۲ واحد آلاینده محیط زیست در گچساران به دادگاه معرفی شد

گچساران- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۲ واحد صنعتی و خدماتی آلاینده زیست محیطی در گچساران به دادگاه معرفی شدند.

سید اسدالله هاشمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  بیمارستان بی بی حکیمه و کشتارگاه گچساران به دلیل آلاینده های زیست محیطی به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی بیان کرد:  در راستای پایش های شبانه روزی انجام شده از واحدهای صنعتی و خدماتی در استان ۲ واحد صنعتی و خدماتی شهرستان گچساران که استانداردهای زیست محیطی را رعایت نکرده بودند پس از صدور چندین مرحله اخطاریه مدت دار و بی توجهی مسوولان این  واحدها ،  هر ۲ صنعت به مراجع قضایی معرفی شدند.

هاشمی تصریح کرد: آلایندگی  این واحدهای صنعتی به وسیله پایش دوره‌ای کارشناسان محیط زیست از طریق حضور در محل و انجام نمونه‌گیری مشخص و تایید شده است.

وی افزود: کارشناسان محیط زیست شهرستان گچساران از پساب خروجی بیمارستان بی بی حکیمه نمونه برداری کردند و آنالیز نمونه برداشت شده، آلاینده بودن این صنعت را نشان داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد : این واحد خدماتی پس از صدور چندین مرحله اخطاریه و بازدید مجدد کارشناسان، حاکی از بی توجهی مسئولان بیمارستان به آلاینده  زیست محیطی بود، که این اداره مطابق با قانون و براساس وظیفه مشخص در مدیریت پسماند ، مراتب را با تنظیم شکوائیه ای به همراه مستندات به مراجع قضایی گچساران ارسال نمود و خواهان برخورد قانونی شد.

هاشمی در زمینه کشتارگاه گچساران نیز افزود:  این واحد صنعتی به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی وزیست محیطی پس از چندین مرحله اخطاریه به دادگاه معرفی شد.

وی ابراز کرد: محیط زیست از طریق پایش و شناسایی واحدهای آلاینده به عنوان ابزار بازدارنده به دنبال جلوگیری از ادامه روند آلایندگی واحدهای صنعتی و خدماتی است.

هاشمی ادامه داد: بر اساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی کنند، به تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، مشمول پرداخت یک درصد از فروش خود به عنوان عوارض آلایندگی می شوند که یک درصد فروش جریمه‌ای سنگین و گاه بیشتر از سود واحد صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه در بازدید از صنایع اغماضی صورت نخواهد پذیرفت گفت: صنایع استان به صورت مداوم و دوره ای پایش می شوند و در صورت مشاهده هر گونه آلودگی ، مطابق قانون با مسئولین این واحدها رفتار خواهد شد.

شهرستان ۱۵۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha