۱۶ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۵۸
کد خبر: 84604556
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

افزایش تحرکات هیات کره‌ جنوبی در حاشیه مذاکرات وین

وین- ایرنا- معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی که در راس هیاتی دیپلماتیک در حاشیه مذاکرات رفع تحریم‌ها به وین سفر کرده، با نمایندگان کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها دیدار و ابراز امیدواری کرده است که احیای توافقات سال ۹۴ به رفع دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور به واسطه تحریم‌های آمریکا کمک کند.

به گزارش ایرنا، «چوی جونگ کان» که از چهارم ژانویه (۱۴ دی) در وین بسر می‌برد طی دو روز گذشته با معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام و نمایندگان سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس دیدار کرده است.

وی همچنین با رابرت مالی نماینده ایالات متحده آمریکا که برای بررسی راه‌های بازگشت مجدد ایالات متحده به برجام در وین بسر می‌برد، دیدار کرده است. کره جنوبی حدود هفت میلیارد دلار بابت خرید میعانات گازی از ایران، بدهی دارد که از سال ۲۰۱۸ به این سو و به بهانه تحریم‌های ایران از پرداخت آن خودداری کرده است. رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند که این کشور برای بازپرداخت این بدهی به مجوز دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا (اوفک) نیاز دارد.

به گزارش وزارت امور خارجه کره جنوبی «چوی» در دیدار با نمایندگان برخی کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوهای وین عنوان کرده که دور فعلی مذاکرات به مقاطع حساسی رسیده و وی خواستار تلاش برای دستیابی به پیشرفت‌های مثبت است. در این بیانیه آمده است که معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی، تاکید کرده که «دولت ما به تلاش‌های دیپلماتیک برای پیشرفت و پیشبرد مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد و در عین حال به صورت فعال هر نقشی را که بتواند در این راستا ایفا می‌کند».

چوی همچنین امروز با علی باقری علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در گفت‌وگوهای وین دیدار کرد. در این جلسه که به درخواست طرف کره‌ای و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، معاون وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به اهمیت روابط سئول-تهران، توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی ارائه کرده و عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار تأکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

در این جلسه همچنین تصریح شد که خودداری غیرقانونی و غیرقابل توجیه کره جنوبی از بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران، نقطه‌ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی منابع ایران اقدام نماید.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین طی چند روز اخیر پیشرفت‌های نسبتا مثبتی رو طی کرده و می‌توان محتاطانه این ادعا را مطرح کرد که به رغم پیچیدگی‌ها و مسیر پر پیچ‌ و خم پیش‌رو، شمارش معکوس تا احیای توافقات سال ۹۴ آغاز شده است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها نسبت به پیشرفت‌های حاصل شده در روند مذاکرات ارزیابی نزدیکی به یکدیگر دارند. باقری دیشب در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت که مذاکرات، مثبت و رو به جلو ادامه دارد. وی در پاسخ به سووال خبرنگاری که درباره نتیجه گفت‌گوهای چند روز اخیر پرسید، بیان داشت که تلاش‌ها برای دست یابی به توافق نهایی جریان دارد.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه هم اظهار داشت که گفت‌وگوها به طور پیوسته و دائم میان هیات‌های مذاکره کننده در حال پیگیری و پیشرفت در روند مذاکرات مشهود است. این دیپلمات روس با بیان اینکه فعالیت‌های دیپلماتیک تابع ضرب‌الاجل نیست  خاطر نشان کرد که مذاکرات باید به طور هدفمند برای دست یابی به توافق نهایی دنبال شود.

همچنین منابع غربی، پس از انکار طولانی واقعیت‌های روند مذاکرات، به پیشرفت‌های صورت گرفته در روزهای اخیر اذعان دارند که بخشی از این مساله بر اساس شنیده‌ها به دلیل هشدار و اولتیماتومی است که هیات ایرانی درباره تحریف روایت مذاکرات و تعیین ضرب الاجل‌های ساختگی به طرف‌های اروپایی داده است.

مذاکرات رفع تحرییم‌ها امروز هم به رغم تقارن این روز با یکی از اعیاد مذهبی و تعطیل رسمی در اتریش ادامه دارد و گفته می‌شود که قریب به اتفاق هیات‌ها درباره تلاش برای رسیدن به توافق نهایی اتفاق نظر دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha