به گزارش ایرنا، شهرام ملکی روز دوشنبه در جلسه کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل و نقل راه های استان در سنندج اظهار داشت: استان کردستان در زمینه راه ها با عقب ماندگی های زیادی روبرو بوده و در مقایسه با سایر استانها از لحاظ میزان برخورداری از شبکه بزرگراهی پیشرفت نداشته اشت.
وی افزود: برای سرعت دادن به این کار به منظور جبران گذشته و اینکه در رقابت با استانهای دیگر شرایط بهتری داشته باشیم باید منابعی را در نظر بگریم چرا که وضعیت اقتصادی و اعتباری کشور در این حوزه جوابگوی نیاز استانها نیست.
معاون امور عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه خروجی این جلسه با جان مردم در ارتباط است و باید نتیجه مطلوب داشته باشد گفت: در حال حاضر در زمینه تامین اعتبار از کریدور شمال جنوب حمایتهای لازم صورت نمیگیرد و این مهم باید مورد توجه باشد.
وی یادآور شد: مشکل و مانع اصلی در کریدور شمال جنوب در استان کردستان مربوط به محور سنندج - کامیاران است که می توان با بکارگیری از پیمانکاران مجرب و توانمند موانع این بخش از کریدور که متعلق به استان است را رفع کرد.
ملکی اظهار داشت: استان کردستان دارای ظرفیتها و پتانسیلهای زیادی در بخش های مختلف بویژه بخش گردشگری است و به طور قطع راه و جاده مناسب می تواند زمینه را برای جذب گردشگر و فعال کردن این بخش فراهم کند.
وی همچنین در مورد گردنه صلوات آباد نیز گفت: صلوات آباد به نوعی معرف استان به شمار می رود و باید کارهایی را برای ارتقا آن انجام داد، ضمن اینکه ممیزی کردن این گردنه بسیار مهم بوده و باید در سریعترین زمان ممکن انجام شود.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان نیز در این جلسه گفت: ۲ بانده کردن محور گردنه صلوات آباد به طول ۲۵ کیلومتر است که چهار کیلومتر آن قبلا به صورت دو باندی انجام شده، ۱۶کیلومتر بتازگی زیر بار ترافیک رفته و پنج کیلومتر باقی مانده نیز بزودی زیر بار ترافیک میرود.
عرفان مرادی افزود: از ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه دو بانده کردن گردنه صلوات آباد سنندج فقط ۷۰میلیارد ریال اعتبار به استان ابلاغ شده که کافی نیست.
وی با اشاره به پروژه چهار خطه کردن مرز باشماق اظهار داشت: چهار خطه کردن مریوان - مرز باشماق در دست بررسی است، اما اعتبار این پروژه تامین نشده است.
میانگین عمر ناوگان کردستان نسبت به کشور فرسودهتر است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه در بخش حمل و نقل و جابهجایی کالاهای اساسی جزو استانهای برتر کشور هستیم، گفت: ۲ هزار دستگاه در حوزه ناوگان عمومی در سطح استان فعالیت کرده که از این تعداد ۱۵۰ دستگاه اتوبوس، بیش از یک هزار دستگاه تاکسی و سواریهای بین شهری و ۸۰۰ دستگاه مینیبوس است.
محمد راشد مدرس گرجی با بیان اینکه میانگین عمر ناوگان کردستان نسبت به کشوری بیشتر و فرسودهتر است، اظهار داشت: میانگین سنی مینیبوس ها در کشور ۲۵ سال است اما در کردستان این رقم از ۳۲ سال گذشته است بنابراین این ناوگان نیاز به نوسازی دارد.
وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد مسافران استان با مینیبوسهای فرسوده جابجا میشود، گفت: هزینهها بالا رفته و رانندگان توان خرید دستگاه جدید را ندارند که میتوان به عنوان یکی از اولویتها، تخصیص اعتبار به این حوزه را پیگیری کرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان یادآور شد: میانگین سنی اتوبوس در کشور ۱۲ سال بوده که در کردستان ۱۱سال است و در این بخش با مشکل خاصی روبرو نیستیم.
استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن راه بینشهری شامل ۳۲۵ کیلومتر بزرگراه، ۸۸۸ کیلومتر راه اصلی و ۷۰۰ کیلومتر نیز راه فرعی و عریض است.
از ۲۶ آذر تا دوم دی با عنوان هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری نامگذاری شده است.
نظر شما