محرومیت خلیفه حفتر برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری لیبی لغو شد

تهران - ایرنا - دادگاه استیناف طرابلس پس از صدور حکم بازگشت «سیف‌الاسلام قذافی» پسر «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین لیبی به مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، امروز (چهارشنبه) محرومیت «خلیفه حفتر» را نیز لغو کرد.

به گزارش ایرنا از تارنمای «بنین وب تی وی»، با لغو این محرومیت، خلیفه حفتر فرمانده نیروهای شرق لیبی نیز مانند سیف الاسلام قذافی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری این کشور رقابت خواهد کرد.

تلویزیون «الجماهیریه» نزدیک به پسر قذافی، پذیرش اعتراض سیف الاسلام به حذف نامش از فهرست انتخابات را پیروزی اراده ملت توصیف کرده بود.

کمیساریای انتخابات لیبی سه هفته پیش رد صلاحیت ۲۵ نفر از جمله سیف الاسلام القذافی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور را رد کرده بود که دادگاه تجدید نظر اعتراض او به حذف نامش از فهرست نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و بازگشت به مبارزات انتخاباتی را پذیرفت.

محرومیت خلیفه حفتر برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری لیبی لغو شد

در این انتخابات که نخستین انتخابات ریاست جمهوری لیبی از سال ۱۳۸۹ می باشد، قرار است ۲۴ دسامبر (سوم دی) برگزار شود.

دادگاه نظامی شهر «مصراته» دو هفته پیش به صورت غیابی فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» را محاکمه و به اتهام ارتکاب جنایت، حکم اعدام ژنرال حفتر را صادر کرد و همانطوری که انتظار می‌رفت، دادگاهی دیگر در لیبی اخیرا با صدور حکمی نام این ژنرال بازنشسته را از فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حذف کرد؛ چرا که بر اساس قانون انتخابات لیبی، افرادی که سابقه کیفری دارند، مجاز به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیستند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ (۱۳۸۹) با چالش های فراوانی روبه رو است؛ پس از سقوط معمر قذافی دیکتاتور این کشور در آن سال، با جنگ داخلی روبرو گردید و لیبی با توطئه خارجی عملا به دو قسمت تقسیم شد؛ «دولت وفاق ملی لیبی» مورد حمایت کشورهایی چون قطر، ترکیه، برخی کشورهای اروپایی و سازمان ملل قرار گرفت و کشورهایی مانند مصر، روسیه، عربستان و امارات نیز از ارتش خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته مستقر در «بنغازی» و «طبرق» حمایت کردند.

شرایط در لیبی برای برگزاری انتخابات به گونه‌ای پیش می‌رود که رسانه‌ها از تحصن شماری از معترضان به روند جاری انتخابات در این کشور مقابل ساختمان کمیسیون عالی انتخابات در شامگاه سه‌شنبه خبر دادند.
بر اساس این گزارش، معترضان خواستار به تعویق افتادن انتخابات تا زمان برگزاری همه‌پرسی در خصوص قانون اساسی کشور شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha