تعلیق صادرات مازندران در نبود شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی

ساری - ایرنا - مشکل نبود شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی محصولات کشاورزی در حالی این روزها به دغدغه‌ استاندار جدید مازندران تبدیل شده است که پیگیری و رفع آن دستکم یک دهه سابقه دارد و سه استاندار قبلی به صورت مشخص وعده پیگیری و حل آن را داده بودند و حتی رد وعده های ملی هم در این زمینه وجود دارد.

به گزارش ایرنا ، استاندار جدید مازندران که تنها یک ماه از حضورش در استان سپری می شود  ، اعلام کرد که شرکت حمل و نقل بین المللی صادراتی محصولات کشاورزی نیاز ضروری استان مازندران است و خواستار رفع این نقیصه در کوتاه ترین زمان شد. ‎

آن گونه که روابط عمومی استانداری مازندران گزارش داد ، سیدمحمود حسینی پور در گفت و گو با معاونان وزیر کشاورزی وجود شرکت های حمل و نقل بین المللی صادرات محصولات کشاورزی را یکی از ضرورت های رونق کشاورزی مازندران دانست و گفت: امروز یکی از خلاءها در توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان، فقدان شرکت حمل و نقل بین المللی در استان است و باید برای تسریع این امرمهم، اهتمام ویژه صورت گیرد.

وی با با بیان اینکه مازندران باید پایلوت صادرات محصولات کشاورزی کشور شود، افزود: مازندران، قطب تولیدات کشاورزی کشور به شمار می رود و در تامین سلامت و امنیت غذایی کشور، نقش و جایگاه ویژه ای دارد. قرارگرفتن در مسیر کریدور شمال و جنوب، وجود سه بندر و دسترسی به بازارهای هدف همسایگان، وجود پایانه های صادراتی، ضرورت پایلوت شدن مازندران در صادرات محصولات کشاورزی  با هدف توسعه اقتصادی را دوچندان کرده است.

استاندار مازندران از جلسه ویژه بررسی محصولات کشاورزی استان در مجلس شورای اسلامی خبرداد و گفت: مصوب شد تا کمیسیون کشاورزی مجلس؛ جلسه ی اختصاصی و ویژه ای برای بررسی محصولات کشاورزی با محوریت مرکبات با مسئولان ذیربط در محل مجلس شورای اسلامی برگزار نماید.

حسینی پور، مهم ترین ابزار تحقق خودکفایی در تولید برنج با توجه به محدویت آب و زمین در کشور را توسعه کشت ارقام پرمحصول در مازندران دانست و گفت: مازندران همچنین می تواند در کشت ارقام پرمحصول، پایلوت در کشور شود. 

تعلیق صادرات مازندران در نبود شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی

چالشی برای اراده‌ها 

 مشکل نبود شرکت‌ حمل‌ونقل بین‌المللی در مازندران ، استانی که تنها در بخش کشاورزی بیش از هفت میلیون تن تولیدات متنوع برای صادرات دارد ،  تاکنون بارها در سطح رسانه ای و گفت و گوی مسئولان استانی با معاونان وزارتخانه ها و حتی در حضور برخی از وزرا مطرح شد ولی حاصلی نداشته است و این شبهه را ایجاد کرده است که شاید اراده ای برای حل این مشکل در سطح ملی وجود ندارد.

خبرنگاران ایرنا که این موضوع را طی سال های گذشته پیگیری کرده اند به این نتیجه رسیده اند که تعدادی از شرکت های حمل و نقل بین المللی به نام مازندران مجوز دریافت کرده اند ولی یا در این استان فعالیت ندارند و یا اصلا کامیونی برای حمل و نقل بین المللی در اختیار ندارند.

 گزارش رسمی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران هم نشان می دهد دکه پنج شرکت بین المللی با نام استان مازندران با طی مراحل قانونی از جمله آزمون تخصصی مجوز فعالیت دریافت کردند، ولی هیچ نقشی در حل مشکلات استان ندارند و صادرکنندگان مازندرانی برای جا به جایی کالاهای صادراتی بناچار کامیون های مورد نیازشان را از  شرکت های بین المللی سایر استان های کشور از جمله تهران تامین می کنند.

اگر چه در حال حاضر هم سرمایه گذارانی از مازندران برای دریافت مجوز بازگشایی شرکت حمل و نقل بین المللی با ماشین ملکی حضور دارند ، ولی شرط قبولی در آزمون تخصصی مربوطه که بیشتر قوانین بین المللی حاکم بر شرکت های حمل و نقل بین المللی است، باعث شده تا هیچ یک از این متقاضیان موفق به دریافت مجوز نشوند و همچنان دست استان از داشتن شرکت فعال خالی بماند.
تاپیش از این پیگیری استانی و حتی  دستور وزیر وقت راه و شهرسازی مبنی بر حذف برخی تشریفات قانونی برای  صدور مجوز شرکت حمل و نقل بین المللی برای متقاضیان مازندرانی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در راستای تسهیل در امر صادرات غیر نفتی این خطه شمال کشور راه به جایی نبرد و اکنون پیگیری از سر خط به استاندار جدید رسیده است.

صادر کنندگان مازندران هم یکی از مهم ترین مشکل استان در صادرات بویژه محصولات کشاورزی را نبود زیرساخت های مناسب می دانند و از نبود شرکت حمل و نقل بین المللی به عنوان بخش مهمی از این مشکل زیرساخت یاد می کنند .

رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران چند ماه پیش در نشست گفت و گوی دولت با بخش خصوصی ضمن ابراز ناامیدی از به ثمرنرسیدن بیش از یک دهه پیگیری برای حل این معضل ، گفته بود : اگر چه پنج شرکت بین المللی به نام مازندران مجوز فعالیت از وزارت راه و شهرسازی دریافت کردند، ولی هیچ یک از این شرکت ها نه تنها فعالیت کاری در استان ندارند ، بلکه به دلیل در اختیار نداشتن کامیون ترانزیتی، خودشان هم در صورت درخواست صادرکنندگان باید از استان های دیگر تامین کنند.
عبدالله مهاجر آزمون را هم مانع بزرگ پیش روی سرمایه گذاران مازندرانی برای راه اندازی شرکت بین المللی حمل و نقل کالا دانسته و افزوده بود: تاکنون پیگیری استانی برای تجدید نظر در این رویه از وزارت راه و شهرسازی نیز کارساز نبوده است ، در حالی که مازندران با سالانه حدود یک میلیون تن کالای صادراتی فاقد شرکت بین المللی حمل و نقل کالا فعال است در حالی که استان های همجوار ما بیش از ۲۰ شرکت دارند و بخش زیادی از نیاز مازندران نیز از این استان ها تامین می شود.
بر اساس قانون تمام متقاضیان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل بین المللی باید در آزمون کتبی که سازمان راهداری برگزار می کند، شرکت کنند و درصورت تایید مجوز برای آنها صادر می شود. به عبارتی طبق قانون شرکت های حمل ونقل بین المللی کالا برای صدور مجوز نیازی به خودرو ملکی ندارند و صرفا طبق قانون راهداری و حمل و نقل جاده ای داشتن خودرو ملکی باری برای شرکت های داخلی الزامی است.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha