سلاطین سینمای مستند جهان حضور در ایران را دوست دارند

تهران- ایرنا- دبیر پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، گفت: مستندسازان بزرگ دنیا و سلاطین این عرصه، همیشه حضور و سفر به ایران را دوست داشته‌اند و تنها معذوریت امسال این بود که به دلیل کرونا نمی‌توانستیم با امنیت کامل پذیرای آنان باشیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پانزدهمین جشنواره سینمای مستند، سینما حقیقت در حالی امروز به خط پایانی می رسد که پس از یک سال برگزاری برخط (دوره چهاردهم در سال ۱۳۹۹) امسال بار دیگر بخش حضوری را با تعداد محدودی از اهالی رسانه، مستندسازان و کنشگران عرصه مستندسازی در پردیس چهارسو برگزار کرد.

گرچه این دوره شلوغی و هیجان ادوار گذشته را نداشت، نوید بازگشت روزهای پرتلالو این رویداد بود. رویدادی که هرساله در روزهایی پایانی پاییز برگزار می شود و سینمای مستند و علاقه‌مندان آن تازه ترین آثار ایران و جهان را در جشنی به نام جشنواره سینما حقیقت به تماشا می نشینند.

به هشتاد درصد اهداف برگزاری جشنواره حقیقت رسیدیم

محمد حمیدی‌مقدم که امسال برای سومین دوره دبیر این رویداد سینمایی بوده در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در توضیح این که جشنواره پانزدهم را چگونه می بیند و آیا به اهدافی که برای این رویداد داشته رسیده، گفت: ما همیشه نگاهی حداکثری به برگزاری جشنواره داریم و البته که به آن نمی رسیم؛ اما خوشبختانه با حمایت ها از ستاد برگزاری جشنواره، توانستیم به ۸۰ درصد از چیزی که در ذهن داشتیم، برسیم.

وی ادامه داد: خواستۀ ما برگزاری جشنواره بود؛ این که نه تنها جشنواره را برگزار کنیم بلکه جشنواره ای استاندارد را برگزار کنیم. این که مخاطب بتواند در عین آسودگی و بدون دغدغه فیلم ها را تماشا کند شرط اول یک جشنواره است.

دبیر پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت تصریح کرد: در این سه دوره اخیر جشنواره سینماحقیقت دچارنوعی پوست اندازی شده و به دستاوردهایی رسیده؛ از جمله این که شکل استاندارد کارت و دسترسی ها تسهیل شده است؛ خبرنگاران و افراد متصدی در این سه سال دارای هویت و بانک اطلاعاتی در این مرکز شده اند.

وی ادامه داد: در ادامه برگزاری برخط سال گذشته امسال به صورت ناگهانی وارد مرحله برگزاری فیزیکی در مجموعه چهارسو هم شدیم. اجرای این دو مسیر (برخط و حضوری) بسیار ما را کمک کرد و مشوق خوبی برای ما بود.

حمیدی مقدم با اشاره به تحقق اهداف برگزارکنندگان این جشنواره اظهار داشت: جشنواره را ارزیابی نمی کنم زیرا اینها موضوعاتی است که می تواند بعدا مورد بررسی قرار گیرد اما برای ما موضوع دارای اهمیت در برگزاری و اجرای دقیق برنامه هایمان بود که امروز محقق شد و امیدوارم اختتامیه را هم هرچه کم نقص تر برگزار کنیم.

ما امسال جلسات فیلم خبر را در بالاترین سطح برگزار کردیم که تا امروز رخ نداده بود. این جلسات به شکلی کاملا حرفه ای با برنامه ریزی و ضبط تلویزیونی انجام شد؛ در عین حال پخش برخط و مسترکلاس ها، کارگاه ها و ورکشاپ ها هم در زمان خودش انجام شد؛ اینها مسائل پیرامونی یک جشنواره است.

خانوادۀ سینمای مستند از برگزاری سینماحقیقت انرژی گرفت

حمیدی مقدم با اشاره به دستاوردهای جشنواره پانزدهم توضیح داد: ما سه بزرگداشت برای ارد عطارپور، حبیب والی نژاد و ابراهیم مختاری برگزار کردیم و مرمت فیلم زعفران و برنامه های جنبی ما هم با توجه به وضعیت کرونا و پیچیدگی های اجرا با همکاری همکاران من به خوبی انجام گرفت.

دبیر این دوره از جشنواره سینما حقیقت گفت: ما با همه مشقات توانستیم فیلمسازان شهرستانی را در تهران اسکان بدهیم چون دلمان نمی آمد مستندسازان شهرستانی در سینماحقیقت نباشند؛ در حقیقت می دانستیم آنها دلشان برای سینماحقیقت تنگ است. به همین دلیل با همه مشقات و کمبود بودجه این کار را انجام دادیم و در لحظه آخر به این دوستان اعلام کردیم همه افرادی که فیلم در جشنواره دارند بیایند و جمع همه این موارد ما را شاد کرد که انرژی را به خانواده مستند برگردانیم.

حمیدی مقدم در پاسخ به این پرسش که فیلم های بخش بین الملل به لحاظ کیفی در چه سطحی هستند و آیا مشکلات اقتصادی و تحریم ها موجب عدم حضور مهمانان خارجی بوده است، بیان کرد: امسال به خاطر کرونا مشکل حضور مهمانان خارجی را داشتیم همچنان که رفت و آمد در همه جای دنیا با مشکل مواجه بود اما فیلم هایی که در بخش بین الملل داشتیم فیلم های بسیار مهمی هستند.

وی ادامه داد: این فیلم ها، فیلم های مهم دنیا در یک سال گذشته در جشنواره های مختلف هستند و انشالله از سال آینده که وضعیت طبیعی شود، دوباره این رفت و برگشت و وجود مهمانان خارجی را در جشنواره خواهیم داشت.

دبیر جشنواره پانزدهم یادآور شد: در جشنواره سال گذشته بزرگان سینمای مستند جهان روی خط آنلاین جشنواره آمدند و همه این افراد دعوت ما بودند.

وی تاکید کرد: ورنر هرتسوک (کارگردان، فیلم‌نامه‌نویسو تهیه‌کننده آلمانی)، فردریک وایزمن  (مستندساز ۹۰ ساله‌ی اهل بوستون آمریکا) و پاتریشیا گازمن (مستندساز شیلیایی) که سلاطین سینمای مستند هستند دعوت های ما را پذیرفته بودند و صرفا به دلیل کرونا حضور نیافتند.

حمیدی مقدم در انتها خاطرنشان کرد: خوشبختانه مستندسازان بزرگ دنیا با این مسائل کار ندارند، همیشه ایران و سفر به ایران و دیدن این جامعه و این مردم را بسیار دوست دارند. هر زمان و هر لحظه می توانند هماهنگ کنند و بیایند و تنها معذوریت امسال ما این بود که به دلیل کرونا و سویه‌های متعدد این پاندمی نمی توانستیم با امنیت کامل پذیرای آنان باشیم.

پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت از ۱۸ آذر کار خود را آغاز کرد و تا ۲۵ آذر به دبیری محمد حمیدی مقدم ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha