۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۵
کد خبرنگار: 1766
کد خبر: 84581095
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانشگاه و حوزه نیازمند رویکرد نوگرایانه هستند

تهران- ایرنا- استاد گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی، گفت: دانشگاه و حوزه نیازمند یک رویکرد نوگرایانه هستند؛ رویکرد سنتی در حوزه و رویکرد تجددگرایانه مهمترین مانع در راه وحدت حوزه و دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین منصور میراحمدی روز شنبه در نشست تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه که به مناسبت ۲۷ آذر ماه  سالروز شهادت دکتر محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، افزود: رویکرد سنتی در حوزه همچنان حضور دارد و باعث می شود که نوعی باور به ادب و تولید وحدت در حوزه و دانشگاه صورت گیرد، وجود سنت امکان هرگونه گفت و گوی علمی را به حداقل می رساند، در نتیجه وحدت حوزه و دانشگاه با دشواری بسیاری روبه رو می شود.

استاد گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: رویکرد تجددگرایانه در دانشگاه نیز ناکارآمدی و روزآمد نبودن معرفت را به وجود می‌آورد و امکان گفت و گوی علمی را غیرممکن می کند.

حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی اظهار داشت: رویکرد نوگرایانه، پرهیز از رویکرد سنتی و تجددگرایانه و در واقع بازسازی نیازهای جدید در زمینه معرفت دانشگاه است.

وی با تاکید بر اینکه با باور به اصالت دینی، امکان وحدت حوزه و دانشگاه میسر می‌شود، گفت: دومین الزام در ضرورت نظریه‌های حوزوی واقع نگر تعریف می‌شود، در این رویکرد برای عرصه تخصصی خود به نیاز واقع نگر و واقع بین توجه می‌شود که در شناخت دقیق مسایل دینی جامعه ضروری است.

استاد گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: نگاه واقع نگر را در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه باید ضروری دانست چراکه نگاه واقع نگر به دانشگاه را همراه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین میراحمدی یادآور شد: نگاه واقع نگر حوزه را از انتزاعی بودن به انضمامی بودن تبدیل می‌کند و بی‌شک حوزه نیازمند دانشگاه خواهد بود.

وی با بیان اینکه سومین الزام ضرورت نظریه‌های دانشگاه مبناگرا است، تصریح کرد: دانشگاه برای نظریه پردازی باید به بنیان‌های فکر اسلامی توجه داشته باشد تا یک گسست معرفتی در دانشگاه‌ها ایجاد نشود.

استاد گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی توجه دانشگاه به حوزه را ضروری دانست و افزود: حوزه با رویکرد دین شناختی خود، زمینه لازم را برای نظریه‌های دانشگاهی در جامعه دینی میسر کند.

حجت الاسلام و المسلمین میراحمدی گفت: چهارمین الزام را می توان در ضرورت مدل‌های مفهمومی و عملیاتی متناسب دانست، وحدت حوزه و دانشگاه مهم ترین عامل نظریه‌ها محسوب می شود. مفاهیم علمی که در یک رابطه معناداری یک منظومه مفهومی را تشکیل می‌دهد را می توان با نگاه به منظومه مفهومی به کلیت یک نظریه پی برد.

وی یادآور شد: براساس این مدل سازی مفهومی، مدل سازی عملیاتی شکل می گیرد که در هردو مدل سازی به معرفت و وحدت حوزه و دانشگاه نیاز است.

حجت الاسلام و المسلمین میراحمدی خاطرنشان کرد: برای ادامه نظریه‌ها نیازمند طراحی و اجرای مدل‌های مفهومی و عملیاتی هستیم و هردو نهاد حوزه و دانشگاه می توانند به مدل سازی مفهومی ورود پیدا کنند.

وی افزود: در مدل‌های عملیاتی جایگاه دانشگاه تعیین کننده است، دانشگاه از ظرفیت علوم جدید می تواند استفاده کند و این تجربه را در اختیار حوزه می تواند قرار دهد.

استاد گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی درباره الزامات معرفت شناختی وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه از ابعاد مختلف علمی و عملی برخوردار است که یکی از مهم ترین معرفت شناسی است.

حجت الاسلام و المسلمین میراحمدی افزود: مباحث گوناگونی در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شده که در واقع معرفت‌ شناسی یکی از مهم ترین کار ویژه تولید با ویژگی ‌های خاص است.

استاد گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: معرفت شناختی در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه به موضوعات متنوع بسیاری می‌پردازد که نخستین الزام آن را می توان ضرورت رویکرد نوگرایانه در این زمینه دانست.

به گزارش ایرنا، ۲۷ آذرماه، یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه محمد مفتح از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha