ستاد جذب و حمایت از سرمایه گذاری در آذربایجان‌شرقی تشکیل شد

تبریز- ایرنا- ستاد جذب و حمایت از سرمایه گذاری به ریاست استاندار آذربایجان‌شرقی در راستای تسهیل و رفع موانع  و مشکلات امور سرمایه گذاری در استان تشکیل شد.

استاندار آذربایجان شرقی روز یکشنبه در نخستین جلسه این ستاد اظهار داشت: این ستاد جهت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و جلوگیری از خروج سرمایه و نیروی کار استان با هدف رفع موانع و مشکلات پیش روی سرمایه گذران ایجاد شده است.

عابدین خرّم  افزود: پنجره واحدهای مختلفی در استان در راستای جذب سرمایه گذار فعال هستند که اثربخشی لازم و کافی را نداشتند با تشکیل این ستاد بایستی راهکارهای اساسی و اقدامات عملی با هدف رفع موانع جهت جذب سرمایه گذاران انجام شود.

وی اظهار داشت: تمامی مدیران دستگاه های استانی باید برای ریسک کردن و ریسک پذیری به هر شکل ممکن جهت ایجاد یک محیط کاملا امن، جذاب و مشوق برای جذب سرمایه گذاران آمادگی داشته باشند.

خرّم گفت: متاسفانه در جذب سرمایه گذار در استان مشکل داریم که باعث شده رشد اقتصادی به نسبت جمیعت و جغرافیا پایین تر باشد و بهره وری نیز پایین است.

وی با تاکید بر اینکه بایستی الزاماتی برای ایجاد محیط مناسب برای جذب سرمایه گذار در استان اتفاق بی افتد، گفت: هیچ کاری برای من اولاتر از این موضوع در استان نیست.

استاندار آذربایجان شرقی افزود:  طبق ابلاغیه ریاست جمهوری استانداران بعد از ایجاد امنیت مهم ترین اولویتشان جذب سرمایه گذاری است که نتیجه آن رشد اقتصادی، رفع بیکاری، بهره وری و ایجاد اشتغال باشد و در این خصوص به استانداران اختیارات لازم تفویض شده است.

وی ادامه داد: فاکتور اصلی توسعه در استان شهر تبریز است که متاسفانه در سال های گذشته مورد توجه قرار نگرفته و این شهر حالت کهنگی و عقب افتادگی به خود گرفته است که در این راستا در چند ماه گذشته از شهرداری برنامه های لازم برای توسعه شهر را درخواست کرده ایم.

خرّم با تاکید بر ایجاد کمیته های مختلف در قالب این ستاد و بررسی برنامه ها و رفع موانع موجود بر سر راه سرمایه گذاران گفت: باید کمیته ویژه برای توسعه شهرهای تبریز، اهر، مرند، میانه و مراغه که در مسیرهای ورود و خروج استان قرار دارند و در عین حال دارای قدمت تاریخی، ملی و فرهنگی هستند، تشکیل شود.

وی با تاکید بر اینکه از کلی گویی باید پرهیز کرد، اضافه کرد: باید ظرفیت های موجود استان در حوزه های مختلف، صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات، گردشگری و شرکت های دانش بنیان برای سرمایه گذران معرفی و همچنین افق آینده بر اساس سند آمایش سرزمینی نیز مطرح شود.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: یکی از مشکلات ما در استان نبود ارتباط و تعامل خوب مدیران دستگاه های استانی با دستگاه های ملی خود است.

خرّم با تاکید بر این که مدیران باید ریسک پذیر بوده و تصمیم گیر و جهادی باشند، اضافه کرد: هیچ مدیری برای انجام کارهای موظفی خود قابل پیگرد نیست و مدیران باید برنامه های خود را که افق توسعه استان را نشان می دهد آماده کنند و موانع را نیز اعلام کنند.

وی گفت: واحدهای راکد و شهرک های صنعتی دارای مشکل باید معرفی شود تا موانع موجود از طریق کمیته ویژه در ستاد بررسی و راهکارهای عملیاتی معرفی شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت برقراری دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه افزود: در دولت سیزدهم مسوولیت مستقیم ارجاع سرمایه گذار به داخل کشور سفیران هستند از این رو با سفیران ایران در کشورهای همسایه ارتباط برقرار کرده ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به وظایف و اختیارات این ستاد در استان، گفت: از جمله اهداف تشکیل این ستاد، سرمایه گذاری در استان با توجه به طرح آمایش، ارایه پیشنهاد اصلاح قوانین، مقررات و ضوابط و رویه‌ های مرتبط با  سرمایه گذاری بخش خصوصی به مراجع ذی صلاح، انجام هماهنگی و پشتیبانی لازم در امور مربوط به اخذ مجوزهای مورد نیاز سرمایه­ گذاران است.

محمد کلامی افزود: پیگیری رفع مشکلات و موانع مربوط به سرمایه‌گذاری­های در حال انجام، شناسایی و گردآوری فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان و ارائه به سرمایه گذاران و پیگیری ایجاد زیرساختهای لازم برای سرمایه گذاری از دیگر اهداف تشکیل این ستاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha