استفاده از پژوهش و فناوری‌های نوین برای حل مشکلات آب ضروری است

تهران - ایرنا - معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو گفت: امروز استفاده از پژوهش و فناوری برای حل مشکلات آب کشور ضروری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «رضا انجم شعاع» امروز (دوشنبه) در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو افزود: موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در دولت سیزدهم باید به حل چالش آب کمک کند و  باید برای چالش آب که مشکل اصلی کشور است از ظرفیت‌های این موسسه استفاده شود.

وی ادامه داد: استفاده از پژوهش‌های کاربردی است که می‌تواند مشکلات کشور را برطرف سازد.

معاون تحقیقات وزیر نیرو با تاکید بر انجام پژوهش در بخش های نرم افزاری که نیاز امروز بخش آب کشور است، خواستار تجاری سازی این پژوهش ها شد.

انجم شعاع ادامه داد: اکنون کشور به دستگاه های دقیق اندازه گیری مصرف آب نیاز دارد که بتواند جلوی مصارف بی رویه را گرفته و مصرف را معقول سازد.

وی افزود: موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو باید در این زمینه پیشگام باشد.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو گفت: مدیریت تامین و استحصال آب یکی از زیر بنایی‌ترین ماموریت های وزارت نیرو است و نیز  مدیریت تامین، استحصال آب و احداث و اجرای خطوط انتقال آب و تامین آب برای بخش های کشاورزی، شرب، صنعت و محیط زیست از وظایف اصلی وزارت نیرو است.

انجم شعاع گفت: برای انجام بهتر این ماموریت راهی نیست به جز آنکه به سمت استفاده از فناوری های روز رفته و از آن کمک بگیریم.

وی ادامه داد: تحقق این امر نیز منوط به آن است که تلاش در جهت توسعه پژوهش های کاربردی بیشتر شود.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو گفت: رهبر  معظم انقلاب در دیدار اخیر خود در خصوص مساله آب تاکید داشتند و فرمودند برای حل مشکلات آب باید به علم و پژوهش روی آورد.

انجم شعاع افزود: اکنون مساله آب برای دولت سیزدهم از اهمیت بالایی برخوردار است و شخص رییس جمهور بر آن تاکید دارند.

وی ادامه داد: در برنامه ای هم که وزیر نیرو به مجلس ارائه داد، مساله آب مورد تاکید است.

ضرورت استفاده از پژوهش‌های کاربردی و ماموریت‌گرا برای حل مشکل آب

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو گفت: موسسه تحقیقات آب باید از دوبال پژوهش های کاربردی و ماموریت گرا برای حل مشکلات بخش آب استفاده کند.

انجم شعاع خواستار آن شد تا موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو برنامه‌های علی اکبر محرابیان را مورد بررسی دقیق قرار داده و بهترین راهکارهای تحقق آن را ارائه دهد.

وی افزود: باید دستاوردهای موسسه به اطلاع استانداران سراسر کشور رسانده شود زیر اکنون هر ۳۱ استان کشور درگیر مشکلات آب هستند.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو ادامه داد: تعدادی از استان ها درگیر کیفیت آب و تعداد دیگری درگیر تنش آبی هستند؛ بنابراین موسسه تحقیقات آب می‌تواند در تعامل با استانداران برای حل مشکلات کمک کار باشد.

وی موضوع هدر رفت آب را یکی از مشکلات اساسی بخش آب برشمرد و افزود: حدود ۴۰درصد هدر رفت آب در بخش شرب عدد کمی نیست و باید پژوهش ها در این زمینه متمرکز شود.

این مقام مسوول با موضوع تبخیر آب در سدها اشاره کرد و گفت: موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو باید بررسی کند از چه راهی می توان تبخیر را کاهش داد.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیروبا بیان اینکه کشورمان در کمربند خشکسالی قرار دارد همان‌گونه که در کمربند انرژی است، اظهار داشت: کشورمان در طول سال ۳۰۰ روز آفتابی دارد و روزانه ۱۰ ساعت نورخورشید به رایگان در اختیارمان است؛ باید با کمک پژوهش از این منبع استفاده شود.

انجم شعاع بر تعامل موسسه های تحقیقاتی سایر دستگاه ها و موسسه تحقیقات آب وزارت تاکید کرد و جزیره ای عمل کردن را عامل بروز مشکلات دانست.

وی همچنین بر هم افزایی بیشتر بخش های مختلف پژوهشی برای حل مشکلات آب با کمگ پژوهش های کاربردی و عمل گرا تاکید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha