برنامه تقدیر از ارد عطارپور در جشنواره سینما حقیقت برگزار شد

تهران- ایرنا- دبیر پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت در شب بزرگداشت اُرُد عطارپور گفت: ایثار عطارپور برای انتقال آنچه می‌داند به سایر مستندسازان قابل تقدیر است؛ تعادلی که او در فیلمسازی اش به کار می‌برد او را ماندگار کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم بزرگداشت اُرُد عطارپور تهیه کننده و کارگردان سینمای مستند،جمعه شب در دومین شب از پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت، در مجموعه چهارسو برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با اجرای شهنام صفاجو مدیر تولید مرکز مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، صورت گرفت، محمد حمیدی مقدم دبیر پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت با اشاره به شخصیت و جنس کار ارد عطارپور بیان کرد: اگرچه قرارست امشب کم و کوتاه صحبت کنیم اما نمی‌توان از فیلمساز مهمی مانند ارد عطارپور کم صحبت کرد.

وی ادامه داد: از وقتی به مرکز گسترش آمدم همواره از راهنمایی ارد عطارپور بهره گرفتم. سال گذشته پیشنهاد برگزاری چنین مراسمی را دادم و چون ایشان جزئی اصلی از جشنواره قبلی بود و همواره مقاومتی نسبت به برگزاری چنین مراسمی داشت، این مراسم سال گذشته برگزار نشد. 

ایشان شخصیت جذابی برای من است؛ عطارپور تلاقی بین تهیه کنندگی و کارگردانی سینمای مستند است که در این دو جایگاه نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.

وی افزود: ایثار عطارپور برای انتقال آنچه می‌داند به سایر مستندسازان قابل تقدیر است. تعادلی که او در فیلمسازی اش به کار می‌برد او را ماندگار کرده است.

دبیر پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت تصریح کرد: یکی از کارهای قابل ذکر او را مجموعه بیست شب می‌دانم، کاری متفاوت، درخشان، خاص و خلاق که‌ راهی نو در برنامه‌های تلویزیونی بود که البته متاسفانه تلویزیون این راه را ادامه نداد.

حمیدی مقدم در انتها تأکید کرد: خوشحالیم که بزرگداشت مردی را داریم که خود را وقف سینمای مستند کرده و در این مسیر اثرگذار بوده است.

عطارپور عاشق مستند و ایران است

آرش لاهوتی مستندساز و تدوینگر سخنور بعدی بود که با اشاره به دلسوزی و حمایت عطارپور از طرح‌های مستندسازان جوان گفت: بخاطر تمام حمایت‌هایی که از مستندسازان کردید، سپاسگذارم.

در ادامه ویدئویی از فرهاد ورهرام مستندساز، برای مخاطبان پخش شد که در آن ورهرام با اشاره به دوستی، حرفه ای بودن و کیفیت کار عطارپور گفت: استفاده از آرشیو به صورت حرفه ای یکی از کارهای فوق العاده عطارپور برای سینمای مستند ایران بود.

محمدرضا فرزاد، فیلمنامه نویس و مستندساز به عنوان سخنور بعدی درباره ارد عطارپور گفت: ایشان بسیار جوان پرور هستند و حمایتی بی پایان در کار دارند.

وی ادامه داد: همیشه همه ما (چه شناخته شده بودیم و چه نبودیم) را تشویق کردند و از نسلی هستند که چراغ زندگی و راه ما بودند و عاشق مستند و ایران به معنای موثق خود هستند.

پس از آن محسن استادعلی کارگران و مستندساز با اشاره به شخصیت و آثار ارد عطارپور تصریح کرد: سینما برای عطارپور کم و کوچک است.

در ادامه فیلمی از سخنان ارد عطارپور درباره نگاه وی به کارهایش و قسمت‌هایی از آثار این مستندساز برای مخاطبان به نمایش درآمد.

پس از آن ارد عطارپور روی صحنه آمد و ضمن تشکر از حضار گفت: دوستانی که از من صحبت کردند حس خوبی بمن دادند و من کاری نکرده ام جز چیزی که فکر کردم درست است و باید انجام می‌دادم. 

به کار من درمورد آرشیوها اشاره شد ولی باید بگویم که من بدون همکاری دوستان نمی‌توانستم این کار را انجام بدهم. 

این مستندساز یادآور شد: در زمینه‌های دیگر هم به همین صورت بوده است که اگر من کاری را انجام داده ام با حمایت دوستانی بوده است که کمکم کردند؛ اگرچه قائده این بوده که کار به اسم کارگردان و تهیه‌کننده تمام شده است. 

در پایان با اعطای نشان فیروزه‌ای جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت به  عطارپور از وی به دلیل آثار، فعالیت‌ها و زندگی حرفه ای ایشان تقدیر شد.

اکران نسخه ترمیم شده فیلم مستند پرنیان یکی از برجسته‌ترین ساخته‌های ارد عطارپور، پایان بخش این مراسم بود. 

اُرُد عطارپور متولد تهران تاکنون آثار متعددی در حوزه تاریخ و باستان‌شناسی کارگردانی کرده است که از آن میان می‌توان به مستندهای تاریخ تجارت، عاشورا در ابیانه، ساحل خرچنگ‌ها، پرنیان، از شمس تا شمس، خلیج فارس، صد و یک سال بلدیه، پرسپولیس-شیکاگو و رویای سیاه اشاره کرد.

عطارپور همچنین تهیه‌کننده آثار دیگری با موضوع تاریخ و باستان‌شناسی مانند منم داریوش، داستان چند هزار ساله یک شهر، کاخ گلستان، غرقاب، ایران در اعلان، خانه‌ام روی تپه هست، تا انتهای تیره بهار، میدان بی‌حصار را در کارنامه خود دارد.

عطارپور در طی سال‌های فعالیت خود با آثارش برگزیده جشنواره‌های معتبری همچون کراکو، گوانگ‌ژو، فجر، سینماحقیقت، خانه سینما شده است.

آیین بزرگداشت اُرُد عطارپور و حبیب والی‌نژاد از بخش‌های پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت است که برای هر کدام تدارک ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذر ماه در پردیس سینمایی چهارسو برپاست .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha