کهگیلویه و بویراحمد در نرخ ازدواج رتبه دهم کشور را دارد

یاسوج - ایرنا- مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نرخ ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷.۴ مورد در یک هزار نفر ، رتبه دهم کشور را به خود اختصاص داده است.

داود صادقی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت : نرخ ازدواج در کشور ۶.۴ مورد در یک هزار نفر است که وضعیت استان در این زمینه بهتر از کشور است. 

وی ادامه داد: در هشت ماهه سال جاری چهار هزار و ۲۲۸ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسید که نسبت به چهارهزار و ۸۴۳ مورد ازدواج در مدت مشابه پارسال ، ۱۲.۷ درصد کاهش کاهش نشان می دهد.

وی به بالا رفتن سن ازدواج طی سال های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و تصریح کرد: در حالی که سال ۹۲ میانگین سن ازدواج مردان ۲۷ و زنان در استان ۲۳ سال بود  این آمار در سال ۹۹ در بین مردان مردان به ۳۱ سال و زنان به ۲۵.۵ سال افزایش یافت که زنگ خطری برای کاهش فرزندآوری و افزایش جمعیت در منطقه ارزیابی می شود.

مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نرخ طلاق در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱.۸ و در کشور ۲.۱ در یک هزار است که استان رتبه ۲۲ میزان طلاق در کشور را دارد. در هشت ماهه امسال ۹۹۱ واقعه طلاق در مناطق مختلف استان ثبت شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۸۸۴ واقعه طلاق ، ۱۲.۱ درصد افزایش یافته است.

صادقی تاکید کرد که روند افزایش میزان طلاق در استان مشهود است و نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارد .براساس آمار موجود در سال ۹۲ از هر هشت واقعه ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد یک مورد به طلاق می‌انجامید در حالی که این آمار در کشور پنج واقعه ازدواج و یک مورد طلاق بود.

به گفته صادقی ،در سال ۹۹ از هر پنج واقعه ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد یک مورد به طلاق ختم شد که این آمار در کشور سه واقعه ازدواج و یک مورد طلاق است.

مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت : در سال ۹۲ میانگین سن طلاق مردان در استان ۳۲ سال و زنان ۲۸ سال بود اما در سال ۹۹ سن طلاق مردان به ۳۷ سال و زنان به ۳۲ سال رسید.

صادقی تصریح کرد که بررسی آماری نشان می دهد که ۵۰ درصد طلاق‌های صورت گرفته در استان کهگیلویه و بویراحمد در پنج سال اول ازدواج رخ داده است.

 صادقی در ادامه به وقایع حیاتی در استان اشاره کرد و گفت: نرخ ولادت در استان ۱۳.۸ و در کشور ۱۳.۴ در یک هزار است که این استان رتبه سیزدهم کشور را دارد.

وی اظهار کرد: در هشت ماهه امسال هفت هزار و ۱۶ واقعه ولادت در استان ثبت شده این در حالی است که در هشت ماهه سال گذشته وقایع ولادت ثبت شده هفت هزار و ۷۵۹ مورد بوده که شمار ولادت‌ طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به رشد ۱.۶ درصدی جمعیت استان خاطرنشان کرد: افزایش سن ازدواج، کاهش تعداد ازدواج، تمایل به تک فرزندی، طلاق عاطفی و افزایش روند طلاق در کاهش ولادت و فرزندآوری تاثیر دارد.

صادقی تصریح کرد: نرخ وفات در استان کهگیلویه و بویراحمد ۵.۲ و در کشور ۶.۸ است که این استان رتبه سی ام کشور را دارد.

وی ادامه داد: در هشت ماهه امسال ۲ هزار و ۷۱۸ واقعه فوت در استان به ثبت رسیده که این آمار در سال گذشته ۲هزار ۳۴۲ بوده و تعداد فوت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۱ درصد افزایش داشته که افزایش این امار ناشی از بیماری کرونا بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۷۲۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴درصد از این جمعیت در مناطق روستایی زندگی می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha