به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «رضا باقریاصل» دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره روند الکترونیکی شدن خدمات توضیح داد: یکی از دلایل کندی روند الکترونیکی شدن خدمات، تعارض منافع است. بازنشستههایی که دفاتر خدمات ایجاد میکنند و دستگاهها به جای اینکه پنجره واحد ایجاد کنند پیشخوان فیزیکی جدا از بقیه پیشخوانها درست میکنند.
باقری اصل درباره پنجره واحد دولت الکترونیکی هم گفت: پنجره واحد یعنی تمام خدمات به شکل الکترونیک انجام شود. به عنوان مثال برخی خدمات بانکی، بورس و سامانه ثنا قوه قضائیه الکترونیکی انجام میشود و دیگر نیاز به کاغذ نداریم.
وی خاطر نشان کرد: ابزارها و زیرساختهایی که برای کار الکترونیکی داریم کفایت میکند. البته این زیرساختها برای آینده باید توسعه پیدا کند.
ضرورت فرماندهی واحد برای پیشرفت دولت الکترونیک
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: الآن باید یک نهاد مقتدر داشته باشیم که بتواند با فرماندهی واحد، پاسخگوی مجلس و مراجع بالادستی برای پیشرفت دولت الکترونیکی باشد.
باقری اصل افزود: در حوزه الکترونیکی شدن خدمات نقص وجود دارد. در دنیا دو مدل را آزمایش کردهاند؛ یعنی کشورهایی داریم که نهاد مقتدر دارند و کشورهایی داریم که خدمات در آنجا توزیع شده است. اگر نهاد مقتدر وجود نداشته باشد کماکان باید منتظر باشیم تا فرآیندهای کاغذی را دنبال کنیم.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: زیرساخت بسیاری از خدمات، تبادل داده است، این کاغذهایی که مردم حمل میکنند حامل دادههایی است که باید دستگاهها آن را بجای مردم تبادل کنند. در حال حاضر بیش از هزار و ۳۰۰ خدمت الکترونیکی شده است و نزدیک به ۴ میلیارد تراکنش حاصل فعالیت چندین ساله مرکز ملی تبادل اطلاعات بوده است.
وی تصریح کرد: میزان تراکنشها تا آبان سال جاری با سال ۹۹ برابر بود یعنی ما روند افزایش حدود دوبرابری داریم ولی این کفایت نمیکند چون هنوز بسیاری از استعلامها الکترونیکی نشدهاند. در جاهایی که روسای دستگاهها همراهی کردند اتفاقات خوبی افتاده است مثلاً در ثبت احوال استعلامات هویتی کاملاً الکترونیکی شده است ولی یکسری دستگاهها هستند که در تبادل داده همراهی نمی کنند.
وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی هم قوانین متعارض زیادی در این زمینه دارد؛ مثلاً در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سامانه جامع تجارت تأسیس شده و ۲ سال بعد در قانون خدمات گمرکی سامانه پنجره واحد تجاری فرامرزی را ایجاد کردهاند که یک چالش است. حدود ۵۰۰ خدمت بالای ۷۵ درصد الکترونیکی هستند و در این میان دستگاههایی هستند که درصد الکترونیکی شدن خدمات آنها زیر متوسط ۴۰ درصد است.
وی درباره سامانه معاملات دولتی هم تصریح کرد: سامانه معاملات دولتی اعم از مزایده، خرید، فروش، مناقصه و خریدهای خرد باید الکترونیکی باشد و تا آخر برنامه ششم توسعه تکمیل شود. زیرساختهای فنی خیلی خوبی برای این موضوع درست شده است البته ضعفهایی هم دارد اما با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طی یکسال تحرک خوبی داشته و رشد کرده است.
باقری اصل گفت: بر اساس اعلام وزیر صمت فقط با تبادل دادههای مربوط به خرید و فروش و مالیات نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان شناسایی مالیات صورت گرفته است که یکی از خبرهای خوب شفافسازی مالیاتی است. سامانه سلامت که پروژههای زیاد داشته و یکی از ۴ پروژه مهم آن استحقاقسنجی است که موضوع همپوشانی دفترچهها را دارد.
وی ادامه داد: در حوزه خدمات شرایط باید به گونه ای شود که ما به دنبال مردم برویم تا خدمت به آنها بدهیم و این یعنی دولت هوشمند که فاز اول آن در دهه فجر توسط وزارت ارتباطات برای یکپارچهسازی نظام هویتی شکل میگیرد و در سال ۱۴۰۱ تلاش میکنیم با همکاری سازمان اداری و استخدامی فرآیند ۷۰۰ خدمت ضروری اصلاح شود.
نظر شما