بخش گردشگری کشور در سیاستهای حمایتی مهجور مانده است

مشهد- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بخش گردشگری کشور در سیاست‌های حمایتی مهجور مانده و مصداق بارز آن را می توان در بودجه ۱۴۰۱ مشاهده کرد.

غلامحسین شافعی روز شنبه در جمع اعضای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و فعالان این صنعت در مشهد افزود: نبود یک نگاه عمیق به ظرفیت‌های بخش گردشگری کشور و ضعف جدی در تعریف و اجرای برنامه‌های عملیاتی برای این صنعت باعث شده است به رغم منافع فراوان بخش گردشگری سهم درخور از این بخش عاید اقتصاد کشور نشود.

وی ادامه داد: عرصه سیاستگذاری کشور اغلب صنعت گردشگری را یک ظرفیت تزئینی تلقی می کند و آن را یک ظرفیت عمیق برای کمک به توسعه و تعالی اقتصاد نمی‌داند، این مهم باعث شده است سهم و نقشی که گردشگری در توسعه اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان ایفا نموده است، برای ایران محقق نشود.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش گردشگری علاوه بر دیگر رویکردهای اقتصادی باید یک فرصت مغتنم برای تبادل فرهنگی تلقی شود.

وی نبود یک متولی واحد در این بخش را دغدغه دیگر فعالان صنعت گردشگری دانست و افزود: چالش‌هایی از این دست به همه بخش‌های اقتصادی قابل تعمیم است، مسوولیت‌هایی به اقتضای شرایط، میان افراد و دستگاه‌ها توزیع می‌شود اما آن فرد یا نهادی که باید پاسخگوی نهایی مسائل باشد، مشخص نمی‌گردد و بخش خصوصی در روند مطالبه‌گری میان نهادهای متولی پاسکاری می‌شود.

شافعی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های کشور برای توسعه صنعت گردشگری به اندازه ظرفیت‌های موجود در این بخش فراهم نیست ادامه داد: در حوزه گردشگری سلامت مزیت‌های فراوان داریم اما چگونه می‌توان ایران را به عنوان یک مقصد ایده‌آل برای گردشگری سلامت تبلیغ کرد در حالی که آلودگی هوا، برخی محصولات غذایی و کشاورزی فاقد استاندارد و حمل و نقل فرسوده چالش‌هایی برای سلامت مردم کشور به شمار می‌روند؟ 

وی گفت: در بخش گردشگری سلامت، همواره دغدغه جولان دلالان و سودجویان وجود داشته است اما امروز تشکل‌های حرفه‌ای به این حوزه ورود کرده و تلاش دارند فضای موجود در این بخش را ساماندهی نموده و قانونمند سازند.

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به رویکرد مثبت وزارت امور خارجه و همراهی این نهاد در مشارکت طلبی از بخش خصوصی افزود: کمیته مشترکی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی ایران تشکیل می شود که فرصت مناسبی برای طرح مشکلات و چاره‌جویی از آنها در کمترین زمان ممکن ایجاد می کند.

مشکلات فعالان دارای مجوز گردشگری در برابر سودجویان

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: عدم هماهنگی بین وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی باعث شده افرادی که در بخش گردشگری سلامت به مدد اخذ مجوزها، فعالیت قانونی دارند در قیاس با سودجویان، مشکلات بیشتری را تجربه کنند.

علی اکبر علیزاده قناد، تعالی صنعت گردشگری را در گرو تبلیغات و بازاریابی و جذب گردشگر دانست  و افزود: باید رسانه های دولتی و سفارتخانه های ما در اقصی نقاط جهان به این مهم کمک کنند و ظرفیتهای گردشگری ایران را معرفی نمایند، در حال حاضر با وجود کیفیت مطلوب خدمات پزشکی در ایران، درآمد و هزینه های این خدمات برای گردشگران خارجی ارزان است و این امر به خاطر تبلیغات ضعیف در این بخش است که باعث شده جایگاه ما در بازار منطقه متناسب با داشته هایمان نباشد. 

وی ادامه داد: با وجود حدود هزار بیمارستان خصوصی در ایران درآمد گردشگری سلامت برای کشور حدود یک میلیارد دلار در سال است در حالی که اردن با داشتن ۸۰ بیمارستان خصوصی و دولتی، درآمد خود را به حدود چهار میلیارد دلار در سال افزایش داده است.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در دبی نیز با ایجاد شهرک‌های سلامت، جذب گردشگر این حوزه به صورت جدی پیگیری می شود و حتی از پزشکان و کادر درمان ایرانی نیز با پرداخت حقوق زیاد و تسهیلات خوب، دعوت به عمل می آید تا در این مراکز مشغول کار شوند.

وی افزود: گردشگری سلامت صنعت پردرآمدی است چرا که هر مسافر حدود پنج هزار تا ۱۵ هزار دلار در کشور مقصد هزینه می کند و این مبلغ در ایران بطور میانگین حدود ۲ هزار دلار است که بخش عمده آن مربوط به خدمات هتلینگ و رفت و آمد می شود، اما زیرساختهای تفریحی برای گردشگری سلامت در کشور مهیا نیست که باید برای این حوزه تدبیری اندیشید.

علیزاده قناد ادامه داد: کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، عمان، بحرین کویت، ترکمنستان و هند، بهترین گزینه ها برای برنامه هدف گردشگری سلامت ایران هستند که از این میان، افغانستان و عراق بیشترین گردشگران سلامت کشور ما را تشکیل می دهند.

لزوم تسهیل صدور روادید گردشگری سلامت در ایران 

نایب رییس کمیسیون گردشگری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تسهیل صدور روادید گردشگری سلامت از موضوعاتی است که باید از سوی وزارت امور خارجه با مساعدت بیشتری پیگیری شود.

مژگان ثابت تیموری افزود: دغدغه ما فقط جذب گردشگر در حوزه سلامت و خدمات پزشکی نیست بلکه دوره نقاهت پس از درمانهای پزشکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید مد نظر قرار گیرد و ظرفیتها و زیرساختهای کافی برای آن فراهم شود.

وی ادامه داد: یکی از ضعف هایی که باعث شده است ظرفیتهای گردشگری در ایران به میزان کافی معرفی نشوند، نبود بسته تبلیغاتی کارآمد است که با نگاهی به علایق و سلایق جامعه هدف، این ظرفیتها را ارائه کند. سفارتخانه های کشور ما بستر خوبی برای ارائه بخشی از این ظرفیت ها هستند.

دبیر انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر میان ارکان دولتی و خصوصی فعال در این حوزه تقاضا داریم زمینه ای فراهم شود که هر تصمیم گرفته شده برای این حوزه در کارگروه تخصصی گردشگری سلامت که با پیگیری استانداری خراسان رضوی برگزار می شود، بررسی گردد و با هماهنگی کامل میان همه افراد ذینفع به مرحله اجرا درآید.

ناصر غفران افزود: استقرار رایزنان سلامت در سفارتخانه های کشورهای هدف گردشگری سلامت و ایجاد ارتباط میان فعالان این صنعت در دو کشور هدف و مقصد به منظور تسهیل در فرآیندسازی، ایجاد میز خدمت کنسولی به منظور پیگیری مشکلات احتمالی و تسهیل در روند صدور روادید، ارائه خدمات کنسولی، راهبری بیماران بین المللی با نظارت میراث فرهنگی و درمان آن ها در  بیمارستان های دارای مجوز با نظارت وزارت بهداشت از جمله ضرورت هایی هستند که یک تقسیم کار مناسب و تخصصی را میان دستگاه های متولی ایجاد نموده و از تداخل کارها جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه شرکتهای خدمات مسافرتی و جهانگردی و مراکز درمانی دارای مجوز بازوان اجرایی اصلی گردشگری سلامت هستند ادامه داد: ایجاد یک هم افزایی موثر میان همه متولیان و فعالان این حوزه می تواند خدمات عرصه گردشگری سلامت را ارتقا داده و ظرفیت های بهتر و بیشتری را در این بخش فراهم کند.

رییس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: استاندارد ملی صنعت گردشگری سلامت یکی از موضوعاتی بود که با همکاری سازمان استاندارد کشور در دستور کار قرار گرفت، این مهم با همکاری جامعه گردشگری سلامت تصویب شد و در حال حاضر مراحل اداری آن برای تصویب نهایی طی می شود.

حسین نیکونام، ۲۱ کشور را دارای ظرفیت اعزام گردشگر سلامت به ایران دانست و افزود: اگر نهادهای متولی از فعالان دارای مجوز این حوزه حمایت کنند، قادر خواهیم بود این ظرفیت را در همه کشورهای هدف برای جذب گردشگر فعال کنیم. در حال حاضر تعاملات خوبی با عراق داریم و با پاکستان نیز در حال رایزنی هستیم.

کاهش گردشگران سلامت در مشهد 

جانشین مدیریت گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: کشورهای بزرگ که در حوزه گردشگری سلامت موفق هستند، خدمات و امکانات رفاهی بسیار به گردشگران سلامت ارائه می کنند و با تکمیل زیرساخت های خود بر اخلاق پزشکی تمرکز نموده و به ارتقای کیفیت خدمات در این بخش مشغول هستند.

بهروز جعفرآبادی افزود: پیش از شیوع کرونا گردشگران سلامت از ۷۹ کشور به مشهد سفر می‌کردند که این رقم در سال جاری به دلیل شیوع کرونا به ۵۶ کشور تنزل پیدا کرده است، یکی از دلایل عمده که باعث شده نتوانیم در این بخش گردشگر کافی جذب کنیم، عدم معرفی ظرفیت ها و توانمندی های ایران در حوزه گردشگری سلامت است. 

مدیر هلدینگ گردشگری تارا نیز در این نشست گفت: شرکتها در خارج از کشور می توانند ظرف ۴۸ ساعت، مجوز همکاری و فعالیت با هر بیمارستانی را اخذ کنند اما در ایران انعقاد قرارداد با بیمارستان های شهر مشهد بسیار دشوار است و با اینکه شرکتها از سازمان میراث فرهنگی مجوز دارند اما در مسیر کار خود هم از جانب وزارت بهداشت و هم از سوی بیمارستان ها با بی مهری مواجه می شوند.

عطار افزود: اگر قرار است ظرفیت ها در این بخش ساماندهی شود و دست دلالان کوتاه گردد، باید بخش خصوصی دارای مجوز حمایت شود.

رییس و مدیرعامل دهکده گردشگری و سلامت طرقبه نیز در این نشست گفت: در حوزه گردشگری سلامت صرفا نباید بر درمان متمرکز شویم چون ظرفیت های متعدد دیگری هم در این حوزه وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

پروین دلیری افزود: کشورهای موفق در حوزه گردشگری سلامت در بسته های پیشنهادی خود، مراکز تفریحی و جاذبه های دیدنی را هم تعریف کرده اند تا از ظرفیت حضور گردشگر درمان، حداکثر استفاده صورت بگیرد. این موضوع در کشور ما مورد غفلت بوده و باید در زنجیره خدمات این حوزه در نظر گرفته شود.

وی یکی از چالش های مهم برای گردشگری سلامت در ایران را ضعف زیرساخت ها دانست و ادامه داد: حتی اگر بهترین پزشکان را هم در اختیار داشته باشیم، باز با وجود ضعف در زیرساخت ها نمی توان نتایج کافی و مطلوب را کسب کرد.

قائم مقام شرکت خدمات مسافرتی آتی نیز در این نشست گفت: ما از مشکل تبلیغات برای ظرفیت های گردشگری رنج می بریم. شاید بخش خصوصی در برخی حوزه ها بتواند مخارجی برای خود در حوزه بازاریابی و تبلیغات تعریف کند اما در بخش آژانس های مسافرتی چنین امکانی وجود ندارد و تامین مالی بسیار دشوار است. از این نظر باید دولت حمایت هایی را از فعالان این حوزه در نظر بگیرد.

حسین نمائی افزود: هر چند تخصص کادر درمانی در حوزه گردشگری سلامت ایران، حرف اول را می زند اما امکانات لجستیکی و دستگاه های پزشکی در کشور نیز باید از جمله جدیدترین امکانات روز دنیا برای خدمات این حوزه باشند.

وی ادامه داد: گردشگری سلامت یک حوزه حساس است و تبلیغات و اتفاقات مخرب می تواند تمام تلاش ها و ظرفیت های این حوزه را تحت تاثیر قرار دهد لذا از این نظر نیازمند نظارت های بیشتر و فراهم سازی امکانات تبلیغاتی موثرتر هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha