حمید طریفی حسینی روز یکشنبه در بازدید از مدرسه اتیسم ترنم، مجتمع آموزشی ناشنوایان الهام و مجتمع نابینایان حضرت عبدالعظیم (ع) شهر ری افزود: "مدرسه محوری، مردمی سازی و اجتماعی سازی نظام تعلیم و تربیت» رویکرد اصلی آموزش و پرورش استثنایی است.
وی با تاکید بر اینکه مدرسه باید جایگاه واقعی خود را پیدا کند، گفت: بر اساس سند تحول بنیادین مدرسه، محور نظام تعلیم و تربیت است و در مدرسه معلم، محور فعالیت است و مدیر مدرسه راهبر آموزشی و تربیتی است.
طریفی با تاکید بر اینکه دغدغه اصلی وزارت آموزش و پرورش اجرایی سازی سند تحول بنیادین با رویکرد مشارکتی و در کف مدارس است، گفت: مدرسه کانون تربیت محله است و با این رویکرد باید مشارکت تمامی ارکان را در نظام تعلیم و تربیت جذب کرد.
وی پس از بازدید فرایند آموزش حضوری این مدارس در جمع معلمان و مدیران با تاکید بر اینکه آموزشهای حضوری باید با جدیت پیگیری شود، اظهار داشت: بر اساس تاکید ستاد ملی کرونا و وزیر آموزش و پرورش باید به سمت بازگشایی کامل مدارس حرکت کنیم و در این میان با توجه به جمعیت کم دانشآموزی، مدارس استثنایی در اولویت اصلی بازگشایی کامل قرار دارند.
این مسوول یکی از ضروریات حضور دانشآموزان استثنایی در مدارس را سرویس ایاب و ذهاب خواند و خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت سرویسهای ایاب و ذهاب، امید است با مشارکت شهرداریها و شوراهای شهر بخشی از این هزینه ها تامین شود.
طریفی حسینی ادامه داد: رویکرد مردمی سازی با جدیت در آموزش و پرورش استثنایی دنبال خواهد شد و استفاده از کمک خیرین و نهادها با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد، در آیین نامه جدید مصوب شورای عالی آموزش و پرورش مدیر مدرسه در برنامه ریزی و جلب مشارکت خیرین و اولیا اختیار کامل دارد.
معاون وزیر ضمن تقدیر از فعالیت تمامی معلمان و مدیران مدارس در ایام کرونا که با روحیه جهادی تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی را ادامه دادند، افزود: فعالیت دولت و آموزش و پرورش، رویکرد فعالیت جهادی است و نتیجه تمام فعالیتهای جهادی باید در مدارس دیده شود.
وی افزود: معلمان آموزش و پرورش استثنایی از سطح سواد، تخصص، احساس مسئولیت و تعهد بالایی برخوردار هستند و در ایام کرونا با روحیه جهادی به خوبی وظیفه خود را ایفا کردند.
طریفی حسینی گفت: وظیفه اصلی تعلیم و تربیت بر دوش مدرسه است و انتظار از ادارات استانها این است شان سیاست گذاری را حفظ کنند و با راهبری و نظارت، اختیار تام فعالیت را به مدارس واگذار کنند.
معاون وزیر با اشاره به اینکه باید مردمیسازی تعلیم و تربیت در همه ارکان باشد، خاطرنشان کرد: ارتباط مدارس با دستگاههای اجرایی از ضروریات است و عمق بخشی به طرحی نظیر صد مدرسه صد دبیرخانه موجب مشارکت بیشتر دستگاههای اجرایی در نظام تعلیم و تربیت خواهد شد.
وی افزود: تفاهم نامه با دستگاهها و نهادهای اجرایی و تنوع بخشی به منابع مالی و کمک های مردمی با جدیت در مدارس پیگیری خواهد شد و اولیا نیز باید به شکل واقعی درگیر فرایند نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان شوند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآور شد: تقویت رویکرد فراگیر سازی، تقویت دورههای آموزش متوسطه پیش حرفهای و حرفهای، دقیق کردن ابزارهای سنجش و تقویت نظارت بر برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از جمله سیاستهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی خواهد بود.
وی افزود: استقرار کارشناس در ادارات آموزش و پرورش شهرستانها جهت پیگیری برنامه تلفیقی و فراگیر منجر به افزایش کیفیت آموزش دانشآموزان تلفیقی فراگیر خواهد شد.
مدرسه ترنم ۴۲ دانشآموز طیف اتیسم، شهرستانهای اسلامشهر، ورامین، شهر ری و بخش های حاشیه شهر تهران را تحت پوشش قرار داده است.
همچنین مجتمع ناشنوایان الهام ۸۵ دانشآموز از پیش دبستان تا متوسطه دوم و مجتمع نابینایان حضرت عبدالعظیم (ع) ۳۷ دانشآموز از پیش دبستانی تا متوسطه را تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دادهاند.
در راستای سیاست حضور میدانی و بررسی فرآیندهای آموزش حضوری به صورت سرزده از مدرسه اتیسم ترنم، مجتمع ناشنوایان الهام و مجتمع نابینایان حضرت عبدالعظیم شهر ری بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند فعالیتهای آموزشی و پرورشی این مدارس قرار گرفت.
نظر شما