میترا توکل پور صالح، سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بنا بود که تمام بخش های جشنواره سراسری تئاتر آیینی و سنتی به استثنای بخش عروسکی و میدانی به صورت غیر حضوری برگزار شود و دو بخش عروسکی و میدانی در پهنه رودکی در تهران اجرا داشته باشند اما علیرغم تمام پیگیری هایی که از طرف گروههای شهرستان صورت گرفت، دقیقه ۹۰ به ما اعلام شد که قرار نیست به صورت حضوری در جشنواره شرکت کنیم.
وی ادامه داد:به ما گفته شد لازم است مجدداً اثر راه یافته را در یکی از مکانهای تاریخی و یا فرهنگی شهر خودمان به همراه بنر جشنواره آیینی سنتی به روی صحنه ببریم، فیلمبرداری کنیم و فیلم را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنیم که این مساله گروه را متحمل هزینه های مجدد فیلمبرداری و ارسال و دردسرهای اخذ مجوز اجرای عمومی در مدت زمان محدود کرد.
این کارگردان گفت: نهایتاً پس از ارسال فیلم متوجه شدیم که گروه های عروسکی تهران، در پهنه رودکی به روی صحنه رفتند و به صورت حضوری در جشنواره حضور پیدا کردند. این مسئله باعث رنجش عمیق گروه های شهرستانی از جمله گروه ما شد.
توکل پور صالح اظهارداشت: از طرف دیگر قرار بود طبق فراخوان منتشر شده حداقل ۶ میلیون تومان و حداکثر ۱۰ میلیون تومان ورودی به گروه های عروسکی پرداخت شود که متاسفانه جشنواره علیرغم دو فیلمبرداری که به گروههای شهرستان تحمیل کرد، فقط مبلغ ۳ میلیون تومان به عنوان کمک هزینه به گروه ها پرداخت کرد که حتی هزینه های فیلمبرداری های آثار تامین نشد.
کارگردان نمایش عروسکی عروسی مبارک ادامه داد: همچنین جدول پخش مبنی بر ارائه آثار عروسکی شرکت کننده در جشنواره به مخاطبین جشنواره ارائه نشد و ما گروه های شهرستان هنوز متوجه لزوم فیلمبرداری دوم نشدیم.
نمایش عروسکی شیراز که پایه نمایش های دیگر عروسکی شد
این نمایش عروسکی در قالبی به نام «جی جی وی جی» یا «جی جی بی جی» اجرا شد که این سبک نمایشی، ویژه شیراز است.
این هنرمند شیرازی معتقد است که نمایش جی جی بی جی یا جی جی وی جی، اصیل ترین نمایش عروسکی در ایران است و به نوعی پدر نمایش عروسکی ایران محسوب میشود که اولین بار توسط مرحوم کاکا محمد شیرازی به وسیله عروسک های دستکشی که از چین به ایران آورده بود به روی صحنه رفت و بعدها به اشکال مختلف از جمله عروسک نخی (خیمه شب بازی)به شهرهای دیگر ایران صادر شد.
میترا توکل پورصالح در مورد وجه تسمیه جی جی وی جی گفت که نظریه های مختلفی وجود دارد: بعضیها جی جی بی جی را مخفف کلمه جی جی باجی می دانند و بعضی ها معتقدند به دلیل استفاده از صدای صفیر(سوتک) و حالت جیغ مانند آن و نامفهوم بودن کلمات این اسم برای این نمایش انتخاب شده است.جی جی وی جی نسخه عروسکی نمایش پهلوان کچل است و به غیر از بداهه های هر اجرا، قصه اصلی تقریباً با داستان نمایش پهلوان کچل یکی است.
او بیان کرد: عنصر اصلی و لاینفک جی جی وی جی موسیقی و آواز است و شاید این مسئله یکی از دلایل کمرنگ شدن این نمایش در برخی از ادوار تاریخی است در حالی که در خیمه شب بازی و سایر گونه های نمایش عروسکی ایرانی، آواز از اجزای اصلی نمایش محسوب نمیشود.شیوه اجرایی نمایش جی جی بی جی عروسک دستکشی است و این عمده ترین وجه تفارق نمایش جی جی وی جی و خیمه شب بازی است.
این کارگردان گفت: بابا یا مرشد رابط بین عروسک ها و تماشاچیان است. مبارک، سیاه نمایش جی جی وی جی است با تمام ویژگی های سیاه نمایشهای سنتی ایرانی.
داستان نمایش عروسکی عروسی مبارک که با سبک جی جی وی جی به کارگردانی توکل پورصالح در شیراز اجرا شد درباره سلیم خان پادشاه قصه است که دختر زیبا رویی به نام سلیمه دارد و مبارک سرانجام به وصال دختر می رسد.
پهلوان کچل یا قلی خان یکی دیگر از شخصیت های نمایش جی جی وی جی است. در این نمایش با یک الی ۳ دیو به نام های سمندون دیو، سپید دیو و سرخابه دیو و مادر آنها آوره جادو مواجه می شویم که شخصیت های منفی قصه هستند.
این کارگردان شیرازی در مورد آینده نمایش عروسکی جی جی بی جی گفت: نمیتوان نظر قطعی داشت. تعداد گروه های فعال در این زمینه از تعداد انگشتهای یک دست کمتر است. اما امیدواریم با حمایت ارگان های مربوط و راهنمایی ها و مشاوره های استادان بزرگوار این رشته که اکثرا در شیراز و بعضاً در تهران ساکن هستند بتوان چراغ رو به افول این نمایش زیبا و جذاب را روشن نگه داشت تا بتوان از یکی دیگر است میراث فرهنگی معنوی شیراز حمایت کرد و این نمایش اصیل شیرازی را به نام شهرمان ثبت کنیم.
نظر شما