان تازه تاسیس در شرق اصفهان اشاره کرد که کمترین توجه به لحاظ زیرساختی به آنها شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان ادامه داد: این موضوع یکی از کاستی‌هایی است که در این ۴۰ سال به آن پرداخته نشده است.

وی با بیان اینکه تنها در ۱۲ شهرستان استان مجتمع فرهنگی و هنری وجود دارد، گفت: این نقشه راه می‌تواند به تقویت زیرساختهای فرهنگ و هنر در مناطق دارای کسری کمک کند.

به گفته وی، در شهر اصفهان از نظر زیرساختهای فرهنگی مشکلی وجود ندارد، زیرا نهادهای مختلف آن را فراهم کردند و بسترلازم برای فعالیتهای فرهنگی و هنری وجود دارد.

معتمدی اظهار داشت: در شهرستانهای دارای کمبود یا فاقد زیرساختهای فرهنگی و هنری،  این نقشه راه می تواند کمک کند که تا پنج سال آینده حداقل بخشی از نیازهای مردم وهنرمندان آنها برطرف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha