۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۳۵
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84572939
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

بارش شهابی ۲۲ و ۲۳ آذر را خارج از شهرها رصد کنید

۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۳۵
کد خبر: 84572939
بارش شهابی ۲۲ و ۲۳ آذر را خارج از شهرها رصد کنید

اصفهان - ایرنا - مدرس و عضو مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: بارش شهابی "جوزایی " در شامگاه ۲۲ و ۲۳ آذر جاری به اوج خود می رسد و بهتر است که علاقه‌مندان، این پدیده نجومی را خارج از شهرها و به دور از آلودگی نوری و هوا رصد کنند.

به گزارش ایرنا، بارش شهابی هنگام عبور سیارهٔ زمین از میان توده‌ای از سنگ‌ها و ذرات به مانده در آسمان رخ می‌دهد که در این مواقع تعداد زیادی شهاب در جو زمین می‌سوزد و در آسمان قابل‌مشاهده است؛ در هرسال چند پدیده بارش شهابی مانند جوزایی و برساوشی اتفاق می‌افتد.

مرتضی بارونی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: جوزایی یکی از بارش‌های شهابی معروف است که در این پدیده نجومی زیبا، تعداد شهاب‌هایی که در آسمان می‌بینیم به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و در یک ساعت تا ده ها شهاب را می‌توان رصد کرد.

وی بابیان اینکه بارش شهابی جوزایی هرسال از اواسط تا اواخر آذر اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: این پدیده نجومی در ۲۲ و ۲۳ آذر به اوج خود می‌رسد و بهترین فرصت برای رصد آن فراهم می‌شود.

بارونی با تأکید بر اینکه پدیده بارش شهابی با چشمان غیرمسلح دیده می‌شود و نیازی به دوربین و تلسکوپ نیست، تصریح کرد: برای رصد این پدیده باید پهنه کل آسمان را نگاه کنیم.

این کارشناس نجوم اوج بارش شهابی جوزایی را شامگاه دوشنبه، بامداد و شامگاه سه‌شنبه و بامداد چهارشنبه این هفته اعلام و اضافه کرد: اگر علاقه‌مندان موفق به رصد آن در اواسط هفته نشدند، نگران نباشند زیرا می‌توانند تا آخر هفته آن را مشاهده کنند هرچند تعداد شهاب‌ها در آسمان مقداری کاهش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه شانس دیدن شهاب‌ها در شهرها به‌ویژه شهرهای بزرگی مانند اصفهان به دلیل آلودگی نوری و هوا (پدیده وارونگی دما) بسیار کم است، ادامه داد: برای اینکه شانس دیدن شهاب‌ها بیشتر باشد باید هوا تمیز و آلودگی نوری کم باشد به‌همین دلیل توصیه می‌شود که برای رصد این پدیده به خارج از شهرها برویم.

وی بابیان اینکه نور زیاد ماه نیز شانس دیدن شهاب‌ها را کاهش می‌دهد، گفت: روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته ماه حدود ساعت سه بامداد غروب می‌کند و از این ساعت تا اذان صبح بهترین زمان برای رصد بارش شهابی است.

بارونی خاطرنشان کرد: افرادی که قصد عزیمت به خارج شهرها برای رصد پدیده بارش شهابی جوزایی رادارند بهتر است که پیش‌بینی‌های هواشناسی را نیز در نظر بگیرند زیرا اگر در آسمان افزایش ابر باشد شانس دیدن شهاب‌ها کاهش می‌یابد.

وی بابیان اینکه در بارش شهابی جوزایی، کانون بارش صور فلکی جوزای ۲ پیکر است، افزود: این صور فلکی این هفته در آسمان اصفهان در سمت جنوب است و جایی است که شهاب‌ها در آسمان به آن نقطه می‌رسند.

نام‌گذاری بارش‌های شهابی بر اساس صور فلکی‌ است که به نظر می‌رسد نقطۀ گسیل بارش‌ها در آن قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha