۷ دی ۱۴۰۰، ۹:۱۳
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84593075
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده ولی فقیه در کردستان: دستاوردهای سواد آموزی اطلاع‌رسانی شود

سنندج- ایرنا- نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: در طول چهار دهه گذشته دستاوردهای خوبی در حوزه سوادآموزی در استان و کشور حاصل شده است که باید این دستاوردها اطلاع رسانی شود.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی روز سه شنبه در دیدار دست اندرکاران سوادآموزی و گزینش گران آموزش و پرورش کردستان در سنندج اظهار داشت: گزینش و سواد آموزی از دستاوردها، نهادها و ضروت های انقلاب اسلامی است که به فرمان امام راحل تاسیس شد.

وی افزود: در راستای رسالت ترسیم شده برای این دو حوزه، در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، خدمات ارزشمندی در این بخش ها ارائه شده است.

نماینده ولی فقیه در کردستان، گزارش و آمارهای ارائه شده از خدمات حوزه سواد آموزی را امیدوار کننده دانست و گفت: کسب موفقیت هسته گزینش آموزش و پرورش کردستان نیز حاصل اهتمام مسوولان و زحمات تلاشگران این عرصه است.

نماینده ولی فقیه در کردستان بر تبیین دقیق گزارش اقدامات و شفاف‌سازی کامل خدمات این حوزه‌ها و اطلاع کامل و دقیق مردم از فعالیت‌های انجام شده تاکید کرد.

وی با بیان اینکه توفیق خدمت در عرصه تعلیم و تربیت و گام برداشتن در این حوزه یک افتخار است، اظهار داشت: هر کسی که در راه علم‌آموزی کشته شود، شهید محسوب میشود.
 

رشد ۵۵ درصدی نرخ سواد

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز با بیان اینکه هفتم دیماه سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی و ۱۵ دیماه سالروز تاسیس گزینش به فرمان امام راحل است، گفت: با توجه به قداست آموزش سواد، کمتر از یکسال از پیروزی انقلاب اسلامی، فرمان تاسیس نهضت سوادآموزی توسط امام راحل صادر و در طول بیش از ۴۰ سال گذشته در عرصه سواد آموزی اتفاقات خوبی در سطح ملی و استانی افتاده است.

رشید قربانی با بیان اینکه در سال ۱۳۵۵ کمتر از ۳۰ درصد جمعیت ۶ سال به بالای استان با سواد بودند، افزود: به برکت این نهاد انقلابی و تلاش‌های انجام شده، نرخ با سوادی جمعیت بالای ۶ سال استان در حال حاضر به ۸۵ درصد رسیده که ۵۵ درصد نسبت به قبل از انقلاب رشد داشته است.
 

نماینده ولی فقیه در کردستان: دستاوردهای سواد آموزی اطلاع‌رسانی شود

وی اتفاق مهم دیگر این حوزه را رشد نرخ با سوادی استان در جامعه هدف سن (۱۰ تا ۴۹)سال اعلام کرد و گفت: در سطح ملی، میزان با سوادی جمعیت ۶ سال به بالای استان پایین‌تر از میانگین کشوری است.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان گفت: با تلاش دست‌اندرکاران حوزه سواد آموزی استان در ۲۰ سال اخیر، قدم های خوبی برداشته شده و کردستان به میانگین کشوری نزدیک و در آینده جزو ۱۰ استان با سواد کشور خواهد بود.

وی افزود: از نظر نرخ با سوادی کردستان در رده سنی ۱۰ تا ۳۰ سال در رتبه ۶ کشور، رده سنی ۳۰ تا ۴۰ سال در حد میانگین کشوری و در رده سنی ۴۰ تا ۵۰ سال زیر میانگین کشوری است و در مجموع در سنین پایین‌تر، وضعیت استان مطلوب است.

قربانی یکی از کلیدی‌ترین شاخص‌های آموزش و پرورش را انسداد مبادی بی سوادی عنوان کرد و افزود: اگر گلوگاه بی‌سوادی بسته شود، بیسوادی ریشه کن خواهد شد ضمن اینکه در حال حاضر، کردستان در انسداد مبادی ورودی بی‌سوادی جزو استان‌های برتر است.

وی اضافه کرد: از مجموع ۱۶۳ هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی، تنها ۴۸۰ نفر تحت پوشش نیستند که حدود ۲۰۰ نفر آنان آموزش پذیر نبوده و از نظر هوشی دچار مشکل هستند و ۲۸۰ نفر دیگر نیز به علل مختلف از جمله کودکان کار، بد سرپرست بودن و ... در مدرسه حضور ندارند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه دوره سواد آموزی، انتقال و تحکیم سه برنامه حوزه سوادآموزی است اظهار داشت: از سال ۱۳۹۵ هر ساله بر اساس هدف‌گذاری وزارت و حجم ابلاغی، پوشش دوره‌های سوادآموزی به صورت ۱۰۰ درصد در سطح استان محقق و کردستان به عنوان استان قابل تقدیر توسط وزارت ارزیابی و مورد تقدیر قرار گرفته است.

وی یادآور شد: بر اساس مدل جدید جهانی، تنها به خواندن و نوشتن اکتفا نمی شود، بلکه در کنار سواد باید مهارت‌های زندگی آموزش و فرد توانمند شود، یکی از اقدامات مهم حوزه سواد آموزی در این زمینه راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی در استان است.

قربانی افزود: در حال حاضر ۲۳ مرکز محلی یادگیری دولتی و خصوصی در استان فعال است، در این مراکز علاوه بر آموزش سواد، مهارت های مختلف به بیسوادان آموزش داده می شود و این اقدام به اقتصاد خانواده ها و افراد کمک می کند.

وی در ادامه با اشاره به فرمان تاریخی حضرت امام(ره) در خصوص تاسیس گزینش، گفت: در سال ۱۳۷۴ قانون گزینش معلمان با هدف گزینش افراد شایسته و با صلاحیت برای حرفه معلمی تصویب شد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان افزود: گزینش عالمانه، هوشمندانه و با دقت از تاکیدات مقام معظم رهبری در این عرصه است و دست اندرکاران این حوزه با همین رویکرد و موازین، در راستای پیشبرد امور تلاش می‌کنند.

مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش کردستان نیز با  بیان اینکه عملکرد گزینش صرفا بررسی پرونده نیست، شفاف سازی و آشنایی داوطلبان با حقوق خود و حدود انتظارت هسته را از اقدامات هسته گزینش برشمرد که به نگهداشت نیروی انسانی به عنوان سرمایه کمک می‌کند.

جلال احمدی از گزینش آموزش و پرورش به عنوان گزینش پایه، اثرگذار و فراگیر و تامین کننده نیروی انسانی دستگاه ها نام برد و با اشاره به حساسیت کاری این حوزه، برگزاری نشست‌های آموزشی توجیهی برای معلمان جدید الورود، آموزش تخصصی دانشجو معلمان و جلسات تخصصی هسته به صورت ماهانه در راستای دانش افزایی را از اقدامات مهم هسته اعلام کرد.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان نیز گزارشی از وضعیت باسوادی استان ارائه کرد و گفت: به برکت نظام اسلامی و تلاش‌های انجام شده در حال حاضر ۸۵ درصد جمعیت ۶ سال به بالای استان با سواد هستند که باید مردم از دستاوردهای انقلاب مطلع و خدمات و اقدامات از طریق تریبون های مختلف بیان شود.

رمضان یوسفی میزان با سوادی جامعه هدف سواد آموزی (۱۰ تا ۴۹ سال) را در سال ۱۳۵۵ به میزان ۲۸ درصد عنوان کرد و با بیان اینکه نرخ با سوادی جامعه هدف در حال حاضر به ۹۶.۲۲ درصد رسیده و رشد ۶۶ درصدی دارد، گفت: برای محقق شدن این مهم، تلاش، زحمات و کارهای خوبی انجام شده است.

وی راه اندازی مراکز یادگیری محلی سواد آموزی را نقطه عطف و اقدام ماندگار عنوان کرد و گفت: در راستای مهارت آموزی و هم چنین شعار سال، امروز ۶۸ نفر از سواد آموزان استان که در این مراکز آموزش دیده اند، به تولید و در آمد رسیده اند.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان ابراز امیدواری کرد در افق ۱۴۰۴ بی سوادی در سطح استان ریشه کن و مطالبات و انتظارات مقام معظم رهبری در خصوص آموزش سواد محقق و جشن پایان بی سوادی برگزار شود.

از اول تا هفتم دی با عنوان هفته سواد آموزی نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha