۲ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۴۱
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 84588206
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دشت جمال شهرستان لردگان ۲۳ متر افت سطح ایستابی دارد

شهرکرد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش شدید افت منابع آب زیرزمینی شهرستان لردگان، گفت: دشت جمال این شهرستان ۲۳ متر افت سطح ایستابی دارد.

فردوس کریمی روز پنجشنبه در نشست شورای اداری شهرستان لردگان که با حضور استاندار چهارمحال و بختیاری و مدیران استانی برگزار شد، اظهار داشت: شهرستان لردگان دارای سه دشت لردگان، جمال و فلارد است که در سالهای گذشته بر اثر برداشت بی‌رویه دارای کسری مخزن هستند.

وی ادامه داد: علاوه‌بر دشت جمال که ۲۳ متر افت سطح ایستابی دارد، دشت لردگان نیز با ۶ متر و دشت فلارد با یک متر افت سطح ایستابی روبرو است.

کریمی تصریح کرد: این موضوع می‌طلبد تا به سمت استفاده از منابع آب سطحی هدایت شویم چرا که دشت‌ها ممنوعه شده و امکان برداشت آب وجود ندارد که در همین راستا مطالعاتی در خصوص استفاده از منابع آب سطحی در شهرستان انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری بازنگری در مطالعات سد ونک را از جمله تلاش‌ها برای برداشت از منابع آب سطحی در شهرستان لردگان عنوان کرد و گفت: علاوه‌بر آن مطالعاتی در خصوص برداشت آب از سد خرسان ۳ و کارون ۴ نیز انجام شده است.

کریمی با بیان اینکه مدیریت منابع آب باید با پشتوانه و با همکاری مردم به نتیجه می‌رسد، تصریح کرد: علاوه بر انجام مطالعات روی رودخانه خرسان برای تامین آب لردگان، ایجاد سه نیروگاه برقابی در دشت میلاس پیش‌بینی شده که توجیه اقتصادی و فنی دارد.

وی خاطر نشان کرد: چشمه‌ای نیز در لردگان وجود دارد که مطالعات جامعی برای آن انجام شده که در صورت همکاری مردم می‌توان در فصل غیرکشت بخشی از منابع آب را به نقطه دیگر انتقال داد.

ضرورت استفاده از منابع آب سطحی برای تامین آب شرب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست بر ضرورت تامین منابع آب از محل آب‌های سطحی در شهرستان لردگان تاکید کرد و گفت: منابع کنونی تامین آب این شهرستان همانند سایر نقاط استان ناپایدار است.

احمدرضا محمدی افزود: در همین راستا لازم است سند جامع آب استان سریع‌تر تکمیل شود و بتوان نیاز آب شرب استان را از منابع آب سطحی و پایدار تامین کرد.

وی به طرح آبرسانی شهرستان لردگان نیز اشاره کرد و گفت: طرح اوره بارز با پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصد، باغ انار میلاس با پیشرفت ۷۵ درصدی و مجتمع دهنو گودرز از مهمترین این طرح‌ها به شمار می‌رود.

محمدی تصریح کرد: سه طرح آبرسانی دهنو گودرز، مجتمع آتشگاه و شهر سردشت نیز اعتبار ملی دارد که اعتبار طرح آبرسانی به شهر سردشت از محل اعتبارات تنش آبی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری به برنامه این شرکت برای ارائه در سفر آتی رییس‌جمهور به استان اشاره کرد و گفت: تامین آب شهرهای دارای تنش، احداث مخازن آب و طرح آبرسانی آتشگاه شامل این برنامه‌ها می‌شود.

به گزارش ایرنا، استاندار چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه به‌همراه تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی به‌ صورت میدانی از مناطق مختلف و طرح‌های شهرستان لردگان بازدید و در نشست شورای اداری و برنامه‌ریزی شرکت کرد.
چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.
لردگان در ۱۸۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha