۱۸ آذر ۱۴۰۰، ۸:۴۶
کد خبرنگار: 5196
کد خبر: 84570463
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روز پرستار، بهانه‌ای برای شنیدن مطالبات فرشتگان سلامت

قزوین-ایرنا- روز پرستار بهانه‌ای برای توجه به مشکلات و دغدغه های پرستاران این فرشتگان سپیدپوش سلامت است که با وجود خستگی ناشی از کار بی وقفه و زخم‌های فراوان بر روحشان همچنان با جان و دل از بیماران پرستاری و مراقبت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، بی جهت نیست که نامشان را مدافعان سلامت گذاشته اند، پرستار بودن جدای از آنکه دانش و عشق بخواهد، ایثار و از خودگذشتگی می خواهد.

صحبت از فرشته های سپید پوش بیمارستانی است که جان خود را درخط مقدم مبارزه با کرونا بر دست گرفته و برای بهبودی بیماران ایثارگرانه تلاش می کنند، پرستاران فرشتگان نجات و رحمت الهی هستند که نقش مهمی در زنجیره سلامت جامعه دارند؛ در زمان اپیدمی کرونا، بارها و بارها شاهد رشادت های این قشر زحمت کش بوده ایم.

همان هایی که داخل لباس یکپارچه و بی هیچ درز و مجرایی برای تنفس، با آن ماسک های خشن و رد قرمزی و کبودی ماسک هایشان گاهی با خنده و گاهی با اشک ملتمسانه از تو می خواستند، دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنی و تن و جسم خود را بیمار نکنی!

اما کسی چه می داند خیلی از این فرشته های خستگی ناپذیر در حالی به من و شما خدمت می کنند که زیر بار مشکلات معیشتی و عدم اجرایی شدن قانون سختی کار و عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد خود کمر خم کرده اند، در حالی که همه ما به خوبی می دانیم، این قشر باید به میزان اثرگذاری که بر سلامت جامعه دارند، از مزایا و حقوق برخوردار باشند.

 رسیدگی به وضعیت معیشتی پرستاران با توجه به انباشت مطالبات مالی آن ها، رعایت نسبت پرستار به تخت در بیمارستان که نقش مهمی در ارتقای کیفی خدمات مراقبتی و افزایش رضایت مردم و پرستاران دارد، رعایت عدالت در پرداخت ها و اجرایی شدن قانون مشاغل سخت در حرفه پرستاری از جمله خواسته هایی است که پرستاران بیمارستان های قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت ولادت حضرت معصومه (ع) و روز پرستار عنوان کردند.

روز پرستار، بهانه‌ای برای شنیدن مطالبات فرشتگان سلامت

زحمات ۲ چندان پرستاران مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی 

علی رحمانی کارشناس پرستاری مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا، خستگی بر جان پرستاران رخنه کرده است،گفت: پرستاری جزو مشاغل سخت است و پرستاران فوریت های پزشکی به مراتب شغلی سخت تر از پرستاران سایر مراکز دارند به خصوص در دوران شیوع ویروس کرونا که علاوه بر رسیدگی به بیماران کرونایی مجبور به رسیدگی به مصدومان حوادث نیز هستند.

وی ادامه می دهد: پرستاری شغل مورد علاقه من است و با تمام سختی هایی که دارد، اگر به گذشته برگردم قطعا باز هم پرستاری را انتخاب می کنم.

رحمانی با اشاره به وضعیت معیشتی خود می گوید: پرستاران مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کمترین کارانه را در بین پرستاران داشتند و حالا هم با شیوع ویروس کرونا، با وجود حجم کاری بالا پرداخت کارانه ها با تاخیر صورت می گیرد.

این پرستار قزوینی ادامه می دهد: برخی از همکاران من مبلغی کمتر از ۲۰۰ هزار تومان کارانه دریافت می کنند که در حال حاضر پرداخت همان کارانه اندک  نیز هشت ماه است که به تعویق افتاده است.

رحمانی با بیان اینکه پرستاران شرکتی خادم در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی از حقوق و مزایای کمتری نسبت به پرسنل رسمی برخوردار هستند، افزود: بازار کار پرستاری برخلاف سایر رشته ها خوب است اما به نظر می رسد، بر اساس زیرساخت های دولتی مجوز استخدام آن ها محدود باشد در حالی که شاید همکار شرکتی من بیش از سایر همکاران رسمی کار و تلاش کند.

این کارشناس پرستاری تصریح می کند: حقوق و مزایای کاری پرستاران شرکتی، ۴۰ درصد کمتر از همکاران رسمی است و به نظر می رسد تبعیض در این خصوص بسیار فاحش باشد.

وی در پایان صحبت های خود با اشاره به اینکه پرستاران فوریت های پزشکی به دلیل حضور در سر صحنه حوادث سختی کار بیشتری دارند و برخی اوقات روح و روان آنها تحت تاثیر جدی قرار می گیرد، به یکی از تلخ ترین خاطرات دوران خدمت خود اشاره می کند و می افزاید: با هر تماسی به اورژانس گرفته می شود، از ته دل دعا می کنیم که اتفاق بدی نیافتاده باشد، یک روز به یک ماموریت کشیک اعزام شدم که از قضا بر اثر یک تصادف صورت گرفته بود. وقتی به صحنه رسیدم با پسر بچه نوجوانی مواجه شدم که به شدت دچار سانحه شده بود. آن پسر بچه میهمان یک خانواده قزوینی بوده است که بی اجازه و سر خود موتور سیکلت میزبان را بر داشته و در حین شیطنت های کودکانه دچار تصادف شده بود.

رحمانی با بغض حرفهایش را ادامه داد و گفت: شدت تصادف به قدری بالا بود که نمی توانست چیزی بگوید اما چشم هایش ملتمسانه درخواست امداد داشت، یک لحظه به یاد شیطنت های دوران کودکی ام افتادم اما هرچه تلاش کردم، تقدیر با او یار نبود که بار دیگر زنده بماند و زندگی را ورق بزند. این خاطره تلخ سال هاست که با من است و هربار که به او فکر می کنم برای چند ساعتی متاثر می شوم.

پرستارانی که مجبور به کار در چند مراکز درمانی هستند

ابوالفضل مهرعلیان، پرستار بیمارستان رحیمیان شهرستان الوند نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کمبود نیروی پرستار در بخش ها به دلیل محدودیت های جذب پرستار، مهمترین دغدغه‌های جامعه پرستاری استان قزوین  به شمار می رود و اگر سیاست های هر پرستار یک تخت به درستی اعمال می شد، امروز شاهد خستگی کادر درمان و پرستاران نبودیم.

وی ادامه داد: جذب پرستاران ۸۹ روزه یکی از تلخ ترین خبرها در این حوزه است که باعث یاس و ناامیدی جامعه پرستاری شده و اگر بخواهیم با دید باز به این موضوع نگاه کنیم، جذب های این مدلی یک نوع توهین به مقام پرستار است در حالی که پرستاری در بسیاری از کشور های دنیا جزو مشاغل با اهمیت است.

وی همچنین افزود: با توجه به افزایش روز افزون تورم، پرستار در یافتی پایینی دارد و به همین خاطر مجبور به کار در چند مرکز درمانی است که باید یک فکری به حال این وضعیت پرستاران شود.

مهرعلیان با اشاره به طرح فوق العاده خاص ویژه پرستاران تصریح کرد: متاسفانه  هیچ اقدامی برای اجرای طرح فوق‌العاده خاص برای پرستاران صورت نگرفته است.

این پرستار قزوینی با بیان اینکه پرستاران تنها به خاطر عشق به کار خود در این مسیر ایستاده اند، افزود: اگر عشق و علاقه به کار نبود با این وضعیت پرداختی کارانه ها و وضعیت حقوق و مزایای پرستاران هیچ انگیزه‌ای باقی نمی ماند.

مهرعلیان با اشاره به اینکه ترخیص بیماران از بیمارستان و لبخند رضایت آن ها شیرین ترین حس برای یک پرستار است، بیان کرد: بارها من و همکارانم هنگام ترخیص برخی بیماران از ته دل شاد شده ایم و روزهایی هم بوده است که هنگام فوت آن ها پا به پای خانواده هایشان اشک ریخته ایم.

وی در خصوص سلامت روان پرستاران که به دلیل شیوع ویروس کرونا به مخاطره افتاده است نیز گفت: کرونا باعث شد روزانه مرگ ده ها نفر از همشهریان، دوستان و حتی آشنایان و خانواده هایمان را ببینیم و این داستان تکراری در اوج و خیز کرونا سبب شده تا بسیاری از پرستاران به برخی اختلالات همچون افسردگی، خشم فروریخته و اضطراب مبتلا شوند.

این پرستار بیمارستان رحیمیان اظهار داشت: سلامت آحاد جامعه در گرو سلامت جسمی و روانی پرستاران است که باید در خصوص نیز راهکاری مناسب از سوی دولت ارائه شود.

روز پرستار، بهانه‌ای برای شنیدن مطالبات فرشتگان سلامت

کار در فضای ناعادلانه و طعم تلخ عذاب وجدان

یک پرستار قرار داد شرکتی شاغل در یکی از بیمارستان های قزوین نیز که تمایل به افشای نام خود نداشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از زمان شیوع کرونا با من قرار داد ۸۹ روزه بستند که نبود امنیت شغلی باعث شده بود در روزهای پایانی قرار دادم، متحمل استرس بالایی باشم.

وی ادامه داد: کار کردن در فضای ناعادلانه باعث می شود، از آدم و عالم گلایه مند باشی و نتوانی کارت را با با دقت انجام بدهی.

این پرستار قزوینی که همچنان قرار دادش به صورت ۸۹ روزه تمدید می شود، اظهار داشت: ما در بدترین شرایط و با بدترین نوع قرار داد کاری مشغول به کار شدیم و فوت مادرم به دلیل ابتلا به کرونا، از بدترین و تلخ ترین خاطرات این ۲ سال خدمت من است.

وی ادامه داد: شب ها به راحتی نمی توانم بخوابم و عذاب وجدان مرا آزار می دهد مدام با خودم می گویم شاید من ناقل بیماری به مادرم بودم و از همه بدتر مادرم را دربیمارستانی که خودم خدمت می کردم از دست دادم و نتوانستم برای نجات جانش کاری کنم.

نجات جان یک کودک، شیرین ترین خاطره دوران خدمت یک پرستار قزوینی

مرضیه فصیحی رامندی، از دیگر پرستاران بیمارستان قدس قزوین است که در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پرستاری از کودک بیمار از جنس دیگری است، چراکه درخواست کننده خدمت کودکان معصومی هستند که حتی بعضی هایشان توانایی بیان مشکل شان را هم ندارند.

وی با بیان اینکه نوع و مدل کار در بیمارستان اطفال متفاوت از سایر مراکز درمانی است، تصریح کرد: نوع کار در بیمارستان قدس پیچیده است و پرستاران این بیمارستان علاوه توان و تخصص باید از روحیه لطیف تری برخوردار باشند و از طرف دیگر پرستاران در کنار کودک بیمار با خانواده هایی در ارتباط هستند که نگران سلامتی فرزندان خود هستند و باید در خصوص شیوه درمانی کودک با صبر و حوصله به آن ها توضیح داد.

این پرستار جوان قزوینی پرستاری را به معنی واقعی کلمه صبر و ایثار خواند و گفت: مراجعه کنندگانی که به بیمارستان قدس مراجعه می کنند، معمولا دارای شرایطی سخت هستند و گاها به دلیل حساسیت های بالایی که در خصوص اطفال وجود دارد؛ دارای اضطراب بالا و اخلاق تند هستند که من و همکارانم با درک موضوع در مرحله اول خانواده ها را به آرامش دعوت می کنیم و آن ها را از سیر و روند بیماری آگاه می کنیم.

وی با بیان اینکه آموزش به بیمار و یا خانواده بیمار مهمترین رکن در امر مراقب های پرستاری است؛ تصریح کرد: پرستاران علاوه بر مراقبت های درمانی، باید بیمار و یا خانواده بیمار را به همکاری دعوت کنند، چراکه همکاری و درک متقابل از  شرایط بیمار و همچنین شرایط شغلی پرستار روند درمان را تسریع می کند.

فصیحی رامندی با اشاره به حقوق و مزایای پرستاران بیان کرد: با توجه به سختی کار پرستار میزان دریافتی آن ها نسبت به سایر مشاغل بسیار پایین است و اولین مطالبه ما از مسوولان ذیربط اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است چرا که حقوق و مزایای یک پرستار باید متناسب با مراقبت ها و خدماتی باشد که ارائه می دهد.

وی ادامه داد: مهمترین دغدغه ای که یک پرستار می تواند داشته باشد ارائه خدمت مناسب به بیماران است و هر پرستار با توجه به علم و آکاهی و همچنین وجدان کاری میتواند بهترین نوع مراقبت را به بیماران خود ارائه دهد به همین خاطر کمبود نیرو، شیفت در گردش و شب کاری ها گاهی باعث کوتاهی در ارائه خدمت مناسب می شود.

این پرستار، نجات جان یک کودک در حال مرگ را در یکی از شیفت های شب کاری خود بهترین خاطره دوران خدمت دانست و ادامه داد: وضعیت بیمار در حالی بود که به دلیل حساسیت دارویی از وضعیت خوب و امیدوار کننده ای برخوردار نبود اما با انجام "سی‌پی‌آر" طولانی مدت جانی دوباره به این کودک بخشیدیم.

روز پرستار، بهانه‌ای برای شنیدن مطالبات فرشتگان سلامت

پرستاران با کمیت ها می سازند و می سوزند! 

رییس نظام پرستاری استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ۲ هزار و ۸۶۰ پرستار در بیمارستان های خصوصی و دولتی استان در حال خدمت رسانی هستند، افزود:۲۰ متاسفانه از این تعداد ۲۰ درصد پرستاران قزوینی دارای قرار داد شرکتی و بعضا ۸۹ روزه هستند که امیدواریم در دولت انقلابی و مردمی محور، وضعیت پرستاران شرکتی به ثبات برسد.

وهب نصیری، زیرساخت های درمانی استان قزوین را در وضعیتی نامناسب توصیف کرد و گفت: کمبود زیرساخت ها و تجهیزات بیمارستانی باعث شده تا فشار کاری پرستاران زیاد باشد.

وی با بیان اینکه براساس قانون کار  پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان آور است،اظهار داشت: متاسفانه این مساله بدرستی رعایت نمی شود و ما با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و همین عامل باعث شده تا بیش از توان و ظرفیت پرستاران به کار گرفته شود.

نصیری ادامه داد: بازنشستگی ۲۰ ساله حق پرستاران است اما متاسفانه شاهد برخی ناملایمت ها در این خصوص هستیم.

رییس سازمان نظام پرستاری قزوین با بیان در زمان اپیدمی کووید ۱۹، بیشترین بار و فشار کاری بر روی پرستاران بوده است، افزود: تا به امروز در ستاد ملی کرونا پرستاران استان قزوین هیچ جایگاهی نداشتند اما اخیرا با دستور استاندار قزوین و استقبال رییس دانشگاه علوم پزشکی مقرر شده تا یک نماینده از پرستاران نیز در ستاد ملی کرونا حاضر شود.

وی همچنین افزود: پرستاران از زمان شیوع کرونا، به دلیل تماس مستقیم با بیماران با انواع اختلالات روانی مواجه شدند که مهمترین آن ها افسردگی است و درصد بالایی از پرستاران استان در معرض استرس ناشی از بیماری کرونا هستند و به احتمال زیاد بیشتر از سایر اقشار جامعه مشکلات و علائم روان‌شناختی را نشان خواهند داد بنابراین لازم است تمهیداتی در مقابل جبران و درمان برخی پرستاران از سوی دولت صورت گیرد.

پیگیر مطالبات پرستاران هستیم

دکتر عبدالله دیده بان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن گرامی داشت روز پرستار گفت: باتوجه به اینکه بنده پیش از پزشکی در منصب پرستاری خدمت گزار بودم، بنابراین با مشکلات و  دغدغه های پرستاران کاملا آشنایی دارم و بدون شک پیگیر مطالبات آن ها خواهم بود.

وی ادامه داد: تبدیل وضعیت پرستارهای قرارداد شرکتی یکی از مهم ترین مطالبات جامعه پرستاری به شمار می رود که تنها مختص به استان قزوین نیست بلکه تمام پرستاران کشور این مطالبه را دارند.

دیدبان با بیان اینکه در دوره مدیریت پیشین دانشگاه علوم پزشکی قزوین پرستارانی با نوع قرار داد ۸۹ روزه مشغول به خدمت شدند،اظهار داشت: تلاش داریم با مکاتبات و پیگیری های استاندار بتوانیم وضعیت این نیروهای خدوم را به ثبات برسانیم چرا که معتقدم شرکتی بودن پرستاران یک رابطه کاری ناعادلانه به شمار می رود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین با اشاره به تبدیل وضعیت ۹۰۰ پرستار شرکتی از طریق طرح ایثارگری،تصریح کرد: تا به امروز بیش از ۵۰۰ پرستار شرکتی جذب و مراحل جذب مابقی نیروهای شرکتی مشمولان این طرح در حال اجرا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha