۳۰ آذر ۱۴۰۰، ۹:۰۵
کد خبرنگار: 3140
کد خبر: 84584356
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قرآن خطی شیخ حسن مولان آباد سقز مرمت شد

۳۰ آذر ۱۴۰۰، ۹:۰۵
کد خبر: 84584356
قرآن خطی شیخ حسن مولان آباد سقز مرمت شد

سنندج- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز گفت: قرآن خطی شیخ حسن مولان آباد که در مسجد روستای مولان آباد بخش امام شهرستان سقز نگهداری می شود مرمت شد.

صلاح نصراللهی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قرآن خطی شیخ حسن مولان آباد دارای قدمت بیش از ۳۱۶ سال است و به مرور زمان و بر اثر عوامل مخرب محیطی و نیز مرمت های غیر علمی دچار آسیب های فراوانی شده بود.

وی اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان در راستای نجات بخشی و جلوگیری از نابودی این قرآن خطی و با تخصیص اعتباری، مرمت این نسخه با ارزش را به حمید ملکیان یکی از چیره دست ترین مرمتگران ایران سپرده و نامبرده در طول چهار ماه کاری تمام بخش های این قرآن را مرمت کرد.

وی افزود: قرآن تاریخی روستای مولان آباد از جمله نسخ خطی منحصر بفرد کلام الله مجید است که شامل ۳۰ جزء کامل قرآن بوده و بر روی کاغذ دست ساز آهار زده به ابعاد ٦۰×۴۰ سانتی‌متر و با خط نسخ کتابت شده است.

نصراللهی یادآور شد: براساس حواشی صفحه مربوط به سوره  ناس، نام کاتب قرآن رسول بن یحیی بن ملا زکریا است و سرپرست و ناظر کتابت آن شیخ حسن از شیوخ صاحب نام منطقه و ساکن روستای مولان آباد بوده است که تاریخ آغاز کتابت سال ۱۱۱۶ هـجری قمری بوده و در سال ۱۱۲۷ هجری قمری به اتمام رسیده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز گفت: خط به کار رفته در نوشتن متن قرآن، نسخ است و برخی صفحات تذهیب شده است.

وی به ویژگی های شاخص این اثر که آن را از دیگر نسخ خطی قرآن متمایز می کند اشاره کرد و گفت: این اثر تنها حاوی متن قرآن نبوده بلکه برخی از مطالبی که به حوزه دانش‌های قرآنی مرتبط است در آن درج گردیده و در کل مجموعه ای شامل متن قرآن، ترجمه فارسی، تفسیر فارسی و عربی است.

او ادامه داد: همچنین بیان شان و اسباب نزول سوره ها و آیات، بیان قواعد مربوط به علم تجوید به صورت مصور با کشیدن تصویر مخارج حروف، بیان احکام فقهی مرتبط با آیات بر اساس مذهب فقهی امام شافعی، بیان خواص و فضائل هر سوره و هر آیه در حواشی متن و بیان علایم وقف که در یک جلد گردآوری شده از دیگر ویژگی های این کتاب است.

نصراللهی گفت: به همین دلیل مرحوم شیح حسن در وقف نامه قرآن عنوان  «ام القرآن» را به این نسخه خطی با ارزش داده است از ویژگی های دیگر این قرآن، درج وجوه اختلاف قرائات قرآنی است.

این نسخه خطی با ارزش قرآن کریم به شماره ۲۵۳ در فهرست آثار ملی منقول کشور به ثبت رسیده است.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha