۲ دی ۱۴۰۰، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 84586363
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹۵.۱ درصد جمعیت استان زنجان باسواد هستند

۲ دی ۱۴۰۰، ۷:۵۰
کد خبر: 84586363
۹۵.۱ درصد جمعیت استان زنجان باسواد هستند

زنجان - ایرنا - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ جمعیت باسواد استان زنجان ۹۵.۱ درصد است، گفت: البته جمعیت باسوادی استان اکنون بیشتر از این آمار است چرا که طی پنج سال گذشته افزایش یافته اما معیار، آمار مربوط به آخرین سرشماری است.

علی حیاتی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: جامعه هدف ما در نهضت سوادآموزی، افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله هستند که این میزان در ۴۰ سال قبل (سرشماری سال ۱۳۵۵) ۳۰.۳۸ درصد بود که امروز طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ به ۸۴.۸۳ درصد رسیده است.

وی افزود: در فاصله سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۵ جمعیت این بازه سنی ۵۴.۴۵ درصد رشد کرده است.

حیاتی با اشاره به درصد اختلاف جمعیت باسواد بر اساس جنسیت خاطرنشان کرد: اختلاف میزان باسوادی زنان و مردان در طول ۴۰ سال گذشته از ۳۳.۵ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۱۳.۶ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته و به عبارت دیگر این اختلاف طی مدت مذکور ۱۹.۱ درصد کاهش یافته است.

حیاتی با اشاره به اختلاف باسوادی در بین جمعیت شهری و روستایی بیان کرد: اختلاف باسوادی بین جمعیت شهری و روستایی نیز از ۳۳.۵ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۱۳.۶ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده و ۱۹.۹ درصد کاهش یافته است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه این میزان کاهش بی‌سوادی در کشور در راستای برقراری عدالت آموزشی است، گفت: برقراری عدالت آموزشی، یکی از اهداف کلان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

حیاتی افزود: یکی از مصادیق عینی که امروز آموزش و پرورش به دنبال آن است این است که عدالت آموزشی به عنوان فرصت دوم آموزش را برای افرادی که به هر دلیل از فرصت اول، استفاده نکرده‌اند فراهم کند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه امام خمینی(ره) بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فرمان دادند که تمام آحاد جامعه به پا خیزند و از هر فرصتی برای مبارزه با بی‌سوادی استفاده کنند، گفت: این امر نشان از دوراندیشی امام راحل بود چرا که امروز بی‌سوادی، یکی از آسیب‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه آمار نیز این را گواهی می‌دهد که بی‌سوادی، یکی از آسیب‌های اجتماعی است، اظهار داشت: در بین جمعیت زندانیان نسبت افراد بی‌سواد به افراد باسواد، جمعیت با درصد بالایی است که نشان می‌دهد آسیب‌های اجتماعی، افراد بی‌سواد را بیشتر از باسوادان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حیاتی با بیان اینکه به تبعیت از فرمان امام راحل، بی‌سوادی را یک پدیده اجتماعی می‌دانیم، خاطرنشان کرد: زمانی برای آموزش بی‌سوادان دچار چالش بودیم اما امروز خوشبختانه برای یافتن آن‌ها دغدغه داریم و به این منظور با سازمان‌های مختلف، قرارداد می‌بندیم که به ما کمک کنند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه چشم‌انداز کاری ما در آینده این است که بی‌سوادی را به صفر و باسوادی را به 100 درصد نزدیک کنیم، گفت: یکی از راهبردها در این چشم‌انداز، استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌های استان است که در راستای فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) ما را یاری کنند.

وی با بیان اینکه راهبرد دیگر این است که رسانه‌ها تمام دستگاه‌ها را برای کمک به امر سوادآموزی بسیج کنند، اظهار داشت: راهبرد بعدی، سوادآموزی مدرسه‌محور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha