«علی خیرالدین» روز چهارشنبه در آئین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه اراک، افزود: ایران به لحاظ تولید فناوری و تبدیل علم به ثروت، در شاخص تجاریسازی ایده رتبه ۹۵ را داشت که اکنون توانسته به جایگاه ۷۱ در جهان برسد و این مهم نشان میدهد نتوانستیم از دانشی که در کشور وجود دارد به صورت کیفی بهرهگیری کنیم.
وی تاکید کرد: سه میلیون دانشجو در مقاطع مختلف و ۸۰۰ هزار علمآموز در مقطع دکتر و ارشد در کشور تحصیل میکنند که راهبری هدفمند موضوعات از طریق این ظرفیت میتواند بسیار موثر واقع شود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در آمریکا از هر ۵۰۰ پژوهش یک نوآوری ارزشمند خلق می شود در حالی که در ایران از هر ۱۷۰ هزار مقاله یکی حائز نوآوری در سطوح موثر است.
خیرالدین بیان کرد: اکثر دانشگاهها به لحاظ اجرای مباحث همسانسازی که اقدامی درست است با مشکلات زیاد مالی مواجه شدند و در این میان حوزه پژوهش و فناوری آسیب زیادی دیده است.
وی ادامه داد: بودجه امسال کشور ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است و بودجه آموزش عالی هفت هزارم درصد کل این منابع مالی و بودجهای است و نیم نگاهی به این موضوع نشان میدهد که نوع نگرش باید تغییر کند و دانشگاهها باید به جایگاه خلق ثروت تبدیل شوند در غیراینصورت مشکلات عدیدهای رخ میدهد که مراکز آموزش عالی به انزوا کشیده می شود و کاری از پیش نمی رود.
معاون فناوری و نواوری وزارت علوم، تحقیقات و نوآوری تصریح کرد: سهم فناوری از تولید ناخالص ملی سالانه کاهشمییابد و این رقم سه درصد پیشبینی شده بود که به ۴۳ صدم درصد رسیده است و این نشان میدهد دانشگاهها سهم زیادی از تولید ناخالص ملی ندارند.
خیرالدین بیان کرد: محوریت دانشگاه نسل اول بر آموزش بود و اصلی ترین وظیفه دانشگاهها خلق دانشجویان و مدیران آینده ساز تعریف شده بود.
وی افزود: دانشگاه نسل دوم محوریت پژوهش و دانشگاههای نسل سوم محور کارآفرینی دارند که برای آن حوزه فناوری و مراکز رشد رو به افزایش گذاشته و دانشگاههای نسل چهارم نیز باید با بهرهگیری هدفمند از این محورها بتوانند در قبال جامعه پاسخگو باشد و اکنون زمان فعالیتهای جزیرهای در سطوح علمی و پژوهشی گذشته است.
معاون فناری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تمرکز بر هوش مصنوعی که مورد تاکید رهبری است و در چندسال آتی در بحث علم سیطره پیدا میکند.
خیرالدین بیان کرد: ۲۵ درصد پژوهش در دانشگاهها باید بنیادی شود و به صورت مقاله و تولید علم باشدو نیاز است که تمرکز در تولید علم بر موضوعات کاربردی باشد و باید در این راستا تعادل ایجاد شود.
وی تصریح کرد: در بخش فناوری آنگونه که باید اقدام عملی انجام نشده و با توجه به اینکه اراک از کانونهای مهم علمی و صنعتی کشور است میطلبد موزه فناوری در این شهر ایجاد شود.
خیرالدین عنوان کرد: معاونت علمی و فناوری در وزارت علوم ایجاد شده و ضرورت دارد بیشترین هدف بر تجاریسازی دانش و علم ، بسترسازی برای نخبگان و ایجاد گفتمان و اکوسیستم فناوری و نوآوری قرار گرفته و برنامه های زیادی نیز در این راستا تدارک شده است.
خیرالدین گفت: زیستبوم و مراکر نوآوری و رشد در استان باید شکل گیرد و در هر شهرستان یک مرکز رشد ایجاد شود و دانشگاه هم به سمتی حرکت کند که دارای پردیس فناوری شود.
وی با اشاره به اینکه باید ایده را به محصول تبدیل کرد، افزود: اکنون ۴۹ پارک علم و فناوری و ۲۲۳ مرکز رشد در کشور فعال است که این مراکز در حال افزایش هستند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در بخش تولید و خلق فناوری در حد انتظار حرکت نشده و اکنون شمار متقاضیان پذیرش به پارکها کاهش دارد که این مهم بیانگر آن است که در بخش کارآفرینی آنگونه که باید موفق عمل نمیشود.
خیرالدین تصریح کرد: توجه به کارآفرینی و ایجاد مدرسه اشتغال و مرکز هدایت شغلی در استان باید مدنظر باشد و بین پارک و دانشگاه تعامل بیشتری ایجاد شود.
وی گفت: ۱۶ اتاق فکر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شکل گرفته است و نظام ایدهها و نیازها در سامانه جدید ایجاد و شناسایی شده است.
خیرالدین خاطرنشان کرد: با بهرهگیری از ظرفیت سرمایهگذاران پایاننامهها باید کاربردی شود و با ایجاد سامانه جدید، مشکلات شهرها و مناطق شناسایی شوند چرا که این مهم در کاردبردی کردن پایان نامهها اثر دارد.
در این آئین جمعی از پژوهشگران برتر دانشگاه اراک تجلیل شدند.
۶۷ هزار و ۱۴۹ دانشجو استان مرکز در ۷۵ مرکز آموزش عالی اشتغال به تحصیل هستند.
نظر شما