۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات صنایع دستی در خراسان شمالی پرداخت شد

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی خراسان شمالی گفت: ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در ۹ ماه امسال به ۶۰۰ طرح صنایع دستی استان پرداخت شد.

حسین ایزانلو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تسهیلات با نرخ بهره چهار تا ۱۸ درصد به ۶۰۰ هنرمند صنایع‌دستی خراسان شمالی پرداخت شد که اشتغالزایی ۲ هزار نفر را فراهم کرد.

وی تصریح کرد: بیشترین سهم از این تسهیلات به صنایع دستی داری شامل سفره کردی، قالیچه کردی، قالیچه چله ابریشم، قالیچه دورو و یک رو ابریشم اختصاص یافت.

ایزانلو با بیان اینکه ۷۰ رشته از صنایع دستی در خراسان شمالی فعال است، افزود: بیشتر این رشته ها از جمله معرق و زیورآلات بدلیل بهره اقتصادی پایین با استقبال زیاد همراه نیست و مردم این خطه بیشتر به سمت دست‌بافت های داری روی آورده اند.

 وی خاطرنشان کرد: شهر بجنورد بعنوان مرکز ملی سفره کردی و گلیم در کشور ثبت شده و اگر خواهان توسعه این بخش از صنایع دستی در استان هستیم باید تسهیلات ارزان قیمت به هنرمندان فعال در این بخش اختصاص یابد.

مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی خراسان شمالی با اشاره به نقش مشاغل خانگی در توسعه استان، افزود: ایجاد اشتغال به ویژه برای بانوان از جمله مزایای کسب و کارهای خانگی است و اشتغال در این بخش موجب از بین رفتن بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی در این منطقه می شود.

وی کرونا و تحریم ها را از مشکلات هنرمندان صنایع دستی خراسان شمالی عنوان کرد و گفت: هنرمندان این بخش بدلیل شیوع ویروس کرونا در طی ۲ سال گذشته از نمایشگاه های فصلی، نوروزی، تابستانه و بازارچه های محلی محروم بوده اند و همین مورد موجب لطمه به اقتصاد خانواده بسیاری از این مشاغل شد.

تولیدات صنایع دستی در خراسان شمالی با توجه به زیست قومیت‌های مختلف کرد، ترک، ترکمن، تات و فارس در استان از تنوع چشمگیری برخوردار است و گلیم‌بافی، زیلوبافی، سفره کردی، پلاس، پاپوش‌های سنتی، چارق دوزی، ساخت و سازهای سنتی، رنگرزی سنتی و دوخت لباس‌های محلی و نمدمالی از جمله صنایع دستی تولید شده در استان است.

صنعتگران خراسان شمالی پارسال با وجود مشکلات مختلف نظیر شیوع ویروس کرونا و تحریم، ۸۰۰ هزار دلار محصولات تولیدی خود را به ۹ کشور هدف صادر کردند.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی دارای ۱۶ هزار و ۲۰۰ فعال در رشته های مختلف صنایع دستی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha