فرهنگ‌سازی اصول پدافند غیرعامل مورد اهتمام رسانه‌ها قرار گیرد

مهاباد- ایرنا- معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری مهاباد گفت: فرهنگ‌سازی در مورد ضرورت به‌کارگیری اصول پدافند غیرعامل در راستای آمادگی دفاعی مردم در برابر هرگونه تهدید، باید مورد اهتمام رسانه ها قرار گیرد.

خشایار صنعتی روز شنبه در جلسه پدافند زیستی مهاباد افزود: بسیاری از معضلات و تهدید های حوزه سلامت شهروندان از طریق فرهنگ سازی با کمک اصحاب رسانه بهتر به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

وی ادامه داد: شهروندان در راستای حفظ سلامت و پیگیری مطالبات خود از خرید هرگونه دام و مرغ زنده در سطح شهر خودداری کنند و از رسانه های انتظار داریم در همین راستا نیز بیش از پیش آگاه سازی کنند.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری مهاباد اظهار داشت: شبکه دامپزشکی و بهداشت هیچ گونه نظارتی بر عرضه مرغ زنده و انواع دام و ظیور در سطح شهر نداشته و احتمال به خظر افتادن شهروندان از محل فروش زنده مرغ، ضروری است شهروندان نسبت به خرید مرغ زنده خودداری کنند.

وی ادامه داد: اغلب مرغ های زنده توزیعی در سطح شهر از چرخه کشتارگاه حذف شده و یا قبل از معدوم سازی آنها را برای منافع شخصی در سطح توزیع می کنند که سلامت شهروندان را در برخی موارد تهدید می کند.

صنعتی با تاکید بر ضرورت مقابله با هر گونه تهدید بیولوژیکی اضافه کرد: تمام ادارات و دستگاه های اجرایی هر گونه تهدید های احتمالی و نحوه مقابله با آن در بخش های حوزه خود را احصال و آن را برای آمادگی بیشتر در شرایط بحرانی گزارش دهند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد هم در این جلسه گفت: ذخیره انبار استراتژیک و کالاهای اساسی براساس تاریخ انقضای آنها برای مواقع بحرانی در شرایط مطلوبی قرار دارد.

محمد جهین اضافه کرد: با توجه به حساسیت نان برای شهروندان و امنیت غذایی آنان هم اکنون بیش از ۶۰ واحد نانوایی سطح شهر به سوخت جایگزین و همچنین دوگانه سوز مجهز بوده تا در شرایط قطعی گاز و برق بتوان حداقل نیاز نان شهر را تامین کرد.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست مهاباد هم بیان کرد: طی یک ساله گذشته چهار مورد آتش سوزی در تالاب و نیزارهای این شهرستان به وقوع پیوسته که خسارات زیادی به منابع طبیعی آورده و اغلب آنها نیز مرتبط با عوامل انسانی است.

فاروق سخنور اضافه کرد: کلاس های آموزشی برای کشاورزان، دامداران، چوپانان و سایر افراد درگیر در مناطق مختلف برای آموزش و نحوه محافظت از طبیعا جهت جلوگیری از آتش سوزی در دستور کار قرار گفته تا منبعد شاهد آتش سوزی های گسترده در مناطق حفاظت شده نباشیم.

وی با اشاره به پایش و مراقبت های فعال وغیرفعال در شهرستان گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه مرغ زنده دور از چشم کارشناسان دامپزشکی و در منازل کشتار می شود ، تضمینی نسبت به سلامت این مرغها وجود ندارد واحتمال آلودگی آنها به بیماری و سرایت به مصرف کنندگان وجود دارد.

پدافند غیرعامل با شاخه های مختلف خود با حیات مردم ارتباط مستقیم دارد و در مواقع بحران و حتی قبل از بحران در تعیین سرنوشت جامعه نقش مهمی را ایفا می کند؛ در این میان به نظر می رسد بایسته های پدافند غیرعامل برای آذربایجان غربی به دلیل ویژگی های جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی و مرزی بودن آن متمایز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha