۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۶
کد خبرنگار: 3081
کد خبر: 84567053
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چرا شرکت های اسلحه سازی با وجود شیوع کرونا همچنان سود می کنند؟

تهران – ایرنا - براساس گزارشی که به تازگی موسسه تحقیقاتی صلح بین المللی استکهلم منتشر کرده، بزرگترین سازندگان اسلحه در جهان تا حد زیادی از کندی اقتصاد ناشی از شیوع ویروس کووید-۱۹ دور شده اند و در سال گذشته و برای ششمین سال متوالی رشد سود خود را ثبت کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI)  افزود: دولت‌ها در سراسر جهان در طول همه‌گیری کرونا به خرید سلاح ادامه داده‌اند وحتی برخی به شرکت‌های بزرگ سازنده سلاح کمک مالی کرده اند.

این گزارش درباره دلایل در امان ماندن غول های تسلیحاتی جهان در بحبوحه شرایط سخت اقتصادی ناشی از شیوع کرونا نوشت: تقاضای دولت ها برای تقویت صنایع نظامی و اتخاذ سیاست های حمایتی از جمله افزایش بودجه در این حوزه از جمله دلایل آن است. همچنین در چند سال گذشته، حجم سفارشات تسلیحات نظامی از سوی کشورها افزایش یافته است.
درسال های گذشته برخی کشورهای عربی منطقه مانند سعودی با پرداخت میلیاردها دلار از محل فروش نفت وگاز مبادرت به خریدهای سرسام آور انواع سلاح ها از شرکت های اسلحه سازی کشورهایی همچون آمریکا ، فرانسه و انگلیس کرده اند.
به طور کلی، ۱۰۰ شرکت بزرگ اسلحه سازی با وجود انقباض بیش از سه درصدی اقتصاد جهانی، شاهد افزایش ۱.۳ درصدی سود در سال ۲۰۱۹ میلادی بودند و به رکورد ۵۳۱ میلیارد دلار دست یافتند.
پنج شرکت بزرگ آمریکایی اسلحه سازی بار دیگر رتبه بندی جهانی را به خود اختصاص دادند. 

در این گزارش آمده است گردش مالی صدها شرکت برتر تسلیحاتی از سال ۲۰۱۵ تاکنون به طور پیوسته در حال رشد بوده و در مجموع ۱۷ درصد افزایش یافته است.
لاکهید مارتین (سازنده جنگنده‌های اف-۳۵ و انواع موشک‌ها) با فروش ۵۸.۲ میلیارد دلار جایگاه اول خود را تثبیت کرد و بالاتر از شرکت ریتون Raytheon Technologies که پس از تکمیل یک ادغام بزرگ در رتبه دوم قرار گرفت ، ایستاد و پس از آن بوئینگ، نورثروپ گرومن و جنرال داینامیکس قرارگرفتند.
شرکت بریتانیایی BAE Systems با کمی جلوتر از سه گروه چینی در رتبه ششم قرار گرفت تا بالاترین رتبه را در میان شرکت های اسلحه سازی اروپایی بدست آورد.
در میان کشورهایی که بیشترین تولید سلاح را دارند، تنها فرانسه و روسیه شاهد کاهش فروش شرکت های خود در سال گذشته بودند. 
موسسه SIPRI در ارزیابی سالانه خود از شرکت های سازنده تسلیحات نوشت: تداوم تقاضای دولت ها برای خرید کالاها و خدمات نظامی تا حد زیادی از سازندگان اسلحه محافظت کرده است.
این مؤسسه مستقر در سوئد خاطرنشان کرده که شرکت‌های سازنده سلاح از تزریق نقدینگی در مقیاس بزرگ اقتصادی و همچنین از تدابیر خاص اتخاذ شده برای پرداخت کمک های مالی به آنها مانند پرداخت های فوری و سفارش های خرید استفاده کرده و نه تنها به فعالیت خود ادامه داده بلکه سودهای سرشاری هم کسب کرده اند. 
 از آنجایی که قراردادهای نظامی معمولاً چندین سال طول می‌کشد، شرکت‌های سازنده سلاح توانسته اند قبل از وقوع بحران ناشی از شیوع گسترده کرونا دریافت هایی داشته باشند.
در این گزارش آمده است: با وجود عوامل مختلف، ساخت جهانی تسلیحات به طور کامل از تأثیر همه‌گیری کرونا در امان نبوده است».
این گزارش با بیان اینکه نرخ افزایش سود سازندگان سلاح بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ میلادی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است ، خاطرنشان می کند که اقدامات انجام شده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، زنجیره تامین مالی در بخش تسلیحات را معطل کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha