تهدید آمریکا به تحریم روسیه، قیمت گاز در اروپا را افزایش داد

تهران - ایرنا - کشمکش سیاسی مسکو- واشنگتن بر سر تنش نظامی در اوکراین و تحریم‌های احتمالی کاخ سفید علیه کرملین، قیمت گاز در اروپا را افزایش داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از «سینکو دیاس» روزنامه اقتصادی اسپانیا،  انتشار خبرها از تحریم‌های احتمالی علیه دولت روسیه که منابع دولتی آمریکا پیش از گفت‌وگوی ویدیویی روز گذشته ولادیمیر پوتین و جو بایدن به رسانه‌های مختلف آمریکایی اعلام کردند، روز گذشته قیمت قراردادهای آتی گاز در کشورهای اروپایی که بخش اعظم آن‌ها به عرضه روسیه وابسته هستند، بین پنج تا هفت درصد افزایش داد. ‌

به این ترتیب قیمت قراردادهای آتی گاز در هلند که مرجع اصلی قیمت گاز در این منطقه است تا ۷.۶ درصد افزایش یافت. قیمت‌ها در انگلیس و ایتالیا نیز به ترتیب ۶.۶ درصد و ۶.۵ درصد افزایش داشت. در آلمان، جایی که تاییدیه خط لوله نورد استریم۲ هنوز در انتظار است، قیمت گاز ۵.۴ درصد افزایش یافت. خط لوله ای که عرضه گاز روسیه به اروپا را دو برابر می‌کند. در اسپانیا و فرانسه اما این افزایش چندان چشمگیر نبود چرا که عرضه گاز این دو کشور وابستگی کمتری به روسیه دارد.

به نوشته روزنامه اسپانیا، اروپا بارها روسیه را به استفاده از گاز به عنوان ابزاری برای فشار ژئوپولیتیک متهم کرده است. کاهش عرضه روسیه آن چنان قیمت‌ انرژی در اروپا را در بازه زمانی ماه‌های ژوئیه و اکتبر (تیر تا آذر) تحت تاثیر قرار داد که رهبران ۲۷ کشور اروپایی را وادار کرد تا در راستای اصلاحاتی برای دستیابی به خودمختاری در حوزه انرژی گام بردارند.

این در حالی است که تامین کنندگان گاز روسیه بارها اطمینان داده اند که به شدت به قراردادهای خود پایبند هستند.  

رئیس جمهوری اوکراین ماه اوت امسال و زمانی که روسیه برای پایان احداث خط لوله آماده می‌شد به آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان هشدار داد که این پروژه یک سلاح ژئوپلیتیک در دستان روسیه است.

اما مرکل در پاسخ به این هشدار گفت که از رهبران روسیه تضمین گرفته که قرارداد انتقال گاز از طریق خاک اوکراین به اروپا پس از سال ۲۰۲۴ هم تمدید خواهد شد.

روزنامه گاردین دیروز نوشت: رهبران اروپا می گویند درباره ایجاد «جبهه ای متحد» در مقابل هر گونه تهاجمی به اوکراین توافق کرده اند.

آمریکا همچنین تهدید کرده است در صورت هر گونه اقدام روسیه در اوکراین، تحریم های اقتصادی جدیدی را علیه مسکو اعمال خواهد کرد.  

بهای گاز صبح سه شنبه در آمستردام به ۹۶.۷۵ یورو در هر مگاوات ساعت رسید و کارشناسان انتظار دارند که با در طول زمستان، قیمت‌ها افزایش یابند.

در بازه زمانی ۲۲ ژوئیه تا ۲۲ اکتبر (۳۱ تیر تا ۳۰ مهر) قیمت گاز در بازار هلند که معیار سنجش این منطقه است از حدود ۳۷ یورو به ازای هر هزار متر مکعب به ۹۰ یورو رسید.

در حال حاضر تنها ۶۶ درصد از مجموع ذخیره گاز اروپا، پر است. این در حالی است که در پنج سال اخیر، میانگین ذخایر گاز اروپا برای این زمان از سال ۸۲ درصد بود.   

به نوشته روزنامه اسپانیا، در حال حاضر هیچ کمبودی در تامین گاز در اروپا وجود ندارد و به محض دریافت مجوز روسیه از آلمان برای راه‌اندازی خط لوله گاز نورد استریم۲ با ظرفیت ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز از روسیه، اروپا غرق گاز خواهد شد و به دنبال آن قیمت‌ها به شدت کاهش خواهند یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha