۱۹ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۴۴
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84606908
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سه حفار غیرمجاز در هورامان دستگیر شدند

۱۹ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۴۴
کد خبر: 84606908
سه حفار غیرمجاز در هورامان دستگیر شدند

سنندج- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان از شناسایی و دستگیری سه حفار غیرمجاز در چلە خانە (عبادتگاه) پیرشالیار هورامان از توابع شهرستان سروآباد خبر داد.

سرهنگ رسول مرادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهار داشت: در پی گزارش دریافتی رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان سروآباد مبنی بر حفاری سه نفر در شهر هورامان، بلافاصله نیروهای یگان حفاظت این اداره‌ کل با همکاری مسوول شهرستان و نیروی مراقب آثار، به محل اعزام شدند.

وی افزود: پس از حضور در محل جرم و همکاری توسط دوستداران و میراث‌بانان، سه حفار غیرمجاز دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان ادامه داد: در این راستا پرونده قضایی برای مجرمان تشکیل و به منظور سیر مراحل ‌قانونی به مراجع ذی‌صلاح تحویل شد.

سرهنگ مرادی یادآور شد: هرگونه حفاری و کاوش غیرمجاز برای به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

منطقه هورامان واقع در ۲ استان کردستان و کرمانشاه دارای معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی منحصربفرد است که پرونده منظر فرهنگی این منطقه پنجم مردادماه ۱۴۰۰ در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو مورد تایید اعضا قرار گرفت و به ثبت جهانی رسید.

شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد.

"پیرشالیار" نام یک روحانی مشهور در شهر هورامان تخت بود که بارگاه و عبادتگاه (چله خانه) وی هم اکنون محل زیارت مردم و گردشگران است و هر ساله نیز مراسم و آیین خاصی در هورامان با عنوان عروسی پیرشالیار در ۱۵ بهمن ماه برگزار می شود.

در مجموع ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول و غیرمنقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha