۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۵۶
کد خبرنگار: 1936
کد خبر: 84601694
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشت تن بذر نخود علوفه‌ای در استان همدان توزیع شده است

همدان- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: از محموله ۱۲ تنی بذر نخود علوفه ای امسال تاکنون هشت تن بین کشاورزان استان توزیع شده است.

«علی بایگانه» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با اجرای طرح جهش تولید از ۲ سال گذشته تاکنون در استان دیم خیز همدان برنامه ریزی های گسترده ای در دیمزار ها برای تناوب غلات انجام شده است.

وی با بیان اینکه غلات جایگاه ویژه ای در کشاورزی استان همدان دارد که به منظور افزایش عملکرد باید در تناوب با آن گیاهانی را انتخاب کرد گفت: با توجه به تجربه در طرح امنیت غذایی گیاهانی چون «ماش، نخود علوفه ای، خُلّر و یونجه دیم» در طرح جهش تولید بذورشان تامین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

بایگانه گفت: با توجه به منابع آبی استان تامین علوفه مورد نیاز دام های استان مشکلات و محدودیت هایی ایجاد می کند و در این شرایط باید از ظرفیت اراضی آیش برای تامین علوفه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه گیاهان علوفه ای در تناوب با غلات باعث حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد محصول بعدی می شود اظهار داشت: در کنار تامین نهاده ها، کلاس های ترویجی و آموزشی هم برگزار می شود تا کشاورزان با نحوه کاشت، داشت و برداشت و همچنین تاثیر آن ها در تغذیه دام آشنا شوند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: دانه های روغنی یکی دیگر از محصولاتی است که در تناوب و در اراضی آیش برای آنها برنامه ریزی شده است و در حال حاضر «گلرنگ و کاملینا» گیاهانی هستند که در استان همدان کشت می شود.

بایگانه با بیان اینکه کشت گلرنگ در استان همدان با سابقه چندین ساله در سطوح کم کشت می شد اما از سال گذشته مورد استقبال قرار گرفته است افزود: در سال گذشته ۲ هزار هکتار گلرنگ در استان کشت شد و در حال حاضر نیز در حال تامین و تدارک نهاده های آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: کاملینا هم گیاه روغنی جدیدی است که از آن در روغن کشی استفاده می شود و این گیاه را می توان هم در اراضی دیم و در تناوب کشت کرد.

بایگانه افزود: امسال گیاه کاملینا حدود ۲۰۰ هکتار در شهرستان های بهار  و رزن همدان به صورت پراکنده کشت شده است.

استان همدان با داشتن ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی، یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است به نحوی که بخش کشاورزی ۲۹ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی این استان را به خود اختصاص داده است.

بخش کشاورزی استان همدان همچنین ۵.۴ درصد از تولیدات و ۴.۳ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی(آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha