احتمال وقوع سیل با بارش ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیمتری در برخی حوضه‌های آبریز

تهران - ایرنا - موسسه تحقیقات‌ آب وزارت نیرو پیش‌بینی کرد که حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه، زهره-جراحی و حوضه‌های جنوبی، کارون بزرگ و کرخه از بامداد امروز به مدت ۸۴ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی متر بارش خواهند داشت و در پی آن احتمال وقوع سیل وجود دارد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، فعالیت سامانه بارشی از روز جمعه (۲۶ آذرماه) در کشورمان آغاز شده و طبق پیش‌بینی موسسه تحقیقات آب، بیشترین میزان بارش درحوضه‌های آبریز غربی و جنوب غرب رخ خواهد داد.

گزارش تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن است که بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور و همچنین پایش مدل‌های جهانی و منطقه‌ای پیش بینی آب و هوا، موارد محتمل وقوع سیلاب تا روز ‏سه شنبه ۳۰ آذرماه به شرح زیر پیش‌بینی شده است:
در حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه، زهره-جراحی و حوضه‌های جنوبی، کارون بزرگ وکرخه و مرزی غرب از بامداد امروز شنبه،  وقوع بارشی به مدت ۸۴ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیمتر رخ خواهد داد.

در استان‌های خوزستان (به خصوص نواحی شمالی و شرقی) و چهارمحال و بختیاری وقوع بارشی به مدت ۷۲ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۱۴۰ تا ۱۸۰ میلیمتر رخ می‌دهد.

در استان  لرستان (به خصوص نیمه شرقی) و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) ۴۰ تا ۶۰ میلیمتر و در استان‌های کردستان (به خصوص نیمه غربی) و همدان (به خصوص نیمه جنوبی) و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر و در استان‌های آذربایجان غربی (نیمه جنوبی)، مرکزی و کرمانشاه محتمل خواهد بود.
در حوضه‌های آبریز کارون بزرگ، کرخه و مرزی غرب، زاینده رود و حوضه‌های جنوب غربی و فلات مرکزی و شرقی از صبح امروز شنبه، وقوع بارشی به مدت ۳۶ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر و در کهگیلویه و بویر احمد (به خصوص نیمه شمالی) به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۶۰ تا ۹۰ میلیمتر خواهد بود.

در استان اصفهان (نیمه غربی) و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۴۰ تا ۶۰ میلیمتر و در استان فارس (شمال، شمال غرب و غرب)  وقوع بارشی به مدت ۱۸ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۳۰ تا ۵۰ میلیمتر و در استان‌های تهران (به خصوص نیمه شمالی) و البرز (به خصوص نیمه شمالی) محتمل خواهد بود.
در حوضه‌های آبریز کارون بزرگ، کرخه و مرزی غرب و زاینده رود و حوضه‌های جنوب غربی از صبح روز دوشنبه ۲۹ آذر، وقوع بارشی به مدت ۳۶ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۶۰ تا ۱۰۰ میلیمتر خواهد بود .احتمال وقوع سیل با بارش ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیمتری در برخی حوضه‌های آبریز

در استان‌های ایلام (به ‎خصوص نیمه جنوبی) و کهگیلویه و بویر احمد (به خصوص نیمه شمالی) و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۴۰ تا ۶۰ میلیمتر و در استان اصفهان (نیمه غربی) محتمل خواهد بود.
در حوضه‌های  آبریز دریاچه ارومیه، کرخه و مرزی غرب و فلات مرکزی و شرقی از بعد از ظهر روز دوشنبه  ۲۹ آذروقوع بارشی به مدت ۲۴ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۴۰ تا ۶۰ میلیمتر و در استان‌های کردستان (به خصوص نیمه غربی)، تهران (به خصوص نیمه شمالی)، البرز (به خصوص نیمه شمالی) و آذربایجان غربی (نیمه جنوبی) و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۲۰ تا ۴۰ میلی متر و در  استان‌های کرمانشاه، همدان (به خصوص نیمه جنوبی) و مرکزی محتمل خواهد بود.
 در حوضه‌های  آبریز زهره-جراحی و حوضه‌های جنوبی، اترک و رودخانه‌های شمالی و فلات مرکزی و شرقی از صبح روز سه شنبه ۳۰ آذروقوع بارشی به مدت ۲۴ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۴۰ تا ۶۰ میلیمتر و در استان فارس (شمال، شمال غرب و غرب) و وقوع بارشی به مدت ۱۲ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) ۳۰ تا ۵۰ میلی متر  ودر استان‌های خراسان رضوی (نیمه شمالی) و خراسان شمالی (به خصوص نیمه جنوبی) محتمل خواهد بود.
همچنین پیش‌بینی می‌شود در ارتفاعات استان‌های ذکر شده و همچنین استان‌های واقع در شمال غرب کشور بارش از نوع برف باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha