۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۲۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84573445
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گسست یا تقویت پیوند صنعت و دانشگاه کردستان

۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۲۱
کد خبر: 84573445
گسست یا تقویت پیوند صنعت و دانشگاه کردستان

سنندج- ایرنا- نشست مشارکت مراکز علمی برای توسعه و بهبود وضعیت کردستان عنوان برنامه‌ای بود که می‌خواست پیوند بین علم و صنعت را یادآوری و بر آن تاکید کند، برنامه پنج ساعته ای که به ارائه عملکرد گذشت و راهکار در آن کم بود.

به گزارش ایرنا، رفع مشکلات در ارتباط کارآمد میان دانشگاه و صنعت سال هاست که محققین را به مطالعه و ارائه راهکارها سوق داده است که تمامی این راهکارها در پی انتقال دانش لازم از دانشگاه به صنعت هستند.

راهکاری که حدود ۲ سال است دانشگاه کردستان برای پیوستن به جمع دانشگاههای نسل چهارم آغاز کرده است و امروز با برگزاری یک نشست سعی داشت تا این راهکارها از سوی متولیان علم و صنعت مطرح شود، نشستی که بیشتر از آنکه به دنبال راهکار باشد تنها به ارائه مطالب تکراری گذشته ختم شد، از عملکرد مدیران صنعت و کشاورزی تا مسوولان علم و فناوری استان.

البته استاندار کردستان در این نشست ارتباط دانشگاه با همه ابعاد جامعه را مورد تاکید قرار داد و گفت این مساله تنها به اقتضای شرایط اقتصادی است که بخش تولید و اقتصاد را برجسته کرده است و با عبور از آن نباید فرهنگ و اجتماع مغفول شود.

اسماعیل زارعی کوشا که این روزها در مجامع دانشگاهی بیشتر دیده می‌شود، به دنبال استفاده از نظر نخبگان در حل مسائل و تدوین برنامه‌های استان است، چیزی که به گفته خودش اگر به آن توجه شده بود، با بسیاری از چالش‌های امروز مواجه نبودیم.

گسست یا تقویت پیوند صنعت و دانشگاه کردستان

نسل سه و چهار دانشگاه (کارآفرین و جامعه محور)

رییس دانشگاه کردستان نیز با ارائه چشم انداز این دانشگاه و حرکت به سمت دانشگاههای نسل ۳( کارآفرین) و نسل۴( جامعه‌محور) گفت: این دانشگاه هفت دانشکده  اصلی و سه دانشکده اقماری با ۴۷ گروه آموزشی دارد که  ۲۶استاد،۱۲۴ دانشیار، ۲۵۵استادیار، ۱۵مربی، و در مجموع با ۴۲۰ عضو هیات علمی فعالیت می‌کند.

رحمت صادقی با اشاره به تحصیل ۱۲ هزار و ۳۷۱ دانشجو  در ۲۱۴ رشته و گرایش در این دانشگاه افزود: ساختارهای کارآفرینی دانشگاه های نسل سوم در این دانشگاه شامل چهار بخش مراکزنوآوری، رشد، کارآفرینی و پلی کلینیک تخصصی است .

وی ساختارهای جامعه محوری(دانشگاه نسل چهارم) در دانشگاه کردستان را شامل، پژوهشکده و مراکز تخصصی، مدیریت ارتباط با صنعت و جامعه، شبکه ملی جامعه و دانشگاه و قطب علمی برشمرد و با اشاره برنامه ها و فعالیت های اجرا شده یا در دست اجرا در حوزه کارآفرینی و مسوولیت اجتماعی  این داشنگاه گفت: در بخش اجرای طرح‌های پژوهشی ۵۳ مورد در سال ۹۹ به مبلغ ۵۵میلیارد ریال به انجام رسیده است.

رییس دانشگاه کردستان افزود: تفاهمنامه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، گزارش کار سالانه کمیته های شبکه ملی جامعه دانشگاه و ارسال به دستگاه‌های اجرایی مرتبط شامل آسیب شناسی مدیریت آب در کشور و استان آبگیری سد مخزنی ژاوه سنندج و پیامدهای آن، تشکیل کمپین کردستان علیه کرونا، اعزام اعضای هیات علمی برای دوره فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت  با۶ مورد، اعطای گرند فناوری به اعضای هیات علمی دانشگاه با سخت‌تر مالی حمایت مالی ۵۰۰ میلیون ریال برای۱۲ مورد، برگزاری رویداد استارتاپ ویکند هفته جهانی کارآفرینی برگزاری مدارس تابستانی و زمستانی برگزاری وبینار کارگاه دوره همایش کنفرانس نشست های ملی و بین المللی ۳۰۰ مورد در ۲ سال گذشته بوده است.

برگزاری رویداد «کاک برکت» به منظور حمایت از ایده‌های اشتغال آفرینی جایگزین برای کولبران در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه، تشویق اعضای هیات علمی و انجام پایان نامه های تقاضا محور مورد نیاز بخش صنعت و جامعه، اجرای طرح تحول در همکاری‌های دانشگاه و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت، اجرای طرح پایش فارغ التحصیلان برای انجام طرح مزیت استانی و توسعه صنایع و قابلیت های مرتبط با انگور سیاه و گسترش ارزش افزوده آن از دیگر فعالیتهایی بود که صادقی به آن اشاره کرد.

گسست یا تقویت پیوند صنعت و دانشگاه کردستان

سند آمایش سرزمین، نسخه مطلوبی از مشارکت دانشگاه

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان هم در این نشست، اظهار داشت: سالها بود که منتظر بودیم تابین دانشگاه و توسعه ارتباط قوی برقرار و یافته های دانشگاهی و توان علمی در عرصه زندگی مردم نمود پیدا کند.

بهرام نصراللهی‌زاده با اشاره به تدوین سند آمایش سرزمین بعد از سالهای متمادی  افزود: در کشور ما چند دهه فعالیت مطالعاتی در این زمینه انجام شد و ایده آن هم این بود که بین فعالیت اقتصادی و محیط ارتباط علمی برقرار شود، به این معنا که چه مکانی ظرفیت چه نوع فعالیتی را دارد.

وی ادامه داد: در سند آمایش سرزمین، به دنبال تدوین سازمان فضایی مناسب برای توسعه مطلوب هستیم و رویکرد موضوعی - موضعی برای آن در نظر داریم یعنی اینکه هر نقطه برای کدام فعالیت خاص ظرفیت دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با بیان اینکه با این سند، افق‌های تازه برای توسعه استان گشوده شد، تایکد کرد: سالها از مرز به عنوان آسیب و تهدید یاد شده بود ولی حالا در این سند به عنوان فرصت دیده شده تا در زمینه تجارت و بازرگانی خارجی و تعاملات بین المللی به عنوان مزیت برای استانهای غربی دیده شود.

نصراللهی‌زاده اضافه کرد: کاستن نابرابری و استفاده از ظرفیتهای مختلف  از جمله اهداف این سند بالادستی است که چشم انداز گونه بوده و با توجه تغییرات اقلیمی، قابلیت بروزرسانی دارد.

وی نمونه این تغییرات اقلیمی را مربوط به مریوان دانست و افزود: هیچکس فکر نمی کرد که کردستان دچار تنش آبی شده و مریوان که از پربارش‌ترین شهرهای کشوربود با معضل آب شرب مواجه شود و برای همین تغییرات سریع است که در سند آمایش تاکید شده است تا برنامه ها غلطان باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با اشاره به اهداف بنیادین این سند برای توسعه استان گفت: از رقابت پذیری والگوهای اقتصادی تحول یافته تا الگوی توسعه پایدار مبتنی بر تاب آوری محیطی در این سند تدوین شده است.

وی گفت: ایفای نقش استان در بعد ملی نیز در این سند آمده و در بخش کشاورزی به عنوان یک نقش آفرین ملی دیده شده است و در حوزه بازرگانی نیز به عنوان قطب بین المللی با ۲ مرز اصلی نقش دارد و قطب لجستیکی و ترانزیتی کشور دیده می‌شود.

گسست یا تقویت پیوند صنعت و دانشگاه کردستان

تقابل امنیت غذایی و آبی در شرق کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم با بیان اینکه ۳۰ درصد اشتغال و ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد گفت: سالانه سه میلیون تن محصول در این استان تولید می شود که ۲.۴ تن از ۱۲۴ هزار تن تولید کشور را در اختیار داریم.

محمد فرید سپری با بیان اینکه بخش کشاورزی بخش مهم و گسترده ای است که رفاه، بهبود و سطح تغذیه جامعه به آن وابسته است تاکید کرد: مشارکت مراکز علمی در توسعه و بهبود وضعیت استان بخصوص بخش کشاورزی یک ضرورت است.

تولید ۱۰ درصد گندم مازاد کشور، رتبه اول تولید توت فرنگی، دوم انگور، پنجم سیب زمینی، چهارم نخود و هشتم مرغ از فعالیتهای مهم بخش کشاورزی بود که وی به آن اشاره کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به تغییر اقلیم و بحران های طبیعی که بخش کشاورزی هم از آن متاثر شده است افزود: شناسایی خاک های استان از ۲ سال اخیر شروع شده است و ازآنجاکه ۸۸ درصد اراضی استان دیم است باید سهم استان از آب افزایش یابد.

سپری با بیان اینکه شاهد عدم توازن منابع آبی و خاکی در استان هستیم ، یادآور شد: ۸۶ درصد اراضی و ۱۷ درصد منابع آبی در شرق استان است  که با برنامه های مدون، نجات بخش خاک باشیم چرا که کشاورزی وابسته به خاک است و هر تلنگر نابود کننده ای برای خاک نابودی کشاورزی را در پی دارد.

وی اجرای برنامه۱۹۶ هزار هکتاری توسعه اراضی آبی را از مطالبات اصلی استان برشمرد و اضافه کرد: کاهش فزاینده مخازن آب زیرزمینی در شرق استان با ۷۵۰ میلیون مترمکعب کسری، به نوعی امنیت آبی را در برابر امنیت غذایی قرار داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه فاصله بین بخش اجرا و تحقیقات دانشگاهی با حرکت های خوبی که در سه سال گذشته انجام گرفته کمتر شده است افزود: تبدیل ایده به ثروت و کاربردی کرد نتایج تحقیقات باید مورد توجه بخش صنعت و دانشگاه باشد.

سپری ادامه داد: کارگروه ویژه آموزش و پژوهش کشاورزی در دانشگاه کردستان راه اندازی شده که امیدواریم شاهد شکوفایی بیشتر این بخش باشیم. گسست یا تقویت پیوند صنعت و دانشگاه کردستان

بخش صنعت را مقصر بحران آب ندانیم

 رییس سازمان صنعت معدن و تجارت کردستان نیز به مزایای رابطه صنعت و دانشگاه اشاره و اظهار داشت: توسعه و تعالی هر کشوری برآمده از فکر و ایده دانشگاه آن کشور است.

 محمد دره‌وزمی افزود: تکنولوژی عامل رشد و پیشرفت کشورها است که این مهم از بطن خارج دانشگاه خارج می‌شود و بدون در نظر گرفتن دانشگاه ممکن نیست به رشد و توسعه صنعتی رسید.

وی به پیش‌نیازهای تقویت این ارتباط هم اشاره و تاکید کرد: دانشگاه باید نیازهای روز جامعه و بخش تولید را تشخیص دهد و خروجی آن تشخیص در زندگی عامه مردم تأثیرگذار باشد.

 رییس سازمان صنعت معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: بخش صنعت کشور هم باید به این باور برسد که به اساتید دانشگاهی برای تاثیر مثبت بر خروجی تولید خود نیاز دارد.

 وی با بیان اینکه در کردستان ظرفیت‌های خوب، مزیت‌های نسبی و رقابتی مطلوبی را ایجاد کرده است افزود: کردستان معادن خوبی دارد اما شاخص ارزیابی در بخش معدن نباید به حجم تولید اکتفا شود بلکه باید بر ارزش افزوده ناشی از آن و نیز اشتغال انجام گرفته نگاه کرد.

دره‌وزمی به فعالیت ۹۶۰ واحد تولیدی در بخش صنعت و ۳۴۰ واحد معدنی در استان اشاره کرد و گفت: از نظر تعداد ۱.۵ درصد صنایع کشور را داریم ولی از نظر سرمایه گذاری و اشتغال بسیار کمتر از آن هستیم چون واحدهای صنعتی ما خرد هستند و برای رسیدن به متوسط کشوری نیاز به احداث صنایع بزرگ و مادر داریم.

 وی با رد کردن اینکه صنایع در ایجاد بحران آب تاثیرگذار هستند، افزود: بخش صنعت هیچ گناهی در به وجود آمدن بحران آب نداشته است و در کردستان که با مشکل آب مواجه نیستیم اگر به بهانه بحران آب آب را به ثروت و ارزش افزوده تبدیل نکنیم و  ایجاد صنایع بزرگ و مادر را از دست بدهیم دچار استباه بزرگی خواهیم شد.

دره وزمی تاکید کرد: باید از کردستان به اندازه صنایعی که دارد در حل بحران آب انتظار داشت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در کل کشور ۲ درصد آب صرف صنایع می شود که این میزان در کردستان زیر نیم درصد و در حدود سه دهم درصد است این در حالی است که ارزش افزوده این بخش چندین برابر بخش‌های دیگری است که چندین برابر آب بیشتر از بخش صنعت، مصرف می کنند.

گسست یا تقویت پیوند صنعت و دانشگاه کردستان

ارتباط صنعت ودانشگاه در نقطه مطلوب

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان نیز ایجاد ارتباط بین صنعتگران استان و دانشگاه را هنوز در نقطه مطلوبی دانست و گفت: این ارتباط باید دوسویه باشد تا نیازهای دانشگاه برای صنعت و اعتماد صنعت به دانشگاه ایجاد شود.

احمد خسروی با بیان اینکه دانشگاه قوی، قابلیت حل مسائل با ارزان ترین شکل ممکن را دارد تاکید کرد: ضعف و ارتباط دانشگاه و صنعت در وضعیت اقتصاد کشور تاثیر دارد.

وی سه عامل اصلی در ارتباط دانشگاه و صنعت را دانشگاه، اقتصاد، صنعت کارآفرین و توسعه روابط برشمرد و گفت: حلقه واسط بین این دو را دولت و قوانین حمایتی و نظارتی شکل می دهد که در شرکت شهرکهای صنعتی کردستان  برای حمایت و ارتباط لازم برای دانشگاه برنامه‌هایی تدوین شده است.

این برنامه چند سخران دیگر هم داشت که هر کدام اگرچه قرار بود حداکثر ۲۰ دقیقه و بیشتر هم ۱۰ دقیقه باشد ولی انگار بعضی‌ها درمان دردهای گره خودره بخش اقتصاد را در حرف می‌دیدند و برای همین با وجود تمام شدن وقتشان بازهم حرف زدند.

این نشست تمام شد و حالا که حرفها گفته شده، باید منتظر عمل بود، مردم می خواهند تا نتیجه پیوند علم و صنعت را در کاهش بیکاری و رونق تولید و اقتصاد ببینند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha