رئیس انجمن خوشنویسان شیراز: تقویت اقتصاد هنر به خوشنویسان کمک شایانی می‌کند

شیراز-ایرنا-رئیس انجمن خوشنویسان شیراز گفت: ورود هنر خوشنویسی به زندگی مردم با خرید آثار هنری این هنرمندان در قالب اقتصاد هنر می‌تواند کمک خوبی به این افراد کند.

مجید چیزفهم دانشمندیان دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: برای کاربردی شدن هنر خوشنویسی لازم است نسبت به خرید آثار خوشنویسان با حمایت های مادی و معنوی مسئولان اقداماتی صورت گیرد.

وی ادامه داد:‌سازمان های مختلف در قالب خرید هدیه برای پرسنل و همچنین با بهره گیری از صرفه جویی در برخی هزینه های جانبی اقدام به خرید آثار هنری از جمله تابلوهای خوشنویسی و دیگر آفرینش های مربوط به خطاطی کنند.

لزوم دگرگونی و جذابیت در این رشته هنری

رئیس انجمن خوشنویسان شیراز بیان داشت: هر هنری می‌تواند برای به روز شدن و ایجاد تغییر و تحول به منظور جذب جوانان، گرایشی متفاوت و به اصطلاح نوآوری را در کنار خود داشته باشد. به عنوان مثال ابداع سبک «نقاشیخط» موجب ایجاد تغییر و تحولاتی در هنر خوشنویسی شد که جذب جوانان به این رشته را فراهم کرد.

این هنرمند خطاط افزود: نقاشیخط هنر تلفیقی بین نقاشی و خطاطی است‌. این شیوه در نقاشی مُدرن و خوشنویسی شکل گرفته است. این سبک مُدرن توانست مورد استقبال جوانان و علاقه مندان قرار بگیرد.

چیز فهم گفت:‌ در میان هنرمندانی که در این عرصه هنری فعالیت می‌کنند، رضا مافی نسبت به سایر هنرمندان پیشتاز بوده است و در سبک نقاشی خط موفقیت‌های بسیاری را به دست آورده است. او را اولین فردی می‌دانند که به خطاطی در بوم نقاشی پرداخته است. همچنین رضا مافی، از اولین افرادی بود که به سمت این هنر تمایل پیدا کرده و به گسترش آن پرداخت. در شیراز هم استادان برجسته‌ای در این سبک فعالیت دارند.

چیزفهم گفت: می‌توان این هنر را یک نوع سنت شکنی دانست و یکی از اولین تغییرات در این نوع خط، این است که شکل و ظاهر آن را به هم ریخته اند تا به نقاشی نزدیکتر شود.

این استاد خوشنویسی عنوان کرد: این سبک یک امر سلیقه‌ای و ذوقی است و آموختنی نیست و از آنجا که آموزش این خط از آموزش‌های پایه‌ای محسوب نمی‌شود، جزو آموزش‌های رسمی انجمن هم به شمار نمی‌رود. البته برخی از خط‌های ابداعی به مرور زمان با کاهش استقبال مواجه شدند.

استقبال بانوان از هنر خوشنویسی

رئیس انجمن خوشنویسان شیراز گفت:بانوان در عرصه خوشنویسی حضور چشمگیر و تأثیرگذاری دارند که این حضور برجسته از توفیقات خوشنویسی است.
چیزفهم دانشمندیان اظهار کرد: در گذشته بخش قابل توجهی از هنرجویان خوشنویسی را آقایان تشکیل می‌دادند و تعداد آقایان در کلاس خوشنویسی بیشتر از بانوان بود. خوشنویسی را معمولا هنری مردانه قلمداد می کردند و عموماً این مردها بودند که در این رشته به جایگاه و مقام استادی نائل می‌شدند.

رئیس انجمن خوشنویسان شیراز ادامه داد: می‌توان گفت در گذشته آمار آقایان در عرصه خوشنویسی سه برابر بانوان بوده است. اما در حال حاضر شاهد فعالیت قابل توجه بانوان در این زمینه هستیم و خوشبختانه محیط خوبی برای حضور و فعالیت آنها در این عرصه فراهم شده است.

چیزفهم اضافه کرد: معمولا بانوان در سنین جوانی به دنبال ایجاد انگیزه‌ای هستند که به آنها شخصیت منسجمی ببخشد. این انگیزه می‌تواند تحصیلات، هنر و ورزش باشد. با توجه به اینکه هنر خوشنویسی جذابیت زیادی برای آنها ایجاد کرده است و محیط انجمن خوشنویسی محیطی سالم، ساکت و معنوی است، با استقبال چشمگیری از سوی بانوان در این انجمن رو به رو شده‌ایم.

کرونا و فضای مجازی و خوشنویسی

این خطاط همچنین گفت: در دوران کرونا توانستیم از فضای مجازی بهره ببریم و در طول این مدت به دلیل تعطیلی کلاس‌های آموزشی به صورت حضوری، تلاش کردیم تا از فضای مجازی برای برگزاری این کلاس‌ها استفاده کنیم. در طول این مدت هنرجویان با استادان خود از طریق فضای مجازی در ارتباط بودند.

رئیس انجمن خوشنویسان شیراز ادامه داد:‌هرچند آموزش حضوری تأثیر بیشتر و بهتری دارد اما ما سعی کردیم که با بهره‌گیری از فضای مجازی مانع از متوقف شدن فعالیت‌های انجمن خوشنویسان شیراز در دوران کرونا شویم.

گفت و گو از فرزانه قنبر دزفولی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha