گذر فرهنگی؛ قرعه فالِ پایتختی کتاب به نام سنندج تا مدعیان سیمرغ فجر

تهران- ایرنا- انتخاب سنندج به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران، اعلام اسامی ۲۲ فیلم بخش مسابقه (سودای سیمرغ) چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و درگذشت منوچهر آریان پور صاحب فرهنگ چند جلدی آریان پور را می‌توان از مهمترین اخبار فرهنگی هفته گذشته برشمرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، یکی از مهمترین رویدادهای حوزه فرهنگ و هنر هفته گذشته معرفی هفتمین پایتخت کتاب ایران بود. طی آیینی که روز ششم دی ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد سنندج به عنوان  هفتمین پایتخت کتاب و نیز چهار شهر به عنوان شهرهای خلاق ترویج کتابخوانی ایران معرفی شدند.

بر اساس گاهشمار چهلمین جشنواره فیلم فجر، اسامی ۲۲ فیلم‌ بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) این دوره جشنواره اعلام شد.

شورای فرهنگ عمومی به تحلیل و بررسی و معرفی جامع دو سریال شاخص پیرامون اسلام و ایران که در فاصله سال های ۲۰۲۰-۲۰۲۱ میلادی از رسانه های آمریکایی و اسرائیلی تولید و پخش شده اند، پرداخته است.

گذر فرهنگی؛ قرعه فالِ پایتختی کتاب به نام سنندج تا مدعیان سیمرغ فجر

چانگ هوا، سفیر و جو زی هاو، رایزن فرهنگی سفارت چین در تهران ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور، رییس این سازمان دیدار و پیرامون گسترش‌ همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور گفت‌وگو کردند.

هیات مدیره انجمن مدیران تولید سینمای ایران طی انتخاباتی با حضور اکثریت قاطع اعضاء معرفی شدند.

رئیس سازمان سینمایی کشور هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام‌های کم‌بهره برای سرمایه‌گذاری و سینماسازی، تولید آثار و حمایت از محصولات سینمایی و بحث‌های حمایتی در زمینه معشیت و کارگشایی مشکلات خانواده سینما درخواست کرد.

ارکستر موسیقی سرزمین مادری به رهبری نزهت امیری بعد از حدود ۲ سال، روزهای دوم و سوم دی در تالار وحدت با یادی از روح اله و گلنوش خالقی روی صحنه رفت. 

فراخوان ارسال اثر به فهرست ۲۰۲۳ دوسالانه کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان «IBBY» منتشر شد.

 منوچهر آریان‌پور کاشانی صاحب فرهنگ لغت آریان پور و بنیانگذار مدرسه عالی ترجمه درگذشت.

گذر فرهنگی؛ قرعه فالِ پایتختی کتاب به نام سنندج تا مدعیان سیمرغ فجر

مدیرکل نظارت بر عرضه نمایش فیلم سازمان سینمایی، درباره فیلم «قاتل و وحشی» گفت: ‎تهیه‌کننده این فیلم از تاریخ یکم بهمن ماه سال گذشته تاکنون تقاضای بازبینی جهت صدور پروانه نمایش نداده است.

دبیر سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی گفت: سه بخش تئاتر خیابانی، نمایشنامه نویسی و رادیو تئاتر بخش‌های تشکیل‌دهنده این جشنواره هستند که در نهایت ۲۴۶ اثر در این بخش‌ها به دستمان رسید.

هیات مدیره انجمن صنفی سراسری نویسندگان کودک و نوجوان با پذیرش استعفای فریدون عموزاده ‌خلیلی، به اتفاق آرا، محسن هجری را به ریاست هیات مدیره این انجمن برگزیدند.

مهلت طراحی پوستر «دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران» از سوی ستاد برگزاری این رویداد تا دوازدهم دی ماه ۱۴۰۰ تمدید شد.

معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد: چتر سینمای ایران در هفتاد و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برپا خواهد شد و ایران برای حضور در این رویداد آماده است.

شهرام گیل‌آبادی، با نگارش یادداشتی از سمت خود در کسوت مدیرعامل خانه تئاتر کناره‌گیری کرد.

خانه کتاب و ادبیات ایران از کلیه ناشران، مؤسسات فرهنگی، نهادها، انجمن‌ها، تشکل‌های نشر و آژانس‌های ادبی واجد شرایط دعوت کرد تا برای حضور در بخش بین‌الملل «دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران» ثبت‌نام کنند.

فیلمبرداری فیلم کوتاه «پس از هرگز» به کارگردانی بهناز توسلی و تهیه‌کنندگی مهران مدیری به پایان رسید.

افتخارات بین المللی فرهنگ و هنر ایران

در پی موجی از ابتلا به کرونا در آمریکا که با شیوع سویه اومیکرون به راه افتاد، موزه‌های این کشور به تعطیلی موقت یا کاهش ظرفیت بازدید روی آورده‌اند.

جایزه بهترین فیلم جشنواره زنان کالیفرنیا آمریکا به «زنی که شاعر بود» ساخته سعید دشتی و صحرا فتحی اهدا شد.

فیلم سینمایی «لوتریا» محصول هالیوود،به کارگردانی علی عطشانی با بازی برزو ارجمند و جمعی از بازیگران آمریکایی و مکزیکی در مکزیکوسیتی کلید خورد. 

مستند «زنانگی» به کارگردانی محسن استادعلی و تهیه‌کنندگی علیرضا علویان، به جشنواره بین‌المللی کلکته راه یافت.

فیلم سینمایی «فصل قاصدک» ساخته مریم پیربند در بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی فیلم جیپور به نمایش در می‌آید.  

گذر فرهنگی؛ قرعه فالِ پایتختی کتاب به نام سنندج تا مدعیان سیمرغ فجر

فیلم کوتاه «درمان» برای اولین بار در یک جشنواره خارجی و جشنواره‌ پس از زندگی (After Life) کشور آفریقایی جنوبی نمایش داده خواهد شد.

فیلم سینمایی «مجبوریم» ساخته رضا درمیشیان در تازه‌ترین حضور جهانی خود در موزه هنرهای زیبای هیوستون آمریکا به نمایش درخواهد آمد. 

«سفیدپوش» به نویسندگی و کارگردانی رضا فهیمی موفق به دریافت تندیس بهترین فیلم از پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه سلیمانیه عراق شد.

در حوزه فرهنگ و هنر بین الملل چه گذشت؟

پایگاه خبری «بلومبرگ»، در آستانه سال جدید میلادی، ضمن مرور رویدادهای مهم و تاثیرگذار در ۱۲ ماه گذشته برترین عکس‌های سیاسی سال را انتخاب کرد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد از دید اصحاب صنعت نشر و اهالی ادبیات، «جایزه بوکر»، از دیگر جوایز ادبی چون جایزه پولیتزر مهم‌تر است.

کشور بلژیک با تشکیل یک کمیسیون مشترک با جمهوری دموکراتیک کنگو، میراث فرهنگی به غارت رفته در دوران استعمار را به این کشور آفریقایی باز می‌گرداند.

«مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» به اولین فیلم سینمایی دوران پساکرونا تبدیل شد که فروش آن از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد.

گذر فرهنگی؛ قرعه فالِ پایتختی کتاب به نام سنندج تا مدعیان سیمرغ فجر

فیلم‌هایی چون «تیتان»، «تا مرگ» و «خیابان ترس ۳» از بین آثار ترسناکی که در سال ۲۰۲۱ اکران شدند، بالاترین امتیاز را از منتقدان گرفتند.

محققان آمریکایی با ایجاد تغییراتی در یک نوع باکتری اجتماعی، موفق شدند تابلوی «شب پرستاره» از «ونسان ونگوگ» را با ارگانیسم‌های زنده بازآفرینی کنند.

«کری هولم» (Keri Hulme) که برای اولین بار در تاریخ نیوزیلند جایزه ادبی بوکر را برای این کشور به ارمغان آورد، در ۷۴ سالگی درگذشت.

گذر فرهنگی؛ قرعه فالِ پایتختی کتاب به نام سنندج تا مدعیان سیمرغ فجر

 یک مرد آمریکایی در اعتراض به صدای بلند موسیقی یکی از هموطنانش، دست به اسلحه برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha