۶ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۰۶
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84592113
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چند خبر از میراث فرهنگی کردستان

۶ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۰۶
کد خبر: 84592113
چند خبر از میراث فرهنگی کردستان

سنندج- ایرنا- آغاز دومین فصل از پژوهش‌های باستان شناسی هورامان با همکاری دانشگاه هایدلبرگ آلمان، آمادگی بخش گردشگری کردستان برای استقبال از سرمایه گذاران خارجی، پرداخت تسهیلات کم‌بهره به ۱۱ طرح در مریوان و مرمت و ساماندهی مقبره «صفورا خانم» در روستای ناو سروآباد، چند خبر از میراث فرهنگی کردستان است.

به گزارش ایرنا، مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان گفت: در راستای سلسله مطالعات باستان ‌شناسی پایگاه منظر جهانی هورامان و تداوم و تکمیل بررسی‌های هدفمند باستان ‌شناسی سال ۱۳۹۷ و همچنین بررسی‌های دوران تاریخی سال جاری در گستره جغرافیایی هورامان، پروژه تعیین عرصه و حریم و لایه‌نگاری تپه قلا پایگلان، با همکاری دانشگاه هایدلبرگ آلمان آغاز شد.

پویا طالب‌نیا افزود: این پروژه با هدف تکمیل پژوهش‌های باستان ‌شناسی، آگاهی از پیشینه تاریخی منطقه و توسعه گردشگری تاریخی منظر جهانی هورامان و با همکاری این پایگاه و دانشگاه هایدلبرگ به عنوان دومین کار مشترک و نیز همراهی چهار گروه در رشته‌های علوم طبیعی، معماری، مرمت و نقشه‌برداری انجام می شود.

او یادآور شد: این تپه باستانی با ارتفاع بیش از ۳۵ متر در بردارنده آثاری از ادوار مختلف اسلامی، تاریخی و پیش از تاریخ است و با شناسایی حدود ۵۰۰ اثر باستانی در این منطقه، چگونگی وضعیت استقرار دوران نوسنگی و مس‌سنگی در ارتفاعات کوهستانی منطقه و عدم شناخت کافی از سفال‌های بومی و تشابه سفال‌های ادوار مختلف به ویژه دوران تاریخی و اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.

طالب نیا گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود در هورامان و انجام مطالعات علمی پژوهشگران و دانشجویان در این زمینه، تلاش می کنیم با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، روستای پایگلان به عنوان پایلوت مطالعات باستان‌شناسی پایگاه جهانی هورامان معرفی شود.

حوزه گردشگری کردستان آماده استقبال از سرمایه گذاران خارجی است

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان در بازدید «مهدی شوشتری» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق به استان، از آمادگی کردستان برای جذب و حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی در بخش گردشگری خبر داد.

یعقوب گویلیان در این بازدید گفت: استان کردستان به دلیل دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی فراوان به عنوان یکی از استان‌های گردشگرپذیر در سطح کشور مطرح است.

چند خبر از میراث فرهنگی کردستان

وی با بیان اینکه استان کردستان پتانسیل بسیار بالایی برای جذب سرمایه‌گذار دارد اظهار داشت: حضور گردشگرانی از اقصی نقاط کشور و جهان در طول سال در استان، دلیل روشنی بر توسعه صنعت گردشگری در کردستان بوده و این موضوع نشان از آمادگی استان برای حضور سرمایه گذاران خارجی است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان اضافه کرد: در شرایط فعلی فرصت خوبی برای حضور گردشگران خارجی در استان ایجاد شده که می‌توان با جلب مشارکت بخش خصوصی در جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی گام‌های مثبتی برداریم.

پرداخت تسهیلات کم‌بهره به ۱۱ طرح صنایع‌ دستی در مریوان

رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‎ دستی مریوان گفت: در راستای اجرای طرح مشاغل خانگی، پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ سود چهار درصد، به ۱۱ طرح از صنعتگران فعال این حوزه در مریوان پرداخت می‌شود.

فریاد حدادیان با بیان اینکه عمده رشته‌های کلاش بافی، سفالگری و کردی دوزی مشمول این ۱۱ طرح هستند، افزود: این تسهیلات با هدف حمایت از هنرمندان و صنعتگران و احیای رشته‌های صنایع‌دستی در شهرستان پرداخت می شود و با پرداخت این میزان تسهیلات برای بیشتر از ۲۰ نفر شغل ایجاد می‎شود.

او یادآور شد: امیدواریم با حمایت‌های همه جانبه و اعطای تسهیلات بانکی به صنعت‌گران این شهرستان، زمینه‌ساز رونق هر چه این صنعت و ایجاد  فرصت‌های اشتغال زایی جدیدی در این حوزه باشیم.

مقبره صفورا خانم در روستای ناو مرمت و ساماندهی شد

مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان گفت: مقبره صفورا خانم در روستای ناو واقع در منطقه هورامان شهرستان سروآباد مرمت و ساماندهی شد.

چند خبر از میراث فرهنگی کردستان

پویا طالب‌نیا در این خصوص گفت: ساماندهی مقبره صفورا خانم از سال ۱۳۹۷ در سه مرحله عملیاتی طراحی شده بود که امسال فاز نهایی آن با همکاری و مشارکت پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان و معاونت میراث‌ فرهنگی استان به اتمام رسید.

وی افزود: کف سازی، محوطه سازی، اجرای دیوار سنگی، ساخت ایوان و ستون چوبی از جمله اقدام‌های انجام شده در مرمت و ساماندهی این مقبره بود که با تخصیص اعتبار ۲ میلیارد ریال صورت گرفت.

مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان از بهره‌برداری مرحله نهایی مرمت و احیا این مقبره در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: حفظ آثار و اماکن تاریخی و گردشگری، توجه به اعتقادات مردم منطقه در راستای جذب گردشگران بیشتر به هورامان از اهداف ساماندهی این مکان است.

مقبره صفورا خانم معروف به ملاژن یکی از شخصیت‌های برجسته و مورد اعتقاد مردم روستای ناو و منطقه است و در شهرستان سروآباد بخش هورامان در محدوده پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان قرار دارد و هر ساله در اسفندماه مراسمی آیینی در جوار این مقبره برگزار می‌شود.

۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است. از آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۷۹۳ اثر غیرمنقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۹ اثر منقول، ۲۵ اثر میراث طبیعی و ۹۳ اثر میراث معنوی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha