۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۳:۰۹
کد خبر: 84574928
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام روس: آمریکا به دنبال ایجاد اتحاد دیجیتالی شبیه ناتو است

تهران- ایرنا- معاون اول دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد که آمریکا به دنبال تشکیل یک اتحاد دیجیتالی شبیه ناتو است که براساس قوانین نوشته شده از سوی غول‌های فناوری اطلاعات این کشور عمل می‌کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "تاس"، یوری اوریانوف روز یکشنبه گفت که موضوع فناوری‌های پیشرفته از جمله موضوعاتی بود که در اجلاس مجازی دموکراسی در تاریخ ۹ و ۱۰ دسامبر (۱۸ و ۱۹ آذر) مورد بحث قرار گرفت. ایده آمریکا این است که اگر کشوری می‌خواهد واشنگتن آن را به عنوان یک ملت دموکراتیک به رسمیت بشناسد باید استانداردهای مورد نظر کاخ سفید در زمینه تکنولوژی را اجرایی کند تا آمریکا از دموکراسی در این کشور دفاع کند. آمریکا از این طریق خواهد توانست بر انتخابات کشورها تاثیر گذاشته یا رسانه‌های جمعی آنها را کنترل کند.  
وی تاکید کرد: در واقع، آمریکا به دنبال ایجاد یک اتحاد دیجیتالی شبیه ناتو است که در آن دولت‌های مستقل از حق تصمیم گیری محروم می‌شوند و ملزم به اجرای قوانین شرکت‌های آمریکایی مانند گوگل، اپل یا آمازون خواهند بود. این چیزی است که آنها به آن دموکراسی به سبک آمریکایی می‌گویند.  
اجلاس مجازی دموکراسی به میزبانی آمریکا با حضور رهبران کشورها، فعالان حقوق بشر و تجار در تاریخ ۹ تا ۱۰ دسامبر (۱۸ تا ۱۹ آذر) برگزار شد. واشنگتن از ۱۱۰ کشور جهان دعوت کرد تا در این اجلاس شرکت کنند. چین، روسیه، ترکیه، مصر و تعدادی از کشورهای دیگر به این اجلاس دعوت نشدند.  
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیش‌تر از این رویداد به عنوان یکی از نفرت انگیزترین پروژه‌های آمریکا با هدف تقسیم کشورها به دو گروه دموکراتیک و غیر دموکراتیک انتقاد کرد.  
بر پایه این گزارش، امروزه داشتن قدرت اطلاعاتی به معنی تسلط بر گردش اطلاعات الکترونیک در جهان از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار است. این گونه اطلاعات از طریق کاربری داده‌های انفورماتیک و تصاویر ماهواره‌ای و ابر شبکه‌های بزرگ اطلاعاتی به دست می‌آید. در حال حاضر آمریکا با اتخاذ راهبردهای پیچیده الکترونیک، با قدرت همه جانبه خود در صدد تسلط بر جهان است. آمریکا به عنوان موسس و متولی اولیه اینترنت کماکان کنترل و نفوذ محسوس و نامحسوس خود را بر این شبکه و فضا اعمال می‌نماید و از مزایای اقتصادی آن در فضای جغرافیایی خود بهره می‌برد.  
آمریکا تنها کشوری در جهان است که کنترل فضای سایبری را با فضای جغرافیایی قلمرو خود پیوند زده و قادر به کنترل شبکه جهانی اینترنت و فضای مجازی و تسلط فناورانه بر دنیا بوده و تنها راه مقابله با این سلطه، به تعبیر مقام معظم رهبری، قوی شدن در فضای مجازی (سایبری) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha