تربیت نویسندگان در تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی ستودنی است

اراک - ایرنا - مدیر گروه علمی نظامی و جغرافیای مرکز تاریخ جامع و دانشنامه دفاع مقدس کشور گفت: تربیت نویسندگان و ساماندهی آنان برای تهیه دانشنامه دفاع مقدس از نقاط برجسته و قوت استان مرکزی است.

«عبدالرضا خدادادی» یکشنبه در نشست شورای عالی دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی و تجلیل از نویسندگان برتر اظهار داشت: در راستای تهیه دانشنامه دفاع مقدس استان‌ها عملکرد و نقش خود در هشت سال جنگ تحمیلی را در قالب دانشنامه تهیه می‌کنند که استان مرکزی در این حوزه فعال و پیشگام است.

وی افزود: پیشرفت‌های استان مرکزی در حوزه دانشنامه بسیار قابل توجه است و زیرساخت‌هایی که به برکت کنگره شهدای استان در این راستا ایجاد شده کمک‌های قابل توجهی به تهیه دانشنامه کرده است.

خدادادی با اشاره به شاخصه‌های موفقیت استان مرکزی در تهیه دانشنامه بیان کرد: تربیت نویسندگان و سازماندهی آن‌ها برای تهیه دانشنامه دفاع مقدس از نقاط برجسته و قوت استان مرکزی است و روحیه جهادی و انگیزه کافی در نویسندگان و عوامل دانشنامه استان به خوبی دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه تهیه ۷۱۴ مدخل در استان مرکزی نشان از پیشرفت جدی کار دانشنامه است، گفت: مداخل در حوزه‌های شهدا و اشخاص، فرهنگی و اجتماعی، نظامی و جغرافیا تهیه می‌شوند و علمی‌ترین تولید در حوزه دفاع مقدس، دانشنامه است.

مدیرگروه علمی نظامی و جغرافیای مرکز تاریخ جامع و دانشنامه دفاع مقدس کشور افزود: انتظار داریم با حمایت های مسئولان استان مرکزی و به ویژه استاندار محترم تا ابتدای سال آینده نخستین جلد دانشنامه استان نهایی شود و این نیازمند عزم همگانی و مشارکت اقشار مختلف مردم است.

وی با اشاره به تقدیر سردار «کارگر» از فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: همچنین امروز حامل پیام تقدیر سردار سرتیپ بسیجی دکتر «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور از سردار «محسن کریمی» فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی به پاس زحمات و اقدامات دلسوزانه و سازنده ایشان در حوزه دفاع مقدس و خصوصا اهتمام ایشان در تهیه دانشنامه دفاع مقدس استان هستم.

تولید علم و پژوهش اساس پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف است

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی نیز گفت: دفاع مقدس یک حماسه عظیم عاشورایی بود که همه اقشار مردم با حضور خود در صحنه به پیروزی بزرگ دست پیدا کردند و امروز این حضور و حماسه باید به درستی تبیین و روایت شود و این مسئله هم باید با کار علمی و پژوهشی و هم با کار فرهنگی و هنری برای نسل جوان روایت شود.

سردار سرتیپ دوم پاسدار محسن کریمی افزود: کار علمی و پژوهشی در حوزه دفاع مقدس باید به گفتمان سازی منجر شود.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی بیان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تولید علم، پژوهش محوری و ایجاد قدرت علمی پایه همواره مورد تاکید بوده و اساس اصلی پیشرفت محسوب می‌شود که این مسئله باید در گام دوم بیشتر تحقق پیدا کند و به معنای واقعی جهاد علمی در بخش‌های مختلف اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: پژوهش مبتنی بر مسئله یابی، نیاز سنجی و نظام مسائل حال و آینده برای دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه دفاع مقدس یک اولویت و ضرورت مهم است و دانشنامه دفاع مقدس یکی از اقدامات در این راستا است.

سردار کریمی اضافه کرد: مراکز علمی و دانشگاه‌ها با وجود نخبگان علمی و علاقمندان در حوزه دفاع مقدس و مقاومت اشتیاق فراوانی به فعالیت در حوزه دفاع مقدس دارند و باید از این ظرفیت‌های علمی برای گفتمان سازی فرهنگ دفاع مقدس به خوبی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه دانشنامه دفاع مقدس روایتی عالمانه و نه احساسی، مرجع قوی و دربرگیرنده موضوعات مستند و منطبق با عقل و منطق در حوزه دفاع مقدس است، گفت: اگر این روایت مبتنی بر ادبیات غنی باشد قطعا علاوه بر اینکه مقدمات گفتمان سازی را فراهم می‌کند، می‌تواند این فرهنگ ارزشمند را به خوبی به نسل جوان منتقل کند.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی افزود: یکی دیگر از مسائلی که در فعالیت‌های علمی حوزه دفاع مقدس باید به آن توجه داشت تربیت پژوهشگران و نخبگان است و کنگره شهدای استان مرکزی این کار را شروع کرده و از طرفی با جمع آوری بیش از یک میلیون سند و میدان دادن به نخبگان جوان فضای خوبی را فراهم کرده است.

سردار کریمی افزود: تربیت پژوهشگران و نخبگان جوان در حوزه دفاع مقدس باعث می‌شود بهتر بتوانیم از گنج دفاع مقدس بهره‌برداری کنیم و این مسئله باید با مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادها با هدایت های ستاد کنگره محقق شود.

وی اظهار داشت: اگر نظریه پردازی در حوزه دفاع مقدس به خوبی انجام شود مسیر را برای بهره‌گیری از فرهنگ دفاع مقدس در گام دوم و در نهایت تشکیل تمدن اسلامی هموار می کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های گام دوم کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی بیان کرد: گام دوم فعالیت‌های کنگره شهدای استان مرکزی علاوه بر انجام فعالیت‌های فرهنگی، خدماتی و اجتماعی در حوزه دفاع مقدس، گفتمان انقلاب اسلامی و مقاومت تمرکز بر فعالیت‌های علمی و پژوهشی قرار گرفته که تهیه دانشنامه استانی دفاع مقدس اولویت اصلی فعالیت‌ها است.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی افزود: همان‌گونه که استان مرکزی با برگزاری کنگره شهدای استان مرکزی الگویی موفق در حوزه ایثار و شهادت ارائه کرد، در تهیه دانشنامه دفاع مقدس نیز با پیشرفت بسیار بالایی که مواجه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی لبیک به فرمان مقام معظم رهبری و متعلق به آحاد و اقشار مردم استان است و لذا استفاده و مشارکت از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها برای سرعت گرفتن تهیه دانشنامه یک ضرورت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha