معاون دادگستری همدان: ایجاد اشتغال لازمه ساماندهی معتادان است

همدان- ایرنا- قائم مقام رییس کل دادگستری استان همدان گفت: لازمه اصلی برای ساماندهی معتادان تلاش برای رفع بیکاری و ایجاد فرصت شغلی برای آنان است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام «پیرمحمد احمدوند» روز سه شنبه در شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان همدان اظهار داشت: نداشتن اعتماد به معتادان بهبود یافته، به کار نگرفتن آنها در کارگاه ها و واحدهای تولیدی و نداشتن سرمایه ای برای راه اندازی یک شغل، سبب بازگشت دوباره این افراد به دامن اعتیاد می شود.

وی اضافه کرد: با وجود سه تا ۶ ماه نگهداری معتاد در کمپ ها و مراکز موضوع ماده ۱۶ و درمان آنها اما این افراد پس از ترخیص و بازگشت به جامعه دوباره به سمت مصرف مواد مخدر گرایش می یابند.

قائم مقام رییس کل دادگستری استان همدان ادامه داد: ساماندهی معتادان دارای ۲ مرحله جمع آوری و مقابله بوده که برای این کار باید آمار دقیقی از شمار معتادان در دست داشت تا در زمان لازم امکانات مقابله ای برای جمع آوری آنها را در نظر گرفت.

حجت الاسلام احمدوند افزود: اعتبارات دولتی پیش بینی شده برای مقابله با پدیده شوم مواد مخدر به دست متولیان نرسیده یا آنقدر دیر می رسد که کارایی لازم را ندارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان همدان نیز گفت: یکی از اولویت های ستاد مبارزه با موادمخدر کشور جمع آوری، ساماندهی و صیانت از معتادان است که این طرح از اول دی ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.

«حمزه عبدکوند» با بیان اینکه همدان دارای ۲ مرکز ماده ۱۶ در کبودراهنگ و نهاوند است افزود: محور ساماندهی و صیانت از معتادان متجاهر سازمان بهزیستی بوده و جمع آوری آنان نیز بر عهده پلیس است که در این راستا باید ظرفیت مراکز ماده ۱۶ به ۲ برابر پذیرش افزایش یابد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ۷۵ درصد افرادی که در مرکز ماده ۱۶ کبودراهنگ پذیرش می شوند از اهالی شهر همدان هستند از شهرداری انتظار می‌رود اعتباری برای این مرکز اختصاص دهد. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان همدان گفت: درمان، توانمندسازی، مراقبت بعد از خروج، صیانت و ساماندهی مورد تاکید این شورا است و در این راستا دنبال افزایش ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر در ۴۶ مرکز ترک اعتیاد خصوصی فعال در استان، سه مرکز کاهش آسیب، هفت مرکز تبصره ۲ ماده ۱۶، ۱۵۰ مرکز متادون تراپی متعلق به دانشگاه علوم پزشکی، ۲ مرکز سرپناه شبانه (شلتر)، هفت مرکز درمانی متعلق به معتادان بی بضاعت هستیم.

عبدکوند ادامه داد: به دنبال آغاز اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر از اول دی ماه، تاکنون ۱۵۰ معتاد متجاهر توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر دستگیر و تحویل کمپ ها و مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد شدند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز گفت: این مجموعه هیچگونه محدودیت برای تامین فضای مورد نیاز نگهداری معتادان متجاهر ندارد اما درخواست می شود در اجرای طرح جمع آوری معتادان با بهزیستی هماهنگی هایی صورت گیرد تا در آن زمان فضا برای نگهداری این افراد در ۴۸ مرکز ماده ۱۵ و ۲ مرکز ماده ۱۶ مهیا باشد.

«مهدی دیناری» اضافه کرد: ظرفیت مرکز ماده ۱۶ کبودراهنگ ۱۰۰ نفر است اما هم اینک ۲۹۰ معتاد متجاهر در این محل پذیرش شدند.

وی بیان کرد: بهزیستی دنبال راه اندازی مرکز توانبخشی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبود یافته با هزینه کرد ۱۵۰ میلیون تومان برای تجهیز این مرکز است که برای این کار نیازمند اختصاص مکانی از سوی شهرداری همدان هستیم.

دیناری گفت: انتظار می رود معتادان متجاهر ساکن در شهرستان های جنوبی ملایر، نهاوند و تویسرکان در مرکز ماده ۱۶ نهاوند و معتادان ساکن در مرکز استان و شهرستان های شمالی در مرکز ماده ۱۶ کبودراهنگ پذیرش شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha