بودجه ۲۴هزارمیلیاردتومانی؛ارمغان دولت مردمی برای پیشرفت آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- آذربایجان غربی در سال آینده از مجموع اعتبارات استانی، ملی و صندوق توسعه استانی بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان عایدی خواهد داشت که این رقم، می‌تواند ارمغان نخستین سال فعالیت دولت مردمی به این استان محروم برای پیشرفت عادلانه باشد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی یکی از استان های محروم و کمتر توسعه یافته کشور در سال های گذشته بوده و با وجود داشتن ظرفیت های بسیار زیاد در حوزه های مختلف و ثروت های بی پایان در منابع غنی معدنی، کشاورزی و تجاری به علت هم مرز بودن با سه کشور عراق، ترکیه و آذربایجان همواره مشکل جدی در سرمایه گذاری دولتی داشته است.

امسال با نگاه عدالت محور و توسعه گرای دولت مردمی سیزدهم، توجه به استان های مختلف با ظرفیت های گوناگون در دستور کار دولت قرار گرفته و علاوه بر اختصاص بودجه های مناسب ملی و استانی، بخشی از بودجه نیز در قالب کمک دولت به صندوق عدالت و پیشرفت با مدیریت هیات امنای استانی قرار داده است.

آذربایجان غربی امسال بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان در بخش بودجه ملی، افزون بر چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در بخش بودجه استانی و حدود ۲ هزار میلیارد تومان نیز با کمک دولت به صندوق عدالت و پیشرفت که البته امکان افزایش آن نیز وجود دارد، بهر ه مناسبی از سبد بودجه برده است که در صورت اختصاص بخش عظیمی از آن، می تواند راه پیشرفت و رسیدن به رشد اقتصادی ۷.۳  درصدی مدنظر دولت در سال آینده را به خوبی و با سرعت طی کند.

آذربایجان غربی پنجمین استان کشور در اختصاص اعتبارات عمرانی/ یک رتبه بهتر از سال قبل

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی در این خصوص با اشاره به اینکه نگاه بسیار خوبی به این استان در لایحه بودجه صورت گرفته است، گفت: به طور مثال در اعتبارات عمرانی از رتبه ششم کشوری در سال گذشته به رتبه پنجم رسیده ایم و پس از استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان بیشترین میزان اعتبار عمرانی به استان اختصاص یافته است.

ناصر حضرتی فر افزود: در زمینه رشد اعتبارات نیز در بخش هزینه ای نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد، اعتبارات عمرانی ۵۹ درصد و درآمدهای استان نیز ۵۹ درصد البته از محل کشف منابع جدید درآمدی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به رشد اقتصادی ۷.۳ درصدی پیش بینی شده طی سال آینده برای آذربایجان غربی بیان کرد: در این راستا، رشد ۸.۴ درصدی در بخش کشاورزی، ۹ درصدی در بخش معدن، ۶.۲ درصدی در بخش صنعت و هشت درصدی در بخش خدمات در دستور کار خواهد بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با بیان اینکه تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت یکی از اقدامات بسیار مناسب دولت برای توسعه استان هاست، ادامه داد: در این راستا، علاوه بر کمک اولیه دولت، از محل فروش اموال مازاد، مازاد درآمد مالیاتی، بخشی از عوارض مالکانه معادن، مشارکت های عمومی و خصوصی، جرایم و مالیات بر ارزش افزوده نیز درآمدهایی به صندوق واریز خواهد شد.

حضرتی فر با اشاره به اینکه آذربایجان غربی یکی از کمترین میزان رشد را درخصوص رشد درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده دارد، گفت: در این خصوص متوسط رشد کشوری ۷۰ درصد و رشد در این استان، ۵۸ درصد در نظر گرفته شده در حالی که در برخی استان ها این افزایش ۱۷۴ درصد است.

وی افزود: در خصوص اعتبارات هزینه ای نیز سهم استان ۳.۸ درصد بوده و رتبه آذربایجان غربی، نهم کشوری است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی سهم جمعیتی استان از کل کشور را ۴.۱ درصد اعلام کرد و ادامه داد: سهم بری استان از کل اعتبارات استان های کشور، ۴.۷ درصد بوده و برای اولین بار، بالاتر از سهم جمعیتی شده است.

لایحه بودجه سال آینده، متفاوت ترین لایحه بعد از انقلاب

استاندار آذربایجان غربی هم در جلسه ای که روز گذشته، شنبه در راستای بررسی لایحه بودجه استان برگزار شد، نگاه دولت به این استان را بسیار قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: باید همه ما دست اندرکاران برای رسیدن به هدف رشد اقتصادی ۷.۳ درصدی در نظر گرفته شده دست به دست هم بدهیم.

محمد صادق معتمدیان بیان کرد: لایحه بودجه سال آینده، متفاوت ترین لایحه در سال های بعد از انقلاب اسلامی است که در آن علاوه بر توجه به ثبات اقتصادی، به موضوع رشد اقتصادی با تمرکز و بهره گیری از همه امکانات در کشور و استان ها توجه ویژه شده است.

وی اضافه کرد:  در همین راستا نیز صندوق پیشرفت و عدالت با آورده قابل توجه دولت و اختصاص بخشی از درآمدهای استانی طرح ریز شده که می توان از این طریق زمینه پیشرفت و توسعه استان را فراهم کرد.

این مقام عالی دولت در آذربایجان غربی با اشاره به اختصاص بخشی از عوارض مالکانه معادن به مدیریت استان ها طی سال آینده بیان کرد: بی توجهی به این امر طی سال های گذشته مورد اعتراض استان های مختلف بود که تغییر این روند بسیار مبارک بوده و استان ما نیز می تواند  از آن منتفع شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای بهره مندی از ظرفیت معادن در راستای توسعه و پیشرفت آذربایجان غربی اظهار کرد: متاسفانه سهم اشتغال معادن در استان، کمتر از یک درصد است و نقش این بخش در اقتصاد استان بسیار پایین است که باید این روند تقویت شود. سهم معادن از اشتغال آذربایجان غربی کمتر از یک درصد است؛ باید تقویت شود.

۸۰ درصد بودجه استان دست وزارتخانه هاست

استاندار آذربایجان غربی یکی دیگر از الزامات کاری مدیران به ویژه در خصوص بودجه امسال را توجه به استفاده از بودجه های وزارتخانه ها دانست و اضافه کرد: در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد بودجه استان در اختیار منابع استانی بوده و ۸۰ درصد در اختیار وزارتخانه ها و متمرکز در تهران است که مدیران باید با رایزنی و همچنین استفاده از ظرفیت نمایندگان، بیشترین میزان اعتبار را برای استان جذب کنند.

معتمدیان با تاکید بر همگرایی منطقه ای و استفاده از ظرفیت همه بخش های مدیریتی و نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی برای توسعه استان بیان کرد: بخش هایی که در استان کمتر توسعه یافته یا دچار محرومیت هستند باید شناسایی شده و از سال آینده باید توجه ویژه ای به ارتقای شاخص های آن بخش ها اعمال شود تا بتوانیم زمینه را برای توسعه متوازن فراهم کنیم.

تمرکز زدایی بودجه ۱۴۰۱ از مرکز، افزایش منابع استان ها را رقم می زند

رییس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تمرکز زدایی دولت از مرکز در بودجه ۱۴۰۱ افزایش منابع استان ها را رقم می زند.

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر افزود: رویکرد دولت سیزدهم در بودجه ۱۴۰۱ از پایتخت محوری به سمت رعایت نگاه کلان ملی در بودجه، بستری فراهم می سازد تا اختیار استانداران افزایش یافته و همچنین درآمد استان از تملک دارایی ها افزایش یابد.

وی اظهارداشت: دولت سیزدهم در نخستین لایحه بودجه خود نگاهی پایتخت محور نداشته و این عمل باعث افزایش منابع استانی شده است.

وی درخصوص نقش سفرهای استانی دولت در تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: سفرهای استانی رییس جمهوری گام اول برای دریافت اطلاعات بوده و نقش مفیدی در تنظیم بودجه ۱۴۰۱ داشته است.

به گزارش ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، لایحه بودجه ۱۴۰۱ را ۲۱ آذرماه سال جاری تقدیم مجلس کرد.

دولت سیزدهم در نخستین سند مالی تحت عنوان بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور چهار رویکرد وجهت گیری  اساسی را محور قرار داده است این رویکردها شامل رشد اقتصادی یا تمرکز بر ارتقای بهره وری، ثبات اقتصادی، عدالت محوری وتغییر ساختار بودجه وتامین مالی اقتصاد می شود.

امری که می تواند زمینه توسعه استان هایی نظیر آذربایجان غربی را به خوبی فراهم کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha