بیش از ۴۴ هزار واحد روستایی در چهارمحال و بختیاری مقاوم‌سازی شد

شهرکرد- ایرنا- معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری گفت: از مجموع ۸۳ هزار و ۳۲۰ واحد مسکونی روستایی استان تاکنون ۴۴ هزار و ۲۹۲ واحد مقاوم‌سازی شده است.

مهدی مرادی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت پنجم دی روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی افزود: بر این اساس تاکنون ۵۲ درصد واحدهای مسکونی روستایی در استان مقاوم‌سازی شده است که در مقایسه با میانگین کشوری که ۵۱ درصد است در وضعیت بهتری قرار دارد.

وی تصریح کرد: برای مقاوم‌سازی این تعداد واحد مسکونی سه هزار میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

مرادی با بیان اینکه سهمیه مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی در استان به طور سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ واحد است، تصریح کرد: به ندرت واحدهای مسکونی که از سوی جوامع محلی احداث می‌شود از مقررات ملی ساختمان تبعیت می‌کند با این وجود در سال‌های اخیر مردم روستایی به سمت و سوی احداث واحدهای مقام هدایت شده‌اند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری تلاش برای حفظ بافت و هویت روستاها را از دیگر برنامه‌های این نهاد عنوان کرد و گفت: در بحث مقاوم‌سازی با ۲ مقوله حفظ بافت‌های باارزش و حفظ هویت و بافت روستاها روبرو هستیم که در مورد نخست هرگونه دخل و تصرف در بافت روستا باید با مجوز و نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام گیرد.

مرادی با بیان اینکه استفاده از مصالح نوین در مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی از سوی جوامع محلی هم یک فرصت است و هم تهدیدی برای از بین رفتن هویت و بافت روستاها به شمار می‌رود، اظهار داشت: اگرچه مصالح نوین از نظر بصری بافت روستاها را خدشه‌دار می‌کند اما از نظر ایمنی و مقاوم‌سازی دارای مثبت است.

وی خاطرنشان کرد: برای حفظ نمای بومی مسکن‌های روستایی نیز از سوی دفاتر طراحی فنی و مهندسی، نقشه‌های استاندارد به متقاضیان ارائه می‌شود هرچند تحقق این موضوع نیازمند همراهی سایر نهادها از جمله دهیاری‌ها و فرهنگسازی است.

مرادی همچنین به روستاهای در معرض خطر استان نیز اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته ۱۸۰ روستای در معرض خطر در استان شناسایی شد که تاکنون ۸۶ روستا در قالب ۵۵ شهرک حوادثی جابجا شده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سالهای گذشته نسبت به دیگر روستاهای در معرض خطر بازنگری صورت گرفت و با انجام مطالعات امکان‌سنجی مقرر شد تا ۲۱ روستای دیگر جابجا و مابقی روستاها درجاسازی شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان، ۲۶ بخش، ۵۲ دهستان، ۴۳ شهر و ۸۰۰ روستای دارای سکنه است.

جمعیت روستایی این استان بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن ۳۹۹ هزار و ۶۷۷ نفر برآورد شده که بر همین اساس ۳۶ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha